Main Article Content

  • Noelia Paz Fernández
Noelia Paz Fernández
Spain
https://orcid.org/0000-0002-5822-3704
Vol. 1 No. 1 (2021), Articles, pages 76-94
DOI: https://doi.org/10.17979/ijaber.2021.1.1.7600
Submitted: Feb 28, 2021 Accepted: Mar 30, 2021 Published: Mar 31, 2021
How to Cite

Abstract

The practice of dérive, despite being conceptually born mainly from situationism, has in a broader spectrum been carried out throughout history. As it is the act of walking and wandering to discover, it is also an action inherent to the human being. In the educational context, it offers the opportunity of an immersion methodology in both physical and conceptual spaces, serving as a catalyst to generate processes, multi-textual artistic practices or reflections on the elements that make up these spaces. It is a way of thinking about the city and also of being a part of it.
In this article we analyze the experience of urban dérive carried out at the Pablo Picasso Art and Design College with one of the groups of students, who undertook a study away from the educational centre to promote collective and individual processes about the knowledge of the local urban environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Alonso-Sanz, A. (2020) Una profesora flâneuse en París. Cartografías en la formación inicial de docentes. Arte, Individuo y Sociedad 32(2), 363-386. https://esbrina.eu/docs/aprendo/simposi/G2a_1_Cartografias_de_una_profesora_Flaneuse_en_Paris.pdf

Amieva Montañez, M. (2014). La deriva situacionista como herramienta pedagógica. [Tesis doctoral, Universitat Antònoma de Barcelona]. https://www.tesisenred.net/handle/10803/285390

Barone, T. & Eisner, E. (2012). Arts based research [Investigación basada en el arte]. Sage

Bassett, K. (2004). Walking as an aesthetic practice and a critical tool: Some psychogeographic experiments. Journal of Geography in Higher Education, 28(3), 397-410.

Brandt, M. (1930). Sin título. Fotomontaje, impresión. National Gallery of Art, Washington, Donación del Fondo Conmemorativo Pepita Milmore, R.K. Fundación de la Familia Mellon y Thomas Walther. http://archpapers.com/marianne-brandt-and-the-bauhaus-photomontages/

Caramés, V. (2003). Serie Miraxes. https://varicarames.com/miraxes-2003/

Carbonell Sebarroja, J. (2015). Pedagogías del siglo XXI. Alternativas para la innovación educativa. Octaedro Editorial.

Careri, F. (2002). Walkscapes: el andar como práctica estética. Gustavo Gili.

Careri, F. (2014). Walkscapes ten years after. URBS. Revista de Estudios Urbanos y Ciencias Sociales, 4(1), 207-213. http://www2.ual.es/urbs/index.php/urbs/article/view/careri

Debord, G. (1958). Teoría de la Deriva. En Internacional situacionista (I): La realización del arte (pp. 50-53). Literatura Gris, 1999.

Dérive App http://www.deriveapp.com

Duncum, P. (2011). Engaging Public Space: Art Education Pedagogies for Social Justice, Equity & Excellence [Involucrar el espacio público: pedagogías de la educación artística para la justicia social, la equidad y la excelencia]. Education, 44(3), 348-363, DOI: 10.1080/10665684.2011.590400. http://dx.doi.org/10.1080/10665684.2011.590400

Foucault, M. (1999). Espacios diferentes. Estética, ética y hermenéutica (pp. 431-441). Paidós, 1967.

Genet Verney, R. (2016). Ciudad y educación en la formación del profesorado: Una investigación educativa basada en las artes visuales. [Tesis de doctorado, Universidad de Granada]. https://digibug.ugr.es/handle/10481/44551

Holmes, B. (2007). Investigaciones extradisciplinares. Hacia una nueva crítica de las instituciones. Multitudes, (28). https://marceloexposito.net/pdf/trad_holmes_extradisciplinares.pdf

Huerta, R. (2015). La ciudad y sus docentes. Miradas desde el arte y la educación, pp. 213. UOC. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5592701.pdf

Huerta, R. (2016). La ciudad desde el activismo y la cultura visual: hacia una mirada urbana del colectivo docente. Kult-ur, 3(6), 29-60. http://www.e-revistes.uji.es/index.php/kult-ur/article/view/1977

Huerta, R. (2018) Patrimonios de la educación artística: generar territorios propios desde un currículum vibrante. En Queiroz, J. P. (Ed.), Os riscos da arte: Formação e mediação [Los riesgos del arte: Formación y mediación] (pp. 93-104). Universidade de Lisboa. https://www.academia.edu/38990424/Patrimonios_de_la_Educaci%C3%B3n_Art%C3%ADstica_Generar_territorios_propios_desde_un_curr%C3%ADculum_vibrante

Martínez Bonafé, J. (2010). La ciudad en el curriculum y el curriculum en la ciudad. En Gimeno, J. (Ed.) Saberes e incertidumbres sobre el curriculum (pp. 527-546). Morata. https://www.uv.es/bonafe/El%20curriculum%20en%20la%20ciudad.pdf

Mesías-Lema, J. M. (2012). Fotografía y educación de las artes visuales: el fotoactivismo educativo como estrategia docente en la formación del profesorado. [Tesis de doctorado, Universidad de Granada]. https://digibug.ugr.es/handle/10481/23310

Miralles, E. (2005). Fotomontaje cartográfico. Agencia Pati Nuñez. Programa de Posgrado de Regeneración Urbana. Barcelona, España. https://www.archdaily.com/769457/enric-miralles-foundation-to-offer-social-urban-regeneration-postgraduate-diploma

Nieuwenhuys, C. (1959). Ladderlabyrint. Museo Reina Sofía. Madrid, España. https://stichtingconstant.nl/documentation/la-nueva-babilonia-la-ultima-utopia-europea

Nieuwenhuys, C. (1959). Serie New Babylon. Gemeentemuseum Den Haag. La Haya, Países Bajos. https://www.ensamblearquitectura.com/constant-and-the-situationists-new-babylon-or-the-cities-of-the-future/

Ramon, R. & Alonso-Sanz, A. (2019). La deriva paralela pedagógica. Un hilo educativo invisible entre Porto y Paris a través de narrativas personales. Revista Portuguesa de Educação [Revista Portuguesa de Educación], 32 (2). http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?pid=S0871-91872019000200006&script=sci_abstract&tlng=es

Trachana, A. (2012). Urbe Ludens: espacios para el juego en la ciudad. Ciudad y Territorio, XLVI (173), 423-444.