The portable museum an interdisciplinary didactic resource
Main Article Content
Abstract
‘O Museo en Camiño’ is a research project focused on how a museum can connect a sociocultural event, the Way of Saint James, with the Museum of Pontevedra. It is aimed at disseminating the Galician heritage and environmental values to both children and families living in the rural areas surrounding the Portuguese Way. This is a two-year action-research project which allows us to analyse teaching practice and situations, and propose follow-up actions accordingly. In the first stage, the portable museum, made up of 12 miniatures of pieces kept in the museum, works as a didactic resource including plastic arts, interactive and playful activities. This device is then turned into a scenographic element, an interdisciplinary and travelling theatre that can be taken to different schools. Once the project is completed, two exhibitions, which work as attractive educational tools for visitors, will be organised.
Keywords:
Downloads
Article Details
References
Amengual, I., Boj, C., Camnitzer, L., Campos, J., Hoff, M., Pérez-Fonto, J.L.,
Pérez-Barreiro, G. & Salnova, M. (2022). Comisariado pedagógico. Catarata
Acaso, M., Mejías, C. (2017). Art Thinking. PAIDÓS Educación.
Álvarez, E. L. B., & Delgado, L. S. U. (2021). Pensamiento creativo: un estudio
desde las artes plásticas. Revista Unimar, 39(2), 171-184.
Berger, J. (2018). Modos de ver. Gustavo Gili.
Didi-Huberman, G. (2011). La exposición como máquina de guerra: keywords.
Minerva: Revista del Círculo de Bellas Artes, (16), 24-28. https://cbamadrid.es/
revistaminerva/articulo.php?id=449
Duchamp, M. (1978). Escritos. Duchamp du Signe. Gustavo Gili.
Efland, D., Freedman K. & Stuhr, P. (2003). La educación en el arte posmoderno.
Paidós.
García, B. (2019). Cómo hacer una exposición. La Aventura de Aprender. Ministerio
de Educación y Formación Profesional. https://laaventuradeaprender.intef.es/
proyectos_colab/como-hacer-una-exposicion/
García Blanco, Á. (2009). La exposición, un medio de comunicación. Akal.
Hernández Hernández, F. (2008). La investigación basada en las artes. Propuestas
para repensar la investigación en educación. Educatio Siglo XXI, 26, 85-118.
https://revistas.um.es/educatio/article/view/46641
Herrera, J. L. (2000). Exposiciones: cómo mostrar los contenidos. Fondos
bibliográficos y artísticos.
Hooper-Greenhill, E. (1998). Los museos y sus visitantes. Trea
Jiménez, J. (2002). Teoría del arte. Tecnos.
López, E. (2006). Poder, tradición e historia del arte: Apariencia desnuda. La obra
de Marcel Duchamp. Anales de Historia del Arte, N (XVI), pp. 315-338.
Marín-Viadel, R.; Roldán, J. (2019). A/r/tografía e Investigación Educativa Basada
en Artes Visuales en el panorama de las metodologías de investigación en Educación
Artística. Arte, Individuo y Sociedad 31(4), 881-895. https://revistas.ucm.es/index.
php/ARIS/article/view/63409/4564456551730
Monteagudo, E., & Muñoz, E.M. (2017). Concepto y objeto. La caja de artista
como recurso interdisciplinar en educación primaria. Educatio Siglo XXI, 35(2 Jul-Oct),
-364.https://doi.org/10.6018/j/298641 DOI: https://doi.org/10.6018/j/298641
Munari, B. (2018). Fantasía. Gustavo Gili.
Munarraiz, B. (1992). Metodología educativa I. Xornadas de Metodoloxía
de Investigación Educativa (A Coruña, 23-24 abril 1991), coordinadores Eduardo
Abalde Paz, Jesús Miguel Muñoz Cantero. A Coruña: Universidade da Coruña, Servizo
de Publicacións, 1992, 101-116. https://ruc.udc.es/dspace/handle/2183/8536
Padró, C. (2003). La museología crítica como una forma de reflexionar
sobre los museos como zonas de. conflicto e intercambio. En Almazán Tomás, V. D.
y Lorente Lorente, J.P. (Ed.), Museología crítica y arte contemporáneo
(pp. 51-70). Prensas universitarias de Zaragoza.
Prats, J., & Santacana, J. (2011). Trabajar con fuentes materiales en la enseñanza
de la Historia. Geografía e Historia. Investigación, innovación y buenas prácticas, 11-38.
Rajal, C. (2018). Museos portátiles. Una experiencia desde la Educación Artística DOI: https://doi.org/10.58265/pulso.5148
no formal para deconstruir la Historia del Arte y repensar el museo: Mediación crítica
en Arte y Cultura Visual. Pulso. Revista de educación, (41), 49-67.
Sagüés, C. V. (1997). La difusión cultural en el museo: servicios destinados al gran
público. [Tesis Doctoral]. Universidad de Navarra.
Tartás Ruiz, C. y Guridi Garcia, R. (2013). Cartografías de la memoria. Aby Warburg
y el Atlas Mnemosyne. EGA Expresión Gráfica Arquitectónica, 18(21), pp. 226–235.
https://doi.org/10.4995/ega.2013.1536 DOI: https://doi.org/10.4995/ega.2013.1536
Taylor, S.& J., Bogdan, R. (1986) Introducción a los métodos cualitativos
de investigación: la búsqueda de significados. Paidós.
UNESCO (2006). Hoja de ruta para la Educación Artística. Conferencia Mundial
sobre la Educación Artística: construir capacidades creativas para el siglo XXI Lisboa,
-9 marzo de 2006. Lisboa. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000384200_
spa?posInSet=1&queryId=N-EXPLORE-c33c0663-c39b-41a4-8405-e58c97919888
Vega, S. T. (2022). Laboratorios de mediación: Espacios participativos en el moma
-1972. Encuentros. Revista de Ciencias Humanas, Teoría Social y Pensamiento
Crítico, (15), 131-145.
Zavala, L. (2012). Antimanual del museólogo. Hacia una museología de la vida
cotidiana. México: Instituto Nacional de Antropología e Historia – INAH y UAM. https://
www.researchgate.net/publication/261566053_ANTIMANUAL_DEL_MUSEOLOGO_
Hacia_una_museologia_de_la_vida_cotidiana