Formación y atención a la diversidad funcional desde la Universidad: percepciones del alumnado universitario
DOI:
https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.06.2228Keywords:
Educación superior, educación inclusiva, necesidades educativas especiales.Abstract
La atención a la diversidad en el ámbito de la Educación Superior supone uno de los retos más complejos ante la inclusión socioeducativa. La institución debe proporcionar un currículo adaptado, una enseñanza individualizada y una formación inicial y continua de los futuros profesionales. Así, se aplicó un cuestionario sobre ideas y actitudes ante la integración educativa y social de los estudiantes con discapacidad con 92 estudiantes del Grado en Psicología en la Universidad de Minho (Portugal). Como resultados más relevantes se ponía de relieve la necesidad de una mejora en las adaptaciones metodológicas y en la infraestructura de la Universidad
Downloads
References
Ahmmed, M., Sharma, U. y Deppeler, J. (2012). Variables affecting teachers’ attitudes towards inclusive education in Bangladesh. Journal of Research in Special Education Needs, 12 (3), 132-140.
Avramidis, E., Bayliss, P. y Burden, R. (2000). A survey into mainstream teachers’ attitudes towards the inclusion of children with special educational needs in the ordinary school in one local authority. Educational Psychology, 20 (2), 191- 211.
Chiner, E. (2011). Las percepciones y actitudes del profesorado hacia la inclusión del alumnado con necesidades educativas especiales como indicadores del uso de prácticas educativas inclusivas en el aula. Tesis doctoral. Universidad de Alicante.
García, D., Rodriguero, C., y Mori, N. (2011). Inclusão no Ensino Superior: O olhar do aluno. In Atas do VII Encontro da Associação Brasileira de Pesquisadores em Educação Especial (pp. 574-583). Londrina: UEL.
Goetz, J. P. y LeCompte, M. D. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid: Ediciones Morata.
Sánchez, A. (2009). La integración educativa y social de los estudiantes con discapacidad en la universidad de Almería. Almería: Universidad de Almería.
Swain, K. D., Nordness. P. D. y Leader-Janssen, E. M. (2012). Changes in preservice teacher attitudes toward inclusion. Preventing School Failure, 56 (2), 75- 81.
Watkins, A. (ed.) (2009). Special Needs Education – Country Data 2008. Odense: Agencia Europea para el Desarrollo de la Educación del Alumnado con Necesidades Educativas Especiales.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The papers published in this journal are licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors are the holders of the exploitation rights (copyright) of their work, but grant the right of first publication to the Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, which may publish in any language and format as well as publish and distribute their whole or partial content by any technologically available means and via data base.
Authors are allowed and encouraged to disseminate the articles accepted for publication on personal or institutional websites, before and after their publication, provided it is clearly stated that the work is in this journal and all bibliographic data are provided along with access to the document, preferably through the DOI (if it is indispensable to use a pdf, the final version formatted by the journal should be used). In the case of articles resulting from funded studies or projects, this will be done within the deadlines and terms established by the supporting organisation(s) of the published research.