Main Article Content

Erika Fernández Gómez
Universidad Internacional de la Rioja
Spain
Vol. 01 No. 09 (2012), Articles (open section), pages 61-82
DOI: https://doi.org/10.17979/redma.2012.01.09.4750
Submitted: Nov 28, 2018 Accepted: Nov 28, 2018
How to Cite

Abstract

This paper shows how brands fit in Spanish fiction. Sometimes, the script is reviewed in order to promote a product. It also presents how brands can go through the small screen to other media. For this reason, it was carried out content analysis from a qualitative and quantitative point of view from the first season of the series, El Barco. This show was produced by Globomedia and broadcast during the prime time in the private channel Antena 3. It was chosen this production as al result of the audience registered. It had an average of 4,2 million of spectators and it had the product placement of one of the biggest brands in the world: Coca-cola.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Antena 3 (2011). Informe Anual y Responsabilidad Social Corporativa 2011. [Recuperado 12-10- 2012] en http://www.grupoantena3.com/a3document/2012/04/24/DOCUMENTS/00010/00010.pdf.

Baños González, Miguel y Rodríguez García, Teresa C. (2012). Imagen de marca y product placement. Madrid: ESIC Editorial.

Bardají, Javier y Gómez, Santiago (2004). La gestión de la creatividad en televisión. El caso de Globo Media. Pamplona: Ediciones Universidad de Navarra (EUNSA).

Del Pino, Cristina (enero-diciembre 2006). El 'brand placement' en seis series españolas. De Farmacia de guardia a Periodistas: un estudio empírico.

Revista Latina de Comunicación Social, año 9, 2ª época, 61, Tenerife.[Recuperado 15-10-2012] en http://www.ull.es/publicaciones/latina/200617delPino.pdf.

Del Pino, Cristina y Olivares, Fernando (2006). Brand placement: integración de marcas en la ficción audiovisual: evolución, casos, estrategias y tendencias. Barcelona: Gedisa.

El Publicista (2012). El publicista de la publicidad, la comunicación y el marketing. Extra Marcas 2012. Madrid, pp. 4-12.

España. Ley 7/2010, de 31 de marzo, General de la Comunicación Audiovisual. 1 de abril de 2010, nº 79, p. 30157.

FAPAE (Federación de Asociaciones de Productores Audiovisuales Españoles) (2011). Memorial anual 2011. [Recuperado 22-10-2012] en http://fapae.es/archivos/memoria2011/CASTELLANO/index.html.

Fórmula TV (26-04-2011). 'El barco' despide su primera temporada como serie revelación del 2011. [Recuperado 15-10-2012] en http://www.formulatv.com/noticias/19384/el-barco-despide-primeratemporada-serie-revelacion-2011.

García de Castro, M. (2002). La ficción televisiva popular. Una evolución de las series de televisión en España. Barcelona: Editorial Gedisa.

GECA (Gabinete de estudios de la comunicación audiovisual) (2011). Estudio de imagen GECA 2011. [Recuperado 15-10-2012] en http://www.atresadvertising.com/a3document/2011/12/26/DOCUMENTS/00001/00001.pdf.

IAB Spain y Pwc (2011). Estudio de inversión en publicidad digital IAB-Pwc. Total año 2011. [Recuperado 22-10-2012] de http://www.iabspain.net/wpcontent/uploads/downloads/2012/05/Estudio_inversion_publicidad_IAB_Spain_2011.pdf.

Infoadex (2012). Resumen Estudio Infoadex de la Inversión Publicitaria en España 2012. [Recuperado 21-10-2012] de http://www.infoadex.es/RESUMEN%202012.pdf.

Medina, Mercedes (coord.) (2008). Series de televisión. El caso de Médico de familia, Cuéntame cómo pasó y Los Serrano. Madrid: Ediciones Internacionales Universitarias.

Pandey Ashish (2005). Academic Dictionary of Fiction. Gyan Books. Web Oficial de Coca-cola: http://conoce.cocacola.es/conocenos. [Recuperada 21-10-2012].

Web Oficial de El Barco. http://www.antena3.com/series/el-barco/. [Recuperada 21 -10-2012].

Web Oficial del Instituto de la Felicidad de Coca-cola: http://www.institutodelafelicidad.com/instituto. [Recuperada 22 -10-2012].