Urban dérive as pedagogy in art classrooms
Main Article Content
Abstract
The practice of dérive, despite being conceptually born mainly from situationism, has in a broader spectrum been carried out throughout history. As it is the act of walking and wandering to discover, it is also an action inherent to the human being. In the educational context, it offers the opportunity of an immersion methodology in both physical and conceptual spaces, serving as a catalyst to generate processes, multi-textual artistic practices or reflections on the elements that make up these spaces. It is a way of thinking about the city and also of being a part of it.
In this article we analyze the experience of urban dérive carried out at the Pablo Picasso Art and Design College with one of the groups of students, who undertook a study away from the educational centre to promote collective and individual processes about the knowledge of the local urban environment.
Keywords:
Downloads
Article Details
References
Alonso-Sanz, A. (2020) Una profesora flâneuse en París. Cartografías en la formación inicial de docentes. Arte, Individuo y Sociedad 32(2), 363-386. https://esbrina.eu/docs/aprendo/simposi/G2a_1_Cartografias_de_una_profesora_Flaneuse_en_Paris.pdf
Amieva Montañez, M. (2014). La deriva situacionista como herramienta pedagógica. [Tesis doctoral, Universitat Antònoma de Barcelona]. https://www.tesisenred.net/handle/10803/285390
Barone, T. & Eisner, E. (2012). Arts based research [Investigación basada en el arte]. Sage
Bassett, K. (2004). Walking as an aesthetic practice and a critical tool: Some psychogeographic experiments. Journal of Geography in Higher Education, 28(3), 397-410.
Brandt, M. (1930). Sin título. Fotomontaje, impresión. National Gallery of Art, Washington, Donación del Fondo Conmemorativo Pepita Milmore, R.K. Fundación de la Familia Mellon y Thomas Walther. http://archpapers.com/marianne-brandt-and-the-bauhaus-photomontages/
Caramés, V. (2003). Serie Miraxes. https://varicarames.com/miraxes-2003/
Carbonell Sebarroja, J. (2015). Pedagogías del siglo XXI. Alternativas para la innovación educativa. Octaedro Editorial.
Careri, F. (2002). Walkscapes: el andar como práctica estética. Gustavo Gili.
Careri, F. (2014). Walkscapes ten years after. URBS. Revista de Estudios Urbanos y Ciencias Sociales, 4(1), 207-213. http://www2.ual.es/urbs/index.php/urbs/article/view/careri
Debord, G. (1958). Teoría de la Deriva. En Internacional situacionista (I): La realización del arte (pp. 50-53). Literatura Gris, 1999.
Dérive App http://www.deriveapp.com
Duncum, P. (2011). Engaging Public Space: Art Education Pedagogies for Social Justice, Equity & Excellence [Involucrar el espacio público: pedagogías de la educación artística para la justicia social, la equidad y la excelencia]. Education, 44(3), 348-363, DOI: 10.1080/10665684.2011.590400. http://dx.doi.org/10.1080/10665684.2011.590400
Foucault, M. (1999). Espacios diferentes. Estética, ética y hermenéutica (pp. 431-441). Paidós, 1967.
Genet Verney, R. (2016). Ciudad y educación en la formación del profesorado: Una investigación educativa basada en las artes visuales. [Tesis de doctorado, Universidad de Granada]. https://digibug.ugr.es/handle/10481/44551
Holmes, B. (2007). Investigaciones extradisciplinares. Hacia una nueva crítica de las instituciones. Multitudes, (28). https://marceloexposito.net/pdf/trad_holmes_extradisciplinares.pdf
Huerta, R. (2015). La ciudad y sus docentes. Miradas desde el arte y la educación, pp. 213. UOC. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5592701.pdf
Huerta, R. (2016). La ciudad desde el activismo y la cultura visual: hacia una mirada urbana del colectivo docente. Kult-ur, 3(6), 29-60. http://www.e-revistes.uji.es/index.php/kult-ur/article/view/1977
Huerta, R. (2018) Patrimonios de la educación artística: generar territorios propios desde un currículum vibrante. En Queiroz, J. P. (Ed.), Os riscos da arte: Formação e mediação [Los riesgos del arte: Formación y mediación] (pp. 93-104). Universidade de Lisboa. https://www.academia.edu/38990424/Patrimonios_de_la_Educaci%C3%B3n_Art%C3%ADstica_Generar_territorios_propios_desde_un_curr%C3%ADculum_vibrante
Martínez Bonafé, J. (2010). La ciudad en el curriculum y el curriculum en la ciudad. En Gimeno, J. (Ed.) Saberes e incertidumbres sobre el curriculum (pp. 527-546). Morata. https://www.uv.es/bonafe/El%20curriculum%20en%20la%20ciudad.pdf
Mesías-Lema, J. M. (2012). Fotografía y educación de las artes visuales: el fotoactivismo educativo como estrategia docente en la formación del profesorado. [Tesis de doctorado, Universidad de Granada]. https://digibug.ugr.es/handle/10481/23310
Miralles, E. (2005). Fotomontaje cartográfico. Agencia Pati Nuñez. Programa de Posgrado de Regeneración Urbana. Barcelona, España. https://www.archdaily.com/769457/enric-miralles-foundation-to-offer-social-urban-regeneration-postgraduate-diploma
Nieuwenhuys, C. (1959). Ladderlabyrint. Museo Reina Sofía. Madrid, España. https://stichtingconstant.nl/documentation/la-nueva-babilonia-la-ultima-utopia-europea
Nieuwenhuys, C. (1959). Serie New Babylon. Gemeentemuseum Den Haag. La Haya, Países Bajos. https://www.ensamblearquitectura.com/constant-and-the-situationists-new-babylon-or-the-cities-of-the-future/
Ramon, R. & Alonso-Sanz, A. (2019). La deriva paralela pedagógica. Un hilo educativo invisible entre Porto y Paris a través de narrativas personales. Revista Portuguesa de Educação [Revista Portuguesa de Educación], 32 (2). http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?pid=S0871-91872019000200006&script=sci_abstract&tlng=es
Trachana, A. (2012). Urbe Ludens: espacios para el juego en la ciudad. Ciudad y Territorio, XLVI (173), 423-444.