Contido principal do artigo

Pablo Toro Blanco
Universidade Alberto hurtado
Chile
https://orcid.org/0000-0001-8754-5692
Vol. 24 (2020), Monografía, páxinas 161-175
DOI https://doi.org/10.17979/srgphe.2020.24.0.7132
Enviado: Nov 11, 2020 Publicado: Dec 1, 2020
Dereitos de autoría Como citar

Resumo

O propósito do artigo é presentar unha análise sobre as mensaxes de pacifismo, integración continental e defensa da democracia formulados en comunicacións oficiais das autoridades educativas chilenas á mantenta da Segunda Guerra Mundial, percibida tanto como un conflito xeográfica e materialmente afastado, pero de alto potencial de impacto sobre a vida de chilenas e chilenos. O estudo que aquí se presenta realízase a partir da análise do contido dos documentos dispoñibles, empregando un enfoque que privilexia a procura de textos que permiten caracterizar patróns discursivos relacionados con termos significativos en relación ao conflito (paz, guerra, integración latinoamericana, democracia) e ao foco teórico que sustenta a procura: a formación de réximes emocionais.

Detalles do artigo

Referencias

ALNSC (Archivo del Liceo de Hombres Neandro Schilling de San Fernando). Vr006 Crónica del Liceo de Hombres de San Fernando. 1931-1944.

AL1N (Archivo del Liceo 1 de Niñas de Santiago). Crónica del Liceo. 1944.

Abramowski, Ana Laura. “La afectividad docente: narrativa sentimental, trabajo emocional y atmósferas afectivas en la labor de los maestros en Argentina (1920-1940)”. Revista Brasileira de Historia da Educacao 18 (2018/2019). https://www.scielo.br/pdf/rbhe/v18/2238-0094-rbhe-18-e019.pdf. (Consultado em 27 de março de 2019)

Barr-Melej, Patrick. Reforming Chile: Nationalism, and the Rise of the Middle Class. Chapel Hill: University of North Carolina Press, 2001.

Claro Velasco, Benjamín. Mensajes a los niños de Chile, marzo de 1943-octubre de 1944. Santiago: Ediciones de la Universidad de Chile, 1945.

“Decreto sobre el sentimiento patrio”. Revista de Educación Nacional XXVI 2 (1941): 11-12.

Dirección General de Educación Primaria. Sección Pedagógica. Orientaciones socioeducativas para las Escuelas Primarias de Chile. Circular n.º 49. Santiago: Imprenta Quevedo, 1943.

Eustace, Nicole. “Emotions and political change”. En Doing emotions history, editado por Susan Matt y Peter Stearns, 163-183. Urbana: University of Illinois Press, 2014.

Henryk Szering (1918-1988). http://www.henrykszeryng.net/chronology?lang=es (consultado en 11-04-2020).

Ministerio de Educación Pública. Radio Escuela Experimental. Santiago: Imprenta Universitaria, 1943.

Narodowski, Mariano and Laura Manolakis. “Defending the ‘Argentine Way of Life’. The State and School Textbooks in Argentina (1884-1984)”, Paedagogica Historica, 38 (1) (2002): 301-316.

Nava, Carmen. “Lessons in Patriotism and Good Citizenship: National Identity and Public Schools during the Vargas Administration (1937-1945). Luso-Brazilian Review, XXXV 1 (1998): 39-66.

Plamper, Jan. “Historia de las emociones: caminos y retos”. Cuadernos de Historia Contemporánea 36 (2014): 17-29.

Reddy, William. The navigation of feeling. A framework for the history of emotions. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.

Riedel, Friedlind. “Atmosphere”. En Affective societies. Key concepts, editado por Jan Slavy and Christian von Scheve, 85-95. Abingdon: Routledge, 2019.

Rinke, Stefan. Cultura de masas, reforma y nacionalismo en Chile 1910-1931. Santiago, DIBAM, 2002.

Rinke, Stefan, Encuentros con el Yanqui. Norteamericanización y cambio sociocultural en Chile (1898-1990). Santiago: DIBAM/LOM, 2014.

Rojas Flores, Jorge. Historia de la infancia en el Chile Republicano. 1810-2010. Tomo I (1810-1950). Santiago de Chile: Ediciones JUNJI, 2016.

Serrano, Sol, Macarena Ponce de León and Francisca Rengifo. Historia de la educación en Chile. 1810-2010. Tomo II: La educación nacional (1880-1930). Santiago de Chile: Taurus, 2013.

Toro-Blanco, Pablo. “Como se quiere a la madre o a la bandera: Notas sobre nacionalismo, ciudadanía y civilidad en la educación chilena (1910-1945)”. En Nacionalismos e identidad nacional en Chile. Siglo XX. Volumen I, editado por Gabriel Cid and Alejandro San Francisco, 133-158. Santiago: Ediciones Bicentenario, 2010.

Vom Hau, Matthias. “Unpacking the school: textbooks, teachers and the construction of Nationhood in Mexico, Argentina and Peru”. Latin American Research Review 44(3) (2009): 127-154.