Main Article Content

Julio Rodríguez-Rodríguez
Universidad de Barcelona
Spain
https://orcid.org/0000-0001-9202-2589
Biography
Daniel Ortega-Ortigoza
Universidad Autónoma de Barcelona
Spain
https://orcid.org/0000-0002-8581-4833
Biography
Ainoa Mateos
Universidad de Barcelona
Spain
https://orcid.org/0000-0002-1159-9966
Biography
Vol. 8 No. 2 (2021), Articles, pages 242-260
DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2021.8.2.8692
Submitted: Sep 18, 2021 Accepted: Nov 16, 2021 Published: Dec 1, 2021
How to Cite

Abstract

The COVID-19 pandemic and resulting lockdown measures have impacted on the physical and mental health of the population in different ways. As essential professionals, social educators working in residential care centres for children and young people have had to deal with additional pressures such as lockdown measures and having to continue their work under exceptional circumstances. To assess the impact of lockdown measures on social educators’ emotional well-being and resilience, an ex post facto exploratory study was conducted based on a sample of 72 social educators (30.6% men and 69.4% women) working in residential childhood protection centres in Catalonia. The survey collected data on emotional well-being (PANAS and SWLS) and resilience (RS-14), and also the participants’ sociodemographic details. The results show similar values in relation to emotional well-being and resilience, with no significant differences between sociodemographic categories. A positive correlation was found between affective balance, life satisfaction and resilience. The conclusions of the study highlight the need to support the emotional well-being of social educators by promoting their capacity for resilience, taking into account the already complex task of the socio-educational care of children and adolescents in residential care, and the additional difficulty of lockdown.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

AGUADED, María Cinta; & ALMERIDA, Nora Alejandra (2016). La resiliencia del docente como factor crucial para superar las adversidades en una sociedad de cambios. Tendencias Pedagógicas, 28, 167-179. https://doi.org/10.15366/tp2016.28.012

ALLEA (2018). Código Europeo de Conducta para la Integridad en la Investigación. Berlín.

ALTUZARRA, Amaia; GÁLVEZ, Catalina; & GONZÁLEZ, Ana María (2018). Diferencias de género en la distribución del tiempo de trabajo en las regiones españolas. Revista Internacional de Sociología, 76(3), e105. https://doi.org/10.3989/ris.2018.76.3.16.161

ARY, Donald; JACOBS, Lucy; & SORENSEN, Chris (2010). Introduction to Research in Education. Wadworth Cengage Learning.

ASENSIO, Angela; MAGALLÓN, Rosa; & García, Javier (2017). Resiliencia: impacto positivo en la salud física y mental. INFAD Revista de Psicología, 2, 231-242. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2017.n2.v2.1096

ATIENZA, Francisco Luís; PONS, Diana; BALAGUER, Isabel; & GARCÍA-MERITA, Marisa (2000). Propiedades psicométricas de la Escala de Satisfacción con la Vida en adolescentes. Psicothema, 12(2), 314-319. http://www.psicothema.com/psicothema.asp?id=296

ATO, Manuel; LÓPEZ, Juan; & BENAVENTE, Ana (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de psicología, 29(3), 1038-1059. https://doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511

Banco de España (2020). Escenarios macroeconómicos de referencia para la economía española tras el COVID-19. Boletín económico del Banco de España, 2, 1-33. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7622941

BABOR, Thomas; MCGOVERN, Thomas; & ROBAINA, Katherine. (2017). Dante’s Inferno: Seven Deadly Sins in Scientific Publishing and How to Avoid Them. En: Thomas Babor, Kerstin Stenius, Richard Pates, Michal Miovský, Jean. O’Reilly; & Paul Candon (eds.), Publishing Addiction Science: A Guide for the Perplexed, (267–298). Ubiquity Press.

BREND, Denise; & COLLIN-VÉZINA, Delphine (2021). Stronger together: Workplace social support among residential child welfare professionals. Child Abuse; & Neglect. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2021.105302

CAMPOS, Miryam; IRAURGUÍ, Joseba; Páez, Darío; & Velasco, Carmen (2004). Afrontamiento y regulación emocional de hechos estresantes. Un meta-análisis de 13 estudios. Boletín de Psicología, 82, 25-44. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1302317

CASADO, María; & PUIGDOMÈNECH, Pere (coords.) (2018). Documento sobre los aspectos éticos del diálogo entre ciencia y sociedad. Observatori de Bioètica i Dret, Universitat de Barcelona. http://www.edicions.ub.edu/refs/observatoribioeticadret/ficha.aspx?cod=08850

CASTRO, Alejandro (2009). El bienestar psicológico: cuatro décadas de progreso. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(66), 43-72. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3098202

CEESC - Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya (2017). L’Educació Social a Catalunya. CEESC. Disponible en: https://ceesc.cat/documents-publicacions/informes-professionals/1022-informees-2017

CEESC - Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya (2019). La situació professional i laboral als diferents centres i recursos del sistema de protección a la infància i l’adolescència de Catalunya. CEESC. Disponible en: https://ceesc.cat/documents-publicacions/informes-professionals/1021-informe-infancia-2019-2

CEESC - Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya (2020). L’Educació Social enfront i després de la COVID-19. CEESC. Disponible en: https://ceesc.cat/documents-publicacions/informes-professionals/1052-informe-covid-2020

DE JUANAS, Ángel; LIMÓN, Rosario; & MELENDRO, Miguel (2014). Práctica profesional y formación del educador social en España. Interfaces Científicas, 3(1), 89-102. https://doi.org/10.17564/2316-3828.2014v3n1p89-102

DIENER, Ed; EMMONS, Robert; LARSEN, Randy; & GRIFFIN, Sharon (1985). The Satisfaction With Life Scale, Journal of Personality Assessment, 49(1), 71-75. https://doi.org/10.1207/s15327752jpa4901_13

DORADO, Ana; PÉREZ, Jesús; RODRÍGUEZ-BRIOSO; María del Mar; & GALLARDO, Lorena (2021). Emotional well-being and resilience during the COVID-19 pandemic: Guidelines for social work practice. International Social Work, 64(2), 279-284. https://doi.org/10.1177/0020872820970622

ESTEBAN-RAMIRO, Beatriz; & FERNÁNDEZ-MONTAÑO, Patricia (2017). Las competencias para el desempeño profesional en Trabajo Social dentro de la formación: del burnout al engagement a través del manejo de las emociones. Trabajo Social Global. Revista de Investigaciones en Intervención social, 7(13), 142-168. https://doi.org/10.30827/tsg-gsw.v7i13.5839

ESTÉVEZ, Laura; FERNÁNDEZ, María Reyes; & DAPÍA, María D. (2017). Animación sociolaboral y educación social: perfil profesional en el municipio de Ourense. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, (14), 022-026 https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.14

FERNÁNDEZ-ABASCAL, Enrique; & PALMERO, Francesc (1999). Emociones y salud. En: Enrique Fernández-Abascal y Francesc Palmero (coord.). Emociones y salud (pp. 5-18). Ariel.

FERNÁNDEZ DE ARAÚJO, Ludgleydson; TEVA, Inmaculada; & BERMÚDEZ, María Paz (2015). Resiliencia en adultos: una revisión teórica. Terapia Psicológica, 33(3), 257-276. https://teps.cl/index.php/teps/article/view/11

FERNÁNDEZ DEL VALLE, Jorge (2009). Evolución histórica, modelos y funciones del acogimiento residencial. En: Amaia Bravo y Jorge Fernández del Valle, Intervención socioeducativa en acogimiento residencial (11-24). Gobierno de Cantabria.

FERNÁNDEZ DEL VALLE, Jorge; LÓPEZ, Mónica; & BRAVO, Amaia (2007). Job stress and burnout in residential child care workers in Spain. Psicothema, 19(4), 610-615. http://www.psicothema.com/psicothema.asp?id=3405

Fondo Monetario Internacional (2021). Informe sobre la estabilidad financiera mundial, abril de 2021. Disponible en: https://www.imf.org/es/Publications/GFSR/Issues/2021/04/06/global-financial-stability-report-april-2021#ResumenEjecutivo

GARCÍA-MÍNGUEZ, Jesús; & SÁNCHEZ-RAMOS, Juan Manuel (2010). Centros de día de atención a menores: competencias del educador social como figura de referencia. Revista de historia de la educación latinoamericana, 15, 125-146. https://doi.org/10.19053/01227238.1568

GRIFFITHS, Austin; ROYSE, David; MURPHY, April; & STARKS, Saundra. (2019). Self-Care Practice in Social Work Education: A Systematic Review. of Interventions. Journal of Social Work Education, 55(1), 102-114. https://doi.org/10.1080/10437797.2018.1491358

HERNÁNDEZ SAMPIERI, Roberto; & MENDOZA, Cristina Paulina (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill.

HELIZ, Jorge; NAVARRO, Ignasi; TORTOSA, Noelia; & JODRA, Pablo (2015). Análisis de diferentes factores de riesgo de la profesión de educador en diferentes contextos residenciales de la provincia de Alicante. Revista sobre la infancia y la adolescencia, 9, 47-59. https://doi.org/10.4995/reinad.2015.3877

INFANTE, Francisca (2001). La resiliencia como proceso. En: Aldo Melillo; & Elbio Néstor Suárez Ojeda (comp.), Resiliencia. Descubriendo las propias fortalezas (pp. 31-53). Paidós.

JENARO, Cristina; FLORES, Noelia; & GONZÁLEZ-GIL, Francisca (2007). Síndrome de burnout y afrontamiento en trabajadores de acogimiento residencial de menores. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7(1), 107-121. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2251764

KNIGHT, Cecily (2007). A resilience framework: perspectives for educators. Health Education, 107(6), 543-555. https://doi.org/10.1108/09654280710827939

LÁZARO, Araceli; ORTEGA, Daniel; PANCHÓN, Carmen; & RODRÍGUEZ, Julio (2020). Informe. La figura de l’educadora i l’educador social a l’actual sistema català d’Atenció i de Protecció a la Infància i l’Adolescencia. CEESC. Disponible en: https://ceesc.cat/documents-publicacions/informes-professionals/1019-document-cdp-2

LAZARUS, Richard; & FOLKMAN, Susan (1986). Estrés y procesos cognitivos. Martínez Roca.

LIMONERO, Joaquín; TOMÁS-SÁBADO, Joaquín; FERNÁNDEZ-CASTRO, Jordi; GÓMEZ-ROMERO, Mª José; & Ardilla-Herrero, Amor (2012). Estrategias de afrontamiento resilientes y regulación emocional: predictores de satisfacción con la vida. Behavioral Psychology/Psicología Conductual, 20(1), 183-196.

LÓPEZ-GÓMEZ, Irene; HERVÁS, Gonzalo; & VÁZQUEZ, Carmelo (2015). Adaptación de la “Escala de afecto y negativo” (PANAS) en una muestra general española. Behavioral Pyschology/Psicología Conductual, 23(3), 529-548.

LOZANO-DÍAZ, Antonia; FERNÁNDEZ-PRADOS, Juan Sebastián; FIGUEREDO, Victoria; & MARTÍNEZ, Ana María (2020). Impactos del Confinamiento por el COVID-19 entre Universitarios: Satisfacción Vital, Resiliencia y Capital Social Online. International Journal of Sociology of Education, número especial, 79-104. https://doi.org/10.17583/rise.2020.5925

MANCIAUX, Michel; VANISTENDAEL, Stephan; LECOMTE, Jacques; & CYRULNIK, Boris (2003). Conclusiones y perspectivas. En: Michel Manciaux (comp.), La resiliencia: resistir y rehacerse (pp. 303-318). Gedisa.

MARTÍNEZ-PÉREZ, Alejandro; & LEZCANO, FERNANDO (2020). Percepción del Impacto de la Covid-19 en los Profesionales de la Educación Social que Trabajan con Menores. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 223-243. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.012

MONTERO, Ignacio; & LEÓN, Orfelio (2007). A guide for naming research studies in Pyschology. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7(3), 847-862. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=33770318

MONTSERRAT, Carme; & MELENDRO, Miguel (2017). ¿Qué habilidades y competencias se valoran de los profesionales que trabajan con adolescencia en riesgo de exclusión social? Análisis desde la acción socioeducativa. Educación XXI, 20(2), 113-135. https://doi.org/10.5944/educxx1.19034

NAVARRO, Ana; BUENO, Belén; & BUZ, José (2013). Bienestar emocional en la vejez avanzada: estudio comparativo por edad y género. Psychology, Society; & Education, 5(1), 41-57. https://doi.org/10.25115/psye.v5i1.495

NAVARRO, Ignasi; LÓPEZ, Begoña; HELIZ, Jorge; & REAL, Marta (2018). Estrés laboral, burnout i estrategias de afrontamiento en trabajadores que intervienen con menores en riesgo de exclusión social. Aposta. Revista de Ciencias Sociales, 78, 68-96. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6585738

NICOLA, Maria; ALSAFI, Zaid; SOHRABI, Catrin; KERWAN, Ahmed; AL-JABIR, Ahmed; IOSIFIDIS, Christos; AGHA, Maliha; & AGHA, Riaz (2020). The socio-economic implications of the coronavirus pandemic (COVID-19): A review. International journal of surgery, 78, 185–193. https://doi.org/10.1016/j.ijsu.2020.04.018

PÉREZ-FUENTES, Maria del Carmen; MOLERO, María del Mar; MARTOS, África; SIMÓN, María del Mar; & GÁZQUEZ, José Luís (2021). Estado de ánimo y equilibrio afectivo de los españoles confinados por COVID-19: un estudio transversal. International Journal of Psychological Research, 14(1), 55-65. https://doi.org/10.21500/20112084.4765.

PONS, Juan de Pablos; & GONZÁLEZ, Alicia (2012). El bienestar subjetivo y las emociones en la enseñanza. Revista Fuentes, 12, 69-92. https://revistascientificas.us.es/index.php/fuentes/article/view/2468

Real Decreto 463/2020, de 14 de marzo, por el que se declara el estado de alarma para la gestión de la situación de crisis sanitaria ocasionada por el COVID-19. BOE, núm. 67: https://www.boe.es/eli/es/rd/2020/03/14/463/con

Real Decreto-ley 10/2020, de 29 de marzo, por el que se regula un permiso retribuido recuperable para las personas trabajadoras por cuenta ajena que no presten servicios esenciales, con el fin de reducir la movilidad de la población en el contexto de la lucha contra el COVID-19. BOE, núm. 87: https://www.boe.es/eli/es/rdl/2020/03/29/10/con

REPPOLD, Caroline; KAISER, Vanessa; ZANON, Cristian; HUTZ, Claudio; CASANOVA, Joana R.; & ALMEIDA, Leandro S. (2019). Escala de Satisfacción con la Vida: evidencias de validez y fiabilidad en universitarios portugueses. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 6(1), 15-23. https://doi.org/10.17979/reipe.2019.6.1.4617

ROBLES-BELLO, María Auxiliadora; SÁNCHEZ-TERUEL, David; & VALENCIA-NARANJO, Nieves (2020). Variables protecting mental health in the Spanish population affected by the COVID-19 pandemic. Current Psychology. https://doi.org/10.1007/s12144-020-01132-1

RODRÍGUEZ, Julio; & REGUANT, Mercedes (2020). Calcular la fiabilidad de un cuestionario o escala mediante el SPSS: el coeficiente alfa de Cronbach. REIRE Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 13(2), 1–13. https://doi.org/10.1344/reire2020.13.230048

RUIZ, Antoni (2008). La muestra: algunos elementos para su confección. REIRE Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 1, 75-88. https://doi.org/10.1344/reire2008.1.1117

RUTTER, Michael (2012). Resilience as a dynamic concept. Development and Psychopatology, 24, 335-344. https://doi.org/10.1017/S0954579412000028

RYFF, Carol; & SINGER, Burton (2000). Interpersonal flourishing: A positive health agenda for the new millennium. Personality and Social Psychology Review, 4(1), 30-44. https://doi.org/10.1207/S15327957PSPR0401_4

SÁNCHEZ-TERUEL, David; & ROBLES-BELLO, Maria Auxiliadora (2015). Escala de Resiliencia 14 ítems (RS-14): Propiedades psicométricas de la versión en español. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación, 2(40), 103-113. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6474694

SÁNCHEZ-TERUEL, Daniel; ROBLES-BELLO, María Auxiliadora; Sarhani-Robles, Mariam; & Sarhani-Robles, Aziz (2021). Exploring resilience and well-being of family caregivers of people with dementia exposed to mandatory social isolation by COVID-19. Dementia, 0(0), 1-16. https://doi.org/10.1177/14713012211042187

SANJUÁN, Pilar; & ÁVILA, María (2016). Afrontamiento y motivación como predictores del bienestar subjetivo y psicológico. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 21, 1-10. https://doi.org/10.5944/rppc.vol.21.num.1.2016.15401

SISTO, Antonella; VICINANZA, Flavia; LEONDINA, Laura; RICCI, Giovanna; TARTAGLINI, Daniela; & TAMBONE, Vittoradolfo (2019). Towards a Transversal Definition of Psychological Resilience: A Literature Review. Medicina, 55(11). 745. https://doi.org/10.3390/medicina55110745

TRUTER, Elmien; FOUCHÉ, Ansie; & THERON, Linda (2019). The Resilience of Child Protection Social Workers: Are They at Risk and If So, How Do They Adjust? A Systematic Meta-Synthesis. British Journal of Social Work, 47, 846-863. https://doi.org/10.1093/bjsw/bcw048

UNGAR, Michael (2011). The Social Ecology of Resilience: Addressing Contextual and Cultural Ambiguity of a Nascent Construct. American Journal of Orthopsychiatry, 81(1), 1-17. https://doi.org/10.1111/j.1939-0025.2010.01067.x

VALLÉS, Josep (2011). Análisis y valoración de las funciones de los educadores sociales en España [Tesis doctoral, Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)]. Repositorio Institucional de la UNED e spacio: http://e-spacio.uned.es/fez/view/tesisuned:Educacion-Jvalles

VANISTENDAEL, Stephan (2018). Hacia la puesta en práctica de la resiliencia. BICE.

VAQUERO, Eduard; URREA, Aida; & MUNDET, Anna (2014). Promoting resilience through technology, art and child rights-based approach. Revista de cercetare si interventie-sociala, 45, 144-159. http://hdl.handle.net/10459.1/48367

VÁZQUEZ, Carmelo; HERVÁS, Gonzalo; RAHONA, Juan José; & GÓMEZ, Diego (2009). Bienestar psicológico y salud: Aportaciones desde la Psicología Positiva. Anuario de Psicología Clínica y de la Salud, 5, 15-28. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3328166

VERA, Beatriz; CARBELO, Begoña; & VECINA, María Luisa (2006). La experiencia traumática desde la psicología positiva: resiliencia y crecimiento postraumático. Papeles del Psicólogo, 27(1), 40-49. Disponible en: http://www.papelesdelpsicologo.es/contenido?num=1120

VICENCIO, Omar (2018). La investigación en las ciencias sociales. Trillas.

VIZOSO, Carmen (2019). Resiliencia, optimismo y estrategias de aforntamiento en estudiantes de Ciencias de la Educación. Psychology, Society; & Education, 11(3), 367-377. https://doi.org/10.25115/psye.v11i3.2280

WALKER, Patrick; WHITTAKER, Charles; WATSON, Oliver; BAGUELIN; Marc; AINSLIE, Kylie; BHATIA, Sangeeta; BHATT, Samir; BOONYASIRI, Adhiratha; BOYD, Olivia; CATTARINO, Lorenzo; CUCUNUBÀ, Zulma; CUIMO-DANNEBURG, Gina et al. (2020). The Global Impact of COVID-19 and Strategies for Mitigation and Suppression – Spanish translation. Imperial College London. https://doi.org/10.25561/77735

WAGNILD, Gail (2013). Development and Use of the Resilience Scale (RS) with Middle -Aged and Older Adults. En: Sandra Prince-Embury; & Donald Saklofske (eds.), Resilience in Children, Adolescents, and Adults: Translating Research into Practice (pp. 151-160). Springer Science+Business Media.

WATSON, David; CLARK, Lee Anna; & TELLEGEN, Auke (1988). Development and validation of brief measures of positive and negative affect: The PANAS scales. Journal of Personality and Social Psychology, 54(6), 1063–1070. https://doi.org/10.1037/0022-3514.54.6.1063