Main Article Content

Verónica Sánchez-Suárez
Universidade de Vigo
Spain
https://orcid.org/0000-0003-1595-6614
Francisca Fariña
Universidad de Vigo
Spain
https://orcid.org/0000-0002-7652-0948
Biography
Vol. 9 (2022), Número monográfico XVI CIG-PP, pages 103-117
DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2022.9.0.8898
Submitted: Jan 10, 2022 Accepted: Mar 16, 2022 Published: Apr 29, 2022
How to Cite

Abstract

The aims of the study were to analyze the type of training provided in parenting schools in the province of Pontevedra (Spain) and to identify whether positive parenting contents were provided to attendants. The data gathered from 58 schools supported that the programs are usually held on a monthly or quarterly basis and consist mainly of "talks" by experts. Parents collaborate in the choice of parenting school content and their participation is relatively active. However, attendance is scarce, and as the socio-economic level of families decreases, the level of involvement too. Furthermore, due to the importance of the Covid 19 pandemic, we studied how it affected parental training. Results showed that the pandemic caused new training needs for families; more than half of the schools suspended parent training, and the maintained training was basically in online format.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Barreto, M., Souza, C. D., Sangaletti, A.K., Deus, M. D., Koltermann, J.P, Wegner, L. F., Crepaldi, M. A., & Vieira, M. L. (2019). Grupo reflexivo para la promoción de la parentalidad y la coparentalidad: un relato de experiencia. Revista da SPAGESP, 20(1), 113-125. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?pid=S1677-29702019000100009&script=sci_abstract&tlng=es

Capano, Á., & Ubach, A. (2013). Estilos parentales, parentalidad positiva y formación de padres. Ciencias Psicológicas, 7(1), 83-95. Recuperado de http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-42212013000100008&lng=es&tlng=es

Chacko, A., Wymbs, B. T., Rajwan, E., Wymbs, F., & Feirsen, N. (2016). Characteristics of parents of children with ADHD who never attend, drop out, and complete behavioral parent training. Journal of Child and Family Studies, 26(3), 950-960. https://doi.org/10.1007/s10826-016-0618-z

Consejo de Europa (2006). Recomendación Rec (2006)19 del Comité de Ministros a los Estados Miembros sobre políticas de apoyo a la parentalidad positiva. Recuperado de https://www.bienestaryproteccioninfantil.es/fuentes1.asp?sec=6&subs=6&cod=674&page

Fariña, F., Seijo, D., Castro, B., & Vázquez, Mª J. (2021). Efecto de la Covid-19 sobre el conflicto en familias con ruptura de pareja. Anuario de Mediación y solución de Conflictos, 8, 31-45.

Gonzalez, C., Morawska, A., & Haslam, D. M. (2021). A Model of Intention to Participate in Parenting Interventions: The Role of Parent Cognitions and Behaviors. Behavior Therapy, 52(3), 761-773. https://doi.org/10.1016/j.beth.2020.09.006

Huarcaya-Victoria, J. (2020). Consideraciones sobre la salud mental en la pandemia de COVID-19. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública, 37(2), 327-34. https://doi.org/10.17843/rpmesp.2020.372.5419

Jiménez, L. & Hidalgo, M. V. (2016). La incorporación de prácticas basadas en evidencias en el trabajo con familias: los programas de promoción de parentalidad positiva. Apuntes de Psicología, 34(2-3), 91-100.

Liu, C. H., & Doan, S. N. (2020). Psychosocial stress contagion in children and families during the COVID-19 pandemic. Clinical Pediatrics, 59(9-10), 853-855. https://doi.org/10.1177/0009922820927044

Martín, J. C., Máiquez, M. L., Rodrigo, M. J., Byrne, S., Rodríguez, B., & Rodríguez, G. (2009). Programas de Educación Parental. Psychosocial Intervention, 18(2), 121-133. Recuperado de https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-05592009000200004

Martínez, R. A. (2009). Programa-Guía para el desarrollo de competencias emocionales, educativas y parentales. Madrid: Ministerio de Sanidad y Política Social. Recuperado de https://familiasenred.es/wp-content/uploads/2018/03/Programa-guia-para-el-desarrollo-de-competencias-emocionales-educativas-y-parentales.pdf

Martínez, R. A., Álvarez, L., & Pérez, M. (2010). Programa-Guía para el desarrollo de las competencias emocionales, educativas y parentales. Papeles Salmantinos de Educación, (14) 63-88. https://doi.org/10.36576/summa.30629

Martins, S. (2017). Necessidades nos apoios à parentalidade. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, (5), 282. https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.05.2760

Oliva, A., Hidalgo, V., Martín, D., Parra, A., Ríos, M. & Vallejo, R. (2007). . Sevilla: Consejería de Salud de la Junta de Andalucía. Recuperado de https://www.juntadeandalucia.es/organismos/saludyfamilias/areas/salud-vida/adolescencia/paginas/programa-apoyo-madres-padres.html

Rodrigo, M. J. (2015). Manual práctico de parentalidad positiva. Madrid: Síntesis.

Rodrigo, M. J. (2016). Quality of implementation in evidence based positive parenting programs in Spain: Introduction to the sepecial issue. Psychosocial Intervention, 25(2), 63-68. https://doi.org/10.1016/j.psi.2016.02.004

Rodrigo, M. J., Máiquez, M. L., Byrne, S., Rodríguez, B., Martín, J. C, Rodríguez, G., & Pérez, L. (2008). Crecer felices en familia. Programa de apoyo psicoeducativo para promover el desarrollo infantil. Valladolid: Junta de Castilla y León. Recuperado de https://www.bienestaryproteccioninfantil.es/imagenes/tablaContenidos03SubSec/2012_JCYL_PROGRAMA_DOMICILIARIO_Crecer_Felices_en_Familia.pdf

Rodrigo, M. J., Máiquez, M. L., & Martín, J. C. (2010) La educación parental como recurso psicoeducativo para promover la parentalidad positiva. Madrid: Federación Española de Municipios y Provincias (FEMP). Recuperado de https://www.mscbs.gob.es/ssi/familiasInfancia/docs/eduParentalRecEducativo.pdf

Sanders, M.R. (1999). Triple P-Positive Parenting Program: Towards an empirically validated multilevel parenting and family support strategy for the prevention of behavior and emotional problems in children. Clinical Child and Family Psichology Review, 2(2), 71-90.

Sanders, M.R. & Kirby, J.N. (2012).Consumer engagement and the development, evaluation, and dissemination of evidence-based parenting programs. Behavior Therapy, 43 (2) 236-250. https://doi.org/10.1016/j.beth.2011.01.005

Schmidt, B., Staudt, A. C. P., & Wagner, A. (2016). Interventions to prtomote positive parenting practices: an integrative review. Contextos Clínicos, 9(1), 01-18. https://doi.org/10.4013/ctc.2016.91.01

Torío, S., Fernández, C., & Inda, M. (2016). Evaluación de un programa experiencial de educación parental: la perspectiva de los educadores como agentes de cambio. Aula Abierta, 44, 31-37. https://doi.org/10.1016/j.aula.2015.05.001

Torío, S., Inda, M., Peña, J. V & García, O. (2019). Evolución de la parentalidad positiva. Estudio longitudinal de los efectos de la aplicación de un programa de educación parental. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 22(3), 109-126. https://doi.org/10.6018/reifop.389621

Vale, M.L. (2017). Relações entre perceção da parentalidade, resiliência e rendimento académico no ensino profissional. Revista De Estudios E Investigación En Psicología Y Educación, (5), 375. https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.05.3045

Wang, C., Pan, R., Wan, X., Tan, Y., Xu, L., Ho, C. S., & Ho, R. C. (2020). Immediate psychological responses and associated factors during the initial stage of the 2019 coronavirus disease (COVID-19) epidemic among the general population in China. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17, 1729. https://doi.org/10.3390/ijerph17051729

Webster-Stratton, C. (2001). The Incredible Years: parents, teachers and children Training series. Residencial treatment for children & youth,18(3), 31-45. https://doi.org/10.1300/J007v18n03_04

Yavorsky, J. E., Qian, Y., & Sargent, A. C. (2021). The gendered pandemic: implications of COVID‐19 for work and family. Sociology Compass. 2-13. https://doi.org/10.1111/soc4.12881