Main Article Content

Tiffany López-Ganet
Universidade da Coruña
Spain
http://orcid.org/0000-0003-1467-8181
Biography
Vol. 1 No. 2 (2022), Articles
DOI: https://doi.org/10.17979/ijaber.2022.1.2.8728
Submitted: Oct 14, 2021 Accepted: Dec 19, 2022 Published: Dec 19, 2022
How to Cite

Abstract

This article shows the methodological possibilities of the autobiography in the a/r/tography research. Besides my triple identity as an artist, researcher and teacher, this paper is centered on my reality as a black woman in a mostly white environment such as Galicia. Through a personal introspection, I create a methodology focused on memories which connect my self-perception to a common and collective speech, placing what is African in the center. Extrapolating this experience, I developed artistic educational strategies to work on self-knowledge, respect and non-discrimination. An artistic and pedagogical project with a decolonial, antiracist, afrofeminist and dissident perspective in Artistic Education that takes place in different countries of the world such as Spain, Canada, India and Equatorial Guinea.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Adichie, C. N. (2018). El peligro de la historia única (Trad C. Rodríguez Juiz). Literatura

Random House.

De Lucas, G. (Ed.) (2018). Xcèntric Cinema. Conversaciones sobre el proceso creativo y

la visión fílmica. CCCB.

Edu, G. (Director). (2019). Ngoan Ntangan: Dos mundos que se tocan [Teatro].

Essonti, A. (2019). El arte a través de la negritud. En D. Ekoka (Ed.), Metamba Miago.

Relatos y saberes de mujeres afroespañolas (pp. 55-61). United Minds.

Fontcuberta, J. (2016). La furia de las imágenes. Notas sobre la postfotografía. Galaxia

Gutenberg.

Kilomba, G. (2019). Memórias da plantação: Episódios de racismo quotidiano [Memorias

de la plantación: Episodios de racismo cotidiano]. Orfeu Negro.

Leavy, P. (2015). Method meets art. Arts-Based Research Practice [Método y arte se

encuentran. Práctica de la Investigación Basada en las Artes]. The Guilford P.

López-Ganet, T. (2021). Raíces que asoman: estrategias artísticas en contextos educativos

desde una autobiografía afrodescendiente para la reflexión social [tesis doctoral].

Universidad de Granada.

López-Ganet, T. y Mesías-Lema, J.M. (2021). La autobiografía como metodología visual

introspectiva en la investigación en educación artística. Revista de Estudios e Investigación

en Psicología y Educación, 8(1), 139-158. https://doi.org/10.17979/reipe.

8.1.8553

Marín, R. (2012). Las Metodologías Artísticas de Investigación y la investigación educativa

basada en las Artes Visuales. En J. Roldány R. Marín (Ed.), Metodologías artísticas de

Investigación en educación (pp. 14-39). Aljibe.

Mesías-Lema, J. M. (2019). Educación Artística Sensible. Cartografía contemporánea

para arteducadores. Graó.