Main Article Content

Óscar González-Iglesias
Universidade da Coruña
Spain
https://orcid.org/0000-0002-6888-5664
María-Jesús Fuentes-Silveira
Universidade da Coruña
Spain
https://orcid.org/0000-0002-4862-6518
Juan-Carlos Rivadulla-López
Universidade da Coruña
Spain
https://orcid.org/0000-0002-5756-4371
Vol. 9 (2022), Número monográfico XVI CIG-PP, pages 261-271
DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2022.9.0.8972
Submitted: Feb 17, 2022 Accepted: Feb 28, 2022 Published: Apr 29, 2022
How to Cite

Abstract

A problem faced by the teaching of experimental sciences is the lack of positive attitudes of students towards this discipline and the growing disinterest in it as it moves forward with the educational system. It is important to note that motivation and emotions are fundamental elements to learn science; in addition, positive emotions favor learning and commitment to learn science. Therefore, and in order to involve students in the teaching/learning process and seek to take responsibility for their development and outcome, self-evaluation emerges as an innovative response. In this work participated 49 students of 4º Primary Education of an educational center of the northwest of Spain in the course 2019/2020 in order to investigate the emotions that generated them a series of practical activities (including open and closed questions) directed to the study of different living animals (snails and worms) before and after performing them, as well as knowing the self-assessment they did about their teaching/learning process throughout the realization of the proposed activities. The results regarding the self-assessment show that the participants recognized what they learned in the course of the activity, referring to the characteristics of worms and snails, but none indicate that they learned to investigate (an aspect that they do indicate in a closed question). Finally, in terms of emotions, participants developed positive emotions towards animals (satisfaction, protection, happiness...).

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Borrachero, A.B., Dávila, Mª.A., Costillo, E. & Bermejo, Mª.L. (2016). Relación entre recuerdo y vaticinio de emociones hacia las ciencias en profesores en formación inicial. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 3(1), 1-8. DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2016.3.1.723

Cañal, P. (2011). ¿Qué enseñar sobre el cerebro y la coordinación nerviosa? Alambique Didáctica de las Ciencias Experimentales, 68, 42-59.

Cañal, P. (2008). Investigando los seres vivos: proyecto curricular Investigando nuestro mundo (6-12). Díada.

Damasio, A. (2005). En busca de Spinoza. Neurobiología de la emoción y los sentimientos. Crítica.

De las Heras, M. A. & Jiménez, R. (2011). Experiencias investigadoras para el estudio de los seres vivos en primaria. Investigación en la escuela, 74, 35-44.

Decreto 105/2014, de 4 de septiembre, por el que se establece el currículo de la educación primaria en la Comunidad Autónoma de Galicia. Diario Oficial de Galicia, 171, de 9 de septiembre de 2014.

España, E y Blanco, A. (2015). La competencia científica y su enseñanza. En A. Blanco y T. Lupión (Eds.), La competencia científica en las aulas. Nueve propuestas didácticas (pp. 21-35). Andavira Editora.

Fraile Aranda, A. (2010). La autoevaluación: una estrategia docente apra el cambio de valores educativos en el aula. Ser Corporal, 3, 6-18.

Garrido, J. M. Perales, F. J. & Galdón, M. (2008). Ciencia para educadores. Pearson educación.

González García, F. (2015). Introducción a la Didáctica de las Ciencias. En González García, F. (Ed.) Didáctica de las Ciencias para Educación Primaria. II. Ciencias de la Vida (pp. 15-34). Ediciones Pirámide.

Iglesias-Cortizas, Mª J., Ríos-de Deus, P. & Rodicio García, Mª.L. (2018). Instrumento para identificar la percepción de los estudiantes universitarios sobre emociones que los perturban. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 5(2), 133-141. https://doi.org/10.17979/reipe.2018.5.2.3598

Manassero, M. A. (2013). Emociones: del olvido a la centralidad en la explicación del comportamiento. En V. Mellado, L. J. Blanco, A. B. Borrachero & J. A. Cárdenas (Eds.), Las emociones en la enseñanza y el aprendizaje de las ciencias y las matemáticas (pp. 3-18). DEPROFE.

Mellado, V., Borrachero, A.B., Brígido, M., Melo, L.V., Dávila, M.A., Cañada, F., Conde, M.C., Costillo, E., Cubero, J., Esteban, R., Martínez, G., Ruiz, C., Sánchez, J., Garritz, A., Mellado, L., Vázquez, B., Jiménez, R. & Bermejo, M.L. (2014). Las emociones en la enseñanza de las ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 32(3), 11-36. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1478

Pérez Gómez, A. (2008). ¿Competencias o pensamiento práctico? La construcción de los significados de representación y de acción. En J. Gimeno (Comp.), Educar por competencias ¿qué hay de nuevo? (pp. 88-95). Morata.

Pérez, A. & de Pro, A. (2013). Estudio demoscópico de lo que sienten y piensan los niños y adolescentes sobre la enseñanza formal de las ciencias. En V. Mellado, L.J. Blanco, A.B. Borrachero y J.A. Cárdenas (Eds.). Las Emociones en la Enseñanza y el Aprendizaje de las Ciencias y las Matemáticas (pp. 495-520). DEPROFE.

Pujol, R. M. & Márquez, C. (2005). L'estudi del cos humá a l'escola Infantil i Primària. Perspective Escolar, 292, 12-18.

Sardá, A. & Márquez, C. (2008). El uso de maquetas en el prodeso de enseñanza-aprendizaje del sistema nervioso. Alambique, 58, 67-76.

Vázquez, A. & Manassero, M.A. (2008). El declive de las actitudes hacia la ciencia de los estudiantes: un indicador inquietante para la educación científica. Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 5(3), 274-292. https://revistas.uca.es/index.php/eureka/article/view/3740

Vázquez, A. & Manassero, M.A. (2011). El descenso de las actitudes hacia la ciencia de chicos y chicas en la educación obligatoria. Ciência & Educação, 17(2), 249-268. https://doi.org/10.1590/S1516-73132011000200001