Main Article Content

Rubén Canella
Universidad Nacional de Lomas de Zamora
Argentina
Horacio Gegunde
Universidad Nacional de Lomas de Zamora
Argentina
Carla Galosi
Universidad Nacional de Lomas de Zamora
Argentina
Teresa Tsuji
Universidad Nacional de Lomas de Zamora
Argentina
Gabriela Michelini
Universidad Nacional de Lomas de Zamora
Argentina
Vol. 01 No. 04 (2010), Articles (open section), pages 69-90
DOI: https://doi.org/10.17979/redma.2010.01.04.4709
Submitted: Nov 26, 2018 Accepted: Nov 26, 2018
How to Cite

Abstract

The beginning of an academic Journal on line supposes many articulation levels. The journal becomes a complex system, in which operate heterogenic actors such as universities, research centres and institutes; and its also directed to diverse publics, as members of the same scientific community, students and society in general. The on line setting of the material, in the frame of the Web 2.0 also implies a constant interchange between the participants of the whole elaboration process. The challenge this phenomena supposes took us to make a diagnosis, before starting the product together between Universidad de La Coruña, Universidad Nacional de Lomas de Zamora, and the Centro Iberoamericano de Estudios en Comunicación Información y Desarrollo (CIECID). To achieve this objective it was used the RAPC method, one of the tools that  here born in the New Strategic Theory, proposed by Rafael Alberto Pérez. This tool allows us to make an analysis of the strategic situation without fragmenting the system object-of-study and this way establish a diagnosis. The article shows the actors and the publics and their communication flux in the field, from the model and the conceptual, methodological and instrumental tools proposed by the New Strategic Theory to start a new journal on line.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Aracil, J. (1978). Introducción a la dinámica de sistemas, España: Alianza.

Canella, Rubén, Tsuji, Teresa, Michelini, Gabriela. (2007). Revistas académicas de Comunicación on line. Estrategia para la formalización de una disciplina compleja”, en revista Mediaciones, n.º 7, pp. 108-121.

Morin, E. (1997). Introducción al pensamiento complejo, Barcelona: Gidesa.

Morin, E. (1988). El Método III. El conocimiento del conocimiento, Madrid: Ediciones Cátedra.

Morin, E. (2003). La mente bien ordenada, Barcelona: Seix Barral.

Pérez, R.A. (2001). Estrategias de Comunicación. Barcelona: Ariel.

Pérez, R.A. (05/07/2004). ¿Es necesaria una nueva teoría estratégica?

Tendencias 21. http://www.tendencias21.net/%C2%BFEs-necesaria-unanueva-teoria-estrategica_a365.html.

Pérez, R. A. ¿Una nueva teoría estratégica? Razones y sinrazones.

HOLOGRAMÁTICA – Facultad de Ciencias Sociales – UNLZ - Año III, Número 4, V2 (2006), pp. 67-79. https://ww.hologramatica.com.ar.

Pérez, R.A., Massoni, S. (2009). Hacia una teoría general de la estrategia. Barcelona: Ariel.

San Miguel de Pablos, J.M. (2007). El racionalismo reduccionista deja paso en su obra a un nuevo paradigma holístico. Tendencias 21 - Escuela Técnica Superior de Ingeniería. Universidad Pontificia Comillas. http://www.tendencias21.net.

Senge, P. y otros (1995). La quinta disciplina en la práctica. Cómo construir una organización inteligente. 1.ª edición en inglés [1994]. Barcelona: Ediciones Granica.

Serra, F. (2003). Modelización del sector turístico y simulación de estrategias mediante dinámica de sistemas: aplicación al Algarve portugués. (Tesis Doctoral). Huelva: Universidad de Huelva.

Von Bertalanffy, L. (1976). La teoría general de los sistemas y la unidad de la ciencia. Teoría general de los sistemas. Madrid: F.C.E.