Main Article Content

Laia Falcón
Universidad Complutense de Madrid
Spain
Vol. 01 No. 09 (2012), Articles (open section), pages 35-60
DOI: https://doi.org/10.17979/redma.2012.01.09.4748
Submitted: Nov 27, 2018 Accepted: Nov 27, 2018
How to Cite

Abstract

Advertising language share a number of codes and writing tools with fiction and media. Therefore they also share both the risks for younger audiences linked to stereotypes or confusing messages and, on the other hand, the quality of becoming materials and examples of extraordinary value for educative activities
on media literacy. This article focuses on the special relationship between advertising and fiction as an educational tool, to increase the opportunities for children and teenagers to develop skills of media literacy on prevention of risk behaviours. As an application of this principle, the article exposes the conclusions
obtained by the programme "Preventing in Madrid", developed in the high schools of Madrid between 2001 and 2012, where the activities of critical analysis, evaluation and development of advertising messages and processes with teenagers have been proved as an effective educational tool both in prevention of
risk behaviour and in media literacy.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Aguinaga, J. (2005) Informe juventud en España, 2004. Madrid: Instituto de la Juventud.

Babín, F., Ordoñez, A., Díaz-Aguado, M. y Martinez, R. (Dirs.) (2004) Prevenir enMadrid. Programa de prevención de drogodependencias en contextos educativos del Ayuntamiento de Madrid. Investigación. Madrid: Ayuntamiento de Madrid.

Bakan, D. (1966) The duality of human existence. Chicago: Rand McNally.

Bandura, A. (1979) Psychological mechanisms of aggression. En: Cranach et al (Eds.) Human ethology. Cambrindge, Mass.; Cambridge University Press.

Bengoechea, M.; Díaz-Aguado, M.J.; Falcon, L. (2005) Infancia, televisión y género. Guía para la elaboración de contenidos no sexistas en programasinfantiles de televisión. Madrid: Instituto Oficial de Radio Televisión Española.

Bruner, J. (1999) La educación, puerta de la cultura. Madrid: Visor.

Buckingham,D. (2000) After the death of childhood. Growing in the age of electronic media. London: Polity Press.

Buckingham, D. (2003) La educación en medios de comunicación y el fin del consumidor crítico. Monografías virtuales OEI. Medios de comunicación y valores democráticos [http://www.oei.es/valores2/monografias/monografia01/reflexion02.htm]

Catalano, R.; Hawkins, J. (1996) The social development model: A theory of antisocial behaviour. En: Hawkins, J. (Ed.) Delinquency and crime. Cambridge: Cambridge University Press.

Cembranos, F. (2004) Televisión, interacciones sociales y poder. Intervención Psicosocial, 13, 1, 27-37.

Clarembeaux, M. (2008). La educación crítica de los jóvenes en TV en el centro de Europa. Comunicar, 31; 91-98.

Clarembeaux, M. (2010). Educación en cine: memoria y patrimonio. Comunicar, 35 ; 2010, 25-32.

Clifford, B.; Gunter, B.; Mcaleer, J. (1995) Television and children. Program evaluation, comprehension, and impact. Hillsdale, New Jersey: LEA.

Cline, V.; Croft, R. ; Courier, S. (1973) Desensization of children to televisión violence. Journal of Personality and Social Psychology, 27, 360-365.

Comisión Europea (1999) Eurobarómetro. Bruselas: European Comission.

Corroy, L. (2008). Les jeunes et les médias. París: Ministére de L’éducation Nationale, Vuibert, INA.

Díaz-Aguado, M.J.; Martínez Arias, R (2001) La construcción de la igualdad y la prevención de la violencia contra las mujeres desde la Educación Secundaria. Madrid: Instituto de la Mujer, Ministerio de Trabajo y Asuntos

Sociales.

Díaz-Aguado, M.J. y Falcón, L. (2004) Prevenir en Madrid. Programa de prevención de drogodependencias en contextos educativos.Documentos audiovisuales para la formación del profesorado. Madrid: Ayuntamiento de Madrid.

Díaz-Aguado, M.J. (Dir.) (2004) Prevención de la violencia y lucha contra la exclusión desde la adolescencia. Tres libros y tres documentos audiovisuales. Madrid: Instituto de la Juventud. Disponibles también a través de la página web del INJUVE y desde http://mariajosediazaguado.

Donnerstein, E. (1998) ¿Qué tipo de violencia hay en los medios de comunicación? En: Sanmartin, J. et al. (Eds.) Violencia, televisión y cine. Barcelona: Ariel.

Eguizábal, R. (2007) Teoría de la publicidad. Madrid: Cátedra.

Huesmann, L.R.; Moise-Titus, J.; Podolski, C.; Eron, L. (2003) Longitudinal relations between children´s exposure to TV violence and their aggressive and violent behavior in young adulhood: 1977-1992. Development Psychology, 39,2, pp. 201-221.

Jessor, R. (1992) Risk behavior in adolescence: A psychological framework for understanding and action. Developmental Review, 12, pp. 374-390.

Geen, R.; Thomas,S. (1986) The inmediate effects of media violence on behaviour. Journal of Social Issues, 42, 7-28.

Lacasa, P. (2002) Medios de comunicación, tecnología y multiculturalidad. En: P. Pardo, P., y Méndez, L. Psicología de la educación multicultural. Madrid: UNED.

Martín Serrano, M. (1990) La participación de los medios audiovisuales en la construcción de la visión del mundo de los niños. Infancia y Sociedad, Monográfico sobre Medios de Comunicación Audiovisual, 3, 5-18.

Martín Serrano, M.; Velarde Hermida, O. (2001) Informe Juventud en España 2000. Madrid: Instituto de la Juventud.

Martinez Benlloch, I. (2002) Imagen corporal y construcción de la subjetividad. En: Mujeres jóvenes: el avance hacia la igualdad. Monografía realizada a partir del Seminario realizado en la Universidad Internacional Menéndez Pelayo. Madrid: Instituto de la Mujer.

Megias, E. (2000) Los valores de la sociedad española y su relación con las drogas. Barcelona: Fundación La Caixa.

Paik, H.; Comstock, G. (1994) The effects of television violence on antisocial behaviour: A meta-analysis. Communication Research, 21, 516-546.

Plataforma por una Televisión de Calidad (2006) Manifiesto contra la telebasura. [http://www.arrakis.es/~pedra/tvbasura.htm]

Postman, N. (1994) The disappearance of childhood. New York: Vintage Books.

Potter, W. (1999) On media violence. Thousand Oaks: Sage.

Potter, W. (2001) Media Literacy. Thousand Oaks: Sage.

Rodríguez Merchán, E. (1994) Realidades y ficciones. Notas para una reflexión teórica sobre el documental y la ficción. Revista de Ciencias de la Información, número 10. Universidad Complutense de Madrid, pp. 162-173.

Rodríguez Merchán, E. (1996) La morbosa fascinación de la mentira, revista Academia, número 14. Abril de 1996. Páginas: Edita La Academia de Ciencias y Artes Cinematográficas de España.