Main Article Content

Antonia Pérez García
Universidade da Coruña
Spain
Vol. 01 No. 017 (2016), Articles (open section), pages 5-33
DOI: https://doi.org/10.17979/redma.2016.01.017.4862
Submitted: Dec 3, 2018 Accepted: Dec 3, 2018
How to Cite

Abstract

Employment and Local Development Agents play a key role in the management and dynamization of active development policies in the local territory: promoting and executing projects and actions designed to generate employment, encouraging business initiatives and stimulating municipal economic promotion. ELDAs were designed as one of the main support platforms for boosting the local economy of a municipality, with particular emphasis on the tourism sector; in other words, local activities or initiatives related to this industry.
One of the objectives which is presented in this article is to analyze the profile and the contractual situation of ELDAs in the context of tourist management, centered in the municipalities of the province of A Coruña. An exploratory-descriptive method has been applied based on a mixed methodological research of a qualitative and quantitative nature.
The results obtained have allowed for ongoing research into informative-communicative public relations strategies, providing a key insight into the context of ELDAs.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Alburqueque Llorens, F. (1999). Manual del Agente de Desarrollo Local. Diputación de Barcelona. Colección de Manuales., Centro de Estudios Multidisciplinares. La Paz, Bolivia. Ediciones CEBEM. Primera Edición.

Álvarez Sousa, A. (2009). Sociología del turismo. Udima (Universidad a Distancia de Madrid). Edita Centro de Estudios Financieros.

Comisión Europea (2006). Fac Sheet. El enfoque Leader. Guía Básica. Impreso en Bélgica. Documento recuperado 14 de junio de 2016 en http://ec.europa.eu/agriculture/publi/fact/leader/2006_es.pdf

Delgado Viñas y otros (2003). Turismo y desarrollo local en algunas comarcas de la montaña Cantábrica: Recursos y planificación. Cuadernos de Turismo n.º 12. Pp. 7-34. Documento recuperado 15 de diciembre de 2015. http://revistas.um.es/turismo/article/view/19321

Díaz Fernández, J.A., Hernández Borge, J. y Patiño Romaris, C.A. (coords.) (2000) Turismo en Galicia. Potencialidades endógenas de desenvolvemento urbano e económico. Edita Excma. Diputación Provincial de Pontevedra. Vigo.

Díaz Fernández, J.A. (2003). La política de desarrollo local y su contribución del desarrollo de las potencialidades del Turismo en Galicia”. Revista de desarrollo rural y cooperativismo agrario. Nº 7. Universidad de Zaragoza. Artículo recuperado 20 de febrero de 2016 http://cederul.unizar.es/revista/num07/03.htm

Entrena Durán, F. (2006). Turismo rural y desarrollo local: estudio de caso del Sur de España: La Alpujarra. Revista Mexicana de Sociología, 68 (3). UAEM Redalyc.org. Documento recuperado el 15 de diciembre de 2015 http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=32112601004

Federación Nacional de Profesionales del Desarrollo Local FEPRODEL (marzo 2011). La situación laboral de los y las AEDL´s y su realidad profesional en Afiprodel Recuperado junio de 2016 http://afiprodel.org/afiprodel/bibliografia/

Fuertes, A. Mª, y Gatica, l. (2008). De la economía global al desarrollo local. Colección desarrollo local, 8. Publicacións de la Universitat de València. González Cardona, Capítulo 11 “El agente de empleo y desarrollo local: competencias profesionales y trabajo en red” (pp. 241-257).

Ivars, J. A. (2003). Planificación turística de los espacios regionales en España. Agencia Valenciana de Turisme. Editorial Síntesis S.A. Madrid.

López Guzman, T.J. y otros (2006). Las rutas turísticas como motor del desarrollo económico local. La ruta del Tempranillo. Revista de Estudios Turísticos nº 167, pp. 131-145. Documento recuperado 15 de diciembre de 2015 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2223077.

Mantero, J. C. (2004). Desarrollo local y actividad turística. Revista, Aportes y Transferencias, vol. 1, pp. 11-38. Centro de Investigaciones Turísticas. Facultad de Ciencias Económicas y Sociales de Universidad de Mar de Plata. (pp.27-28) Recuperado 9 de febrero de 2016. http://nulan.mdp.edu.ar/281/

Perles Ribes, J. F. (2006). Análisis del impacto económico de eventos: Una aplicación a fiestas populares de proyección turística. Cuadernos de Turismo nº 17 pp. 147-166. Documento recuperado 15 de diciembre de 2015. http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2213824

Pike, A., Rodríguez-Pose A., y Tomaney J. (2011). Desarrollo local y regional. Colección Desarrollo Territorial nº 8. Editado por la Universitat de València. Valencia.

Redondo Rodríguez de Vera, E. y et. (2000). Manual para la creación y funcionamiento de una agencia de desarrollo local. Unidad de Promoción y Desarrollo adscrita al Área de Fomento de la Excma. Diputación Provincial de Alicante. Consellería d'Ocupació.

Rodríguez Gutiérrez, F. (eds.) (2001). Manual de Desarrollo Local. Gijón. Ediciones Trea S.L.

Vargas Sánchez y otros (2007). Desarrollo del turismo y percepción de la comunidad local: Factores determinantes de su actitud hacia un mayor desarrollo turístico Empresa Global y mercados locales XXI Congreso Anual AEDEM, Universidad Rey Juan Carlos, Madrid, junio de 2007. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2517645.

Vázquez Barquero, A. (2000). Desarrollo económico local y descentralización: una aproximación a un marco conceptual. Proyecto CEPAL/GTZ (Comisión Económica para América Latina y el Caribe). Santiago de Chile. Recuperado 9 de febrero de 2016. http://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/31392/S00020088_es.pdf?sequence=1