Main Article Content

María de la Cruz del Rio Rama
Univesity of Vigo
Spain
José Álvarez García
University of Extremadura
Spain
Mercedes Vila Alonso
University of Vigo
Spain
Lorena Iglesias González
Universidade de Vigo
Spain
Vol. 01 No. 011 (2013), Articles (open section), pages 185-212
DOI: https://doi.org/10.17979/redma.2013.01.011.4813
Submitted: Nov 30, 2018 Accepted: Nov 30, 2018
How to Cite

Abstract

This paper presents the results of an empirical study carried out in the member establishments (wineries, restaurants and hotel accommodations) to Bierzo Wine Route in 2013. The objectives we have set for the realization of this work are: to know the profile of establishments, the offer of wine tourism activities, well as analyze the profile of enotourists from the point of view of the establishments, measure the level of satisfaction of their accession to the route, the perceived image of the destination and their assessment the perceived image of the destination and their assessment of the activity enoturística of Route. To finish, we conducted a SWOT analysis from the information provided by the establishments surveyed. The methodology consists of a descriptive analysis. The results obtained have enabled us responding to all the objectives manifesting 42.42% of establishments surveyed to be satisfied and 51.51% being neither satisfied / not satisfied with their adhesion.a The global assessment thirty in the of the Route enoturística activity of 3.24 into a five-point Likert scale.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

ACEVIN (2009a). Estudio de la Oferta Enoturística de las Rutas del Vino de España (2009). España: Asociación Española de Ciudades del Vino. Disponible:http://www.rutadelvinoriberadelduero.es/desc_adj_observatorio.php?id=4.

ACEVIN (2009). Estudio de la Oferta Enoturística de las Rutas del Vino de España. España: Asociación Española de Ciudades del Vino. Disponible en http://www.wineroutesofspain.com/bd/archivos/archivo71.pdf.

ACEVIN (2010). Guía de la Sostenibilidad de empresas del sector enoturístico. España: Asociación Española de Ciudades del Vino.

ACEVIN (2012a). Guía de rutas del vino de España. España: Asociación Española de Ciudades del Vino. Disponible en: http://www.wineroutesofspain.com/bd/archivos/archivo121.pdf.

ACEVIN (2012b). Informe de visitantes a bodegas asociadas a las Rutas del Vino de España. Año 2011. España: Asociación Española de Ciudades del Vino. Disponible en: http://www.wineroutesofspain.com/static/publicaciones/otros/An%C3%A1lisis%20Visitantes%20Bodegas%20Rutas%20del%20Vino%202011.pdf.

Alpízar Padilla, V. A. & Maldonado Avalos, Mª M. (2011). Integración de la ruta del vino en Querétaro, un producto innovador. Revista Quivera. Revista De Estudios Urbanos, Regionales, Territoriales, Ambientales y Sociales, (2), 97-109. Disponible en : http://www.uaemex.mx/fapur/docs/quivera/Quivera2_2009.pdf#page=101.

Álvarez García, J.; del Río Rama, M.C.; Fraiz Brea, J.A. & Vazquez de Miranda, H. (2012). Análisis desde el punto de vista de la oferta. Bodegas ruta del vino Rías Baixas, XVII Congreso AECIT, Carballiño (Ourense).

Andreu, R. y Verdú, L. (2012). Turismo enológico en Alicante: la ruta del vino en el municipio de Pinoso. Cuadernos de Turismo, Julio-Diciembre, 35-61.

Denominación de Origen Bierzo (DO Bierzo). Disponible en http://www.crdobierzo.es (Fecha de consulta 29/04/2013).

Denominaciones de Origen de Castilla y León (Turismo Castilla y León). Disponible en: http://www.turismocastillayleon.com/cm/turcyl/tkContentpgseed=1371157325741&idContent=91&locale=es_ES&textOnly=false. (Fecha de consulta: 17/05/2013).

DTS Consultores (2007). Identificación y puesta en valor de rutas turísticas para la región del Coquimbo. Chile: Gobierno de Chile. Disponible en: http://www.tecturcoquimbo.cl/pdfs/Informe-Rutas-Turisticas.pdf.

Enoturismo en el Bierzo. Disponible en: http://www.enoturismoenelbierzo.com/.Fecha de consulta (02/04/2013).

López-Guzmán, T. & Sánchez Cañizares, S.M. (2008). La creación de productos turísticos utilizando rutas enológicas. Pasos. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 6(2), 159-171. Disponible en: http://www.pasosonline.org/Publicados/6208special/PASOS14.pdf#page=32.

Ministerio de Agricultura, alimentación y medio ambiente (MAGRAMA). Disponible en: http://www.magrama.gob.es/es/. (Fecha de consulta: 07/04/2013).

Miranda Escolar, B., & Fernández Morueco, R. (2011). Vino, turismo e innovación: las Rutas del Vino de España, una estrategia integrada de desarrollo rural. Estudios de Economía Aplicada, 29(1), 129-164. Disponible en web: http://www.revista-eea.net/documentos/29117.pdf.

Ramis Hernández, A. (2010). Turismo y Vino en el Mundo. El caso de bodegas Enrique Mendoza. España: Apuntes de la Universidad de Alicante. Disponible en web: http://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/15168/1/Turismo%20y%20vino%20en%20el%20mundo_Ramis.pdf.

Recevin (2006). Carta Europea del Enoturismo. Red Europea de Ciudades del Vino. Disponible en: http://www.recevin.net/downloads/Charte_ES.pdf.

Rodríguez García, J.; López-Guzmán, T.; Sánchez Cañizares, S. & Jiménez García, M. (2010). Turismo del vino en el Marco de Jerez. Un análisis desde la perspectiva de la oferta. Cuadernos de Turismo, (26), 217-334.

Rodríguez García, J.; Vieira Rodríguez, Á.; López-Guzmán, T. (2012). Segmentación Del Perfil De Enoturista. En La Ruta Del Vino Del Marco De Jerez-Xérès-Sherry. Turismo y Desarrollo Local, (13).

Rutas del Vino de España. Disponible en: http://www.wineroutesofspain.com/. (Fecha de consulta: 03/04/2013).

Rutas del Vino de España: Ruta Ribera del Duero. Disponible en: http://www.wineroutesofspain.com/ver/2680/Ribera-del-Duero.html. (Fecha de consulta: 20/04/2013).

Rutas del Vino del Duero. Disponible en: http://www.rutadelvinoriberadelduero.es. (Fecha de consulta: 12/05/2013).

Socios de la Ruta del Bierzo. Disponible en: http://www.enoturismoenelbierzo.com/buscarsocios.php. (Fecha de consulta: 06/05/2013).

Turismo en Castilla y León. Disponible en: http://www.turismocastillayleon.com/cm/turcyl/tkContent?pgseed=1371157325741&idContent=91&locale=es_ES&textOnly=false. (Fecha de consulta: 10/05/2013).

Vachiano, M. & Ramón, J. (2013). Turismo y Vino en la literatura académica: breve revisión bibliográfica. REDMARKA, 2(6), 55-82. https://www.cienciared.com.ar/ra/doc.php?n=1800.

Vázquez De Miranda, H. (2012). Ruta do Viño Rías Baixas: Análisis desde el punto de vista de la oferta. Trabajo Fin de Grado. Dirigido por J. Álvarez García. Fac. de CC. Empresariais e Turismo. Disponible para consulta en sala: http://www.perseo.biblioteca.uvigo.es/search*gag/searchtype=X&searchscope=3&searcharg=Ruta+do+Vi%F1o+R%EDas+Baixas+an%E1lisis+desde+el+punto+de+vista+de+la+oferta&SORT=D.

Vinos de España: Regulación. Disponible en: http://www.winesfromspain.com/icex/cda/controller/pageGen/0,3346,1559872_6763367_6778152_0,00.html. (Fecha de consulta: 14/05/2013).