From memories to action A black life story as an art education research methology
Main Article Content
Abstract
This article shows the methodological possibilities of the autobiography in the a/r/tography research. Besides my triple identity as an artist, researcher and teacher, this paper is centered on my reality as a black woman in a mostly white environment such as Galicia. Through a personal introspection, I create a methodology focused on memories which connect my self-perception to a common and collective speech, placing what is African in the center. Extrapolating this experience, I developed artistic educational strategies to work on self-knowledge, respect and non-discrimination. An artistic and pedagogical project with a decolonial, antiracist, afrofeminist and dissident perspective in Artistic Education that takes place in different countries of the world such as Spain, Canada, India and Equatorial Guinea.
Keywords:
Downloads
Article Details
References
Adichie, C. N. (2018). El peligro de la historia única (Trad C. Rodríguez Juiz). Literatura
Random House.
De Lucas, G. (Ed.) (2018). Xcèntric Cinema. Conversaciones sobre el proceso creativo y
la visión fílmica. CCCB.
Edu, G. (Director). (2019). Ngoan Ntangan: Dos mundos que se tocan [Teatro].
Essonti, A. (2019). El arte a través de la negritud. En D. Ekoka (Ed.), Metamba Miago.
Relatos y saberes de mujeres afroespañolas (pp. 55-61). United Minds.
Fontcuberta, J. (2016). La furia de las imágenes. Notas sobre la postfotografía. Galaxia
Gutenberg.
Kilomba, G. (2019). Memórias da plantação: Episódios de racismo quotidiano [Memorias
de la plantación: Episodios de racismo cotidiano]. Orfeu Negro.
Leavy, P. (2015). Method meets art. Arts-Based Research Practice [Método y arte se
encuentran. Práctica de la Investigación Basada en las Artes]. The Guilford P.
López-Ganet, T. (2021). Raíces que asoman: estrategias artísticas en contextos educativos
desde una autobiografía afrodescendiente para la reflexión social [tesis doctoral].
Universidad de Granada.
López-Ganet, T. y Mesías-Lema, J.M. (2021). La autobiografía como metodología visual
introspectiva en la investigación en educación artística. Revista de Estudios e Investigación
en Psicología y Educación, 8(1), 139-158. https://doi.org/10.17979/reipe.
8.1.8553
Marín, R. (2012). Las Metodologías Artísticas de Investigación y la investigación educativa
basada en las Artes Visuales. En J. Roldány R. Marín (Ed.), Metodologías artísticas de
Investigación en educación (pp. 14-39). Aljibe.
Mesías-Lema, J. M. (2019). Educación Artística Sensible. Cartografía contemporánea
para arteducadores. Graó.