The Cervantes Instituto events and their influence on the creation and dissemination of the Marca España. The case of the Instituto Cervantes of Chicago
Main Article Content
Abstract
This paper analyzes the activities of the Instituto Cervantes of Chicago and presents the main results of the investigation in order to facilitate the creation and dissemination of Marca España. The research has been conducted of all events organized by the Instituto Cervantes of Chicago in 2012, analyzing different variables that help define the types of events held. After examining the relationship between Marca España and the Instituto Cervantes through events organized by the institution, the results reveal the threats and weaknesses as well as strengths and opportunities presented by the Instituto Cervantes to materialize the expansion of the Marca España.
Keywords:
Downloads
Article Details
References
Alsina, Miquel Rodrigo (2001): Teorías de la comunicación: ámbitos, métodos y perspectivas. Barcelona: Univerdad Autónoma de Barcelona.
Amado, A. y Bongiovanni, M. (2005): “Apuntes sobre el concepto de marketing cultural”, Ponencia, III Congreso Panamericano de Comunicación, Buenos Aires, Universidad Nacional del Buenos Aires. Consultado el 1 de marzo de 2013 en http://www.catedraa.com.ar/wp-content/uploads/2009/06/amadobongiovanni_apuntesmktgcult2005.pdf.
Belloso, Juan Carlos (2010): “La marca de país. Un mecanismo de diferenciació i Font d´intangibles” en Paradigmes, nº 5, octubre, pp. 43-51. Consultado el 1 de marzo de 2013 en http://www.gencat.cat/diue/doc/doc_61703943_1.pdf.
Benévolo, Leonardo (1999): Historia de la arquitectura moderna. Barcelona: Gustavo Gili.
Casilda, R. y González, E. (2002): “La marca país como ventaja competitiva: el valor de la marca España” en Revista ICE (Ejemplar dedicado a: Empresas multinacionales españolas), ISSN 0019-977X, Nº 799, pp. 101-114. Consultado el 1 de abril de 2013 en http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=256325.
Cesca, Cleuza (1997): Organizaçao de eventos. Sao Paulo: Atlas.
Costa, Joan (2004) La imagen de marca. Un fenómeno social. Barcelona: Editorial Paidós.
Erickson, S.C. y Kushner, R.J. (1999) “Public event networks: an application of marketing theory to sporting events” en European Journal of Marketing, Vol. 33, Iss: 3/4, pp.348 - 365. Consultado el 15 de junio de 2013 en http://www.emeraldinsight.com/journals.htm?articleid=853599&show=abstract.
Hocking, B. (2006). Rethinking the ‘new’public diplomacy. In The new public diplomacy (pp. 28-43). Palgrave Macmillan, London.
Hoyle, Leonard (2002): Event Marketing. How to Successfully Promote Events, Festivals, Conventions and Expositions. New York: John Wiley and Sons, Inc.
Jiménez, M. y Vela, J. (2009): “La organización de eventos como estrategia identitaria y evocadora de imagen turística. Estudio de caso: Girona Temps de Flors” en Pasos, Vol. 7, nº 1, pp. 73-84. Consultado el 1 de julio de 2013 en http://pasosonline.org/articulos/329-la-organizacion-de-eventos-como-estrategia-identitaria-y-evocadora-de-imagen-turistica-estudio-de-caso-girona-temps-de-flors.
Joyce, Kathleen (2004) Return on... What? Promo Magazine. (Ideas, connections, brands). Scene and Heard. Promo Magazine.
Kinchescki, Jose Carlos (2002): Cerimonial - Hierarquia - Protocolo: para eventos de organizaçoes públicas e privadas brasileiras. Florianópolis: Udesc/Cepec.
Matias, Marlene (2001): Organizaçao de eventos: procedimientos e técnicas. Barueri: Manole.
Martín, Vanessa (2003): Manual práctico de eventos. Sao Paulo: Atlas.
Meirelles, Gilda (1999): Tudo sobre eventos. Sao Paulo: Editora STS.
Noya, Javier (2007): Diplomacia pública para el siglo XXI: la gestión de la imagen exterior y la opinión pública internacional. Barcelona: Ariel.
Olmos, Ignacio (30 de octubre de 2013) director del Instituto Cervantes de Chicago. Entrevista vía correo electrónico.
Pecchenino, Michelle (2002): Organizare gli eventi. Come gestire convegni, manifestazioni, feste per la comunicazione d’impresa. Milano: Il Sole 24 ore.
Pierce, Bessie Louise (1937): A History of Chicago. New York: University of Chicago, Social Science Research Committee.
Reeves, Roser (1940): Reality in Advertising.
Sachuk, M. y Corrêa, T. (2007): “Ferramentas de Marketing utilizadas em Organizaçao de eventos: o caso do Paraná Fashion” en Gestao & Regionalidade, Vol 23, nº 67, mayo-agosto/2007, pp. 39-51. Consultado el 1 de junio de 2013 en http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_gestao/article/view/73.
Veloso, Dirceu (2001): Organizaçao de eventos e solenidades. Goiania: AB.