Entre a Educación e a Historia. Memoria persoal e selectiva.
DOI:
https://doi.org/10.17979/srgphe.2024.28.1.11694Palabras clave:
historia, educación, España, investigación, historia socialResumo
Neste artigo o autor reconstrúe a súa traxectoria académico-investigadora no campo da Historia da Educación desde os anos iniciais de formación e profesionalización desde as décadas dos sesenta e setenta do século pasado ata os nosos días. Primeiro, destacando o tránsito, nas súas investigacións iniciais, desde a socioloxía e política da educación á historia social da educación. Despois, sintetizando os principais trazos —diversidade temática e paradigmática, condición fronteiriza, perspectivismo…— que caracterizan dita traxectoria. Por último, expón a súa evolución desde a xubilación en 2013, así como o seu recente interese, de novo, polos enfoques e temas propios da historia social da educación.
Descargas
Citas
Brotherton, Graham. “Key Concept: Class”. En Education Studies. The Key Concepts, editado por David Trotman, Helen E. Lees y Roger Willoughby, London: Routledge, 2018, 232-35. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315661506-45
Cámara Bastos, María Helena. “A pesquisa em História da Educaçâo. Testemunho de um autor. Entrevista com Antonio Viñao Frago”. História da Educação 21 nº 51, (2017): 15-31. DOI: https://doi.org/10.1590/2236-3459/69016
Caro Baroja, Julio. De la superstición al ateísmo. Meditaciones antropológicas. Madrid: Taurus, 1981.
Carr, Edward H. What is History?. London: Pelican, 1964.
Carrillo Gallego, Dolores, y José Damián López Martínez. “Antonio Viñao y la Universidad de Murcia”. En Educación, Historia y Sociedad. El legado historiográfico de Antonio Viñao, editado por Pedro Luis Moreno Martínez. Valencia: Tirant Humanidades, 2018, 21-44.
Compère, Marie-Madeleine. L’histoire de l’éducation en Europe. Essai comparatif sur la façon dont elle s’écrit. Berne/Paris: Peter Lang/Institut national de recherche pédagogique, 1995.
Cruz Orozco, Ignacio y Juan Manuel Fernández-Soria. “Conversaciones con Antonio Viñao: años de formación (1943-1982)”. Historia de la Educación 37 (2018): 481-525. DOI: https://doi.org/10.14201/hedu201837481525
Cuesta, Raimundo y Julio Mateos. “Conversación con Antonio Viñao”. Con-Ciencia Social 6 (2002): 89-107.
Cuesta, Raimundo y Julio Mateos. “Pensando bajo la lluvia. En torno a la obra de Antonio Viñao”. Con-Ciencia Social 6 (2002): 67-87.
Del Pozo Andrés, María del Mar. “Historiografía sobre la escuela graduada: perspectivas internacionales”. En Educación, Historia y Sociedad. El legado historiográfico de Antonio Viñao, editado por Pedro Luis Moreno Martínez. Valencia: Tirant Humanidades, 2018, 167-195
Erice, Francisco. En defensa de la razón. Contribución a la crítica del posmodernismo. Madrid: Siglo XXI, 2020
Gracia, Jordi. José Ortega y Gasset. Madrid: Taurus, 2014.
González Delgado, Mariano y Christine A. Woyshner. “Disciplinas escolares y cultura escolar: una conversación con el profesor Antonio Viñao en torno a la historia del currículum en España”. Espacio, Tiempo y Educación 4, nº2, (2017): 373-86.
Liddington, Jill. “What is Public History? Publics and their pasts, meanings and practices”. Oral History 30, nº1, (2002): 83-93.
Martínez Ruiz-Funes, María José y Ana Sebastián Vicente. “Historia de la Educación en y desde Murcia”. En Educación, Historia y Sociedad. El legado historiográfico de Antonio Viñao, editado por Pedro Luis Moreno Martínez. Valencia: Tirant Humanidades, 2018, 45-66.
Moreno Martínez, Pedro Luis. “Memoria escolar y patrimonio educativo”. En Educación, Historia y Sociedad. El legado historiográfico de Antonio Viñao, editado por Pedro Luis Moreno Martínez.Valencia: Tirant Humanidades, 2018, 385-428.
Moreno Martínez, Pedro Luis y Antonio Viñao Frago, eds. Imagen y educación. Marketing, comercialización, didáctica (España, siglo XX). Madrid, Morata, 2017.
Morin, Edgard. El método. 1. Naturaleza de la naturaleza. Madrid, Cátedra, 2006.
Taborda, Marcus. “Entrevista. Siete preguntas a Antonio Viñao Frago”. Revista Brasileira de Histórida da Educação 22 (2010): 199-212.
Terrón Bañuelos, Aida. “Con respetuosa contundencia, hablando en galego, sin cátedra, para los que quisieran hacer camino con él…”, Sarmiento. Revista Galego-Portuguesa de Historia da Educación, nº15 (2011): 113-120. DOI: https://doi.org/10.17979/srgphe.2011.15.0.4130
Terrón Bañuelos, Aida. “El profesorado. Autobiografías, memorias y diarios”. En Educación, Historia y Sociedad. El legado historiográfico de Antonio Viñao, editado por Pedro Luis Moreno Martínez. Valencia: Tirant Humanidades, 2018, 355-83.
Todorov, Tzvetan. Los abusos de la memoria. Barcelona, Paidós, 2000.
Trywhitt, Jacqueline. “El ojo móvil”. En , El aula sin muros. Investigaciones sobre técnicas de comunicación, editado por Edmund Carpenter y Marshall McLuhan. Barcelona, Ediciones de Cultura Popular, 1968, 69-74
Ortega y Gasset, José. El espectador. 5ª ed. Madrid: Biblioteca Nueva,1985.
Sayer, Faye. Public History. A Practical Guide. London: Bloomsbury Academic, 2019.
Viñao Frago, Antonio. Tiempos escolares, tiempos sociales. La distribución del tiempo y del trabajo en la enseñanza primaria en España (1838-1936). Barcelona: Ariel, 1998.
Viñao Frago, Antonio. Escuela para todos. Educación y modernidad en la España del siglo XX. Madrid: Marcial Pons Historia, 2004.
Viñao Frago, Antonio. “El historiador como artesano. Algunas reflexiones personales a partir de la práctica intelectual”. En V Encontro Ibérico de História da Educação. Renovação pedagógica, coordinado por Ernesto Candeias Martins. Coimbra: Alma Azul, 2005, 435-61
Viñao Frago, Antonio. “Educación, historia y sociología”. En J. Varela, Modos de educación en la España de laContrarreforma. Madrid: DADO, 2021, 9-31
Viñao Frago, Antonio. “Memoria y modernidad: Una historia de las tecnologías de la palabra, la comunicación y el pensamiento”. En Revolução, modernidade e memoria. Caminhos da história da educação. Lisboa: Associação de História da Educação de Portugal/HISTEDUP, 2021, 81-108
Viñao, Frago, Antonio. “School culture(s): Historiography of a polisemic concept”. En Fold of the Past, Present and Future. Reconfiguring Contemporary Histories of Education, editado por Sarah Van Ruyskenvelde, Geert Thyssen, Frederik Herman, Angelo Van Gorp y Pieter Verstraete. Oldenburg: De Gruyter, 2021.
Viñao Frago, Antonio, “Public History between the Scylla of Academic History and the Charybdis of History of a Show: A Personal and Institutional Experience”. En Exhibiting the Past. Public Histories of Education,editado por Frederik Herman, Sjaak Braster y María del Mar del Pozo. Oldenburg: De Gruyter, 2022, 91-108. Versión digital en castellano puesta al día y ampliada: “Historia Pública: entre el Escila de la historia académica y el Caribdis de la historia espectáculo. Una experiencia personal e institucional”, https://dx.doi.org/10.13140/RG.2.2.20856.21769. DOI: https://doi.org/10.1515/9783110719871-005
Viñao Frago, Antonio, Meritocracia, igualdad, educación. Por una vuelta a la historia social de la educación. Murcia: Diego Marín, 2023.
Wasenberg, Jorge. “La ciencia, esa ficción de la realidad”. En Sobre la imaginación científica, editado por Jorge Wasenberg. Barcelona: Tusquets, 2004, 7-13
Wasenberg, Jorge. Más árboles que ramas. 1116 aforismos para navegar por la realidad. Barcelona:Tusquets, 2012.
Wasenberg, Jorge. El pensador intruso. El espíritu interdisciplinario en el mapa del conocimiento. Barcelona: Tusquets, 2014.