Main Article Content

  • Manuel Pérez-Valero
  • Ángela Gómez-Martín
Manuel Pérez-Valero
Spain
https://orcid.org/0000-0001-7410-6375
Ángela Gómez-Martín
Spain
https://orcid.org/0000-0002-0821-6688
Vol. 1 No. 1 (2021), Articles, pages 23-47
DOI: https://doi.org/10.17979/ijaber.2021.1.1.7599
Submitted: Feb 28, 2021 Accepted: Mar 30, 2021 Published: Mar 31, 2021
How to Cite

Abstract

This article presents educational research based on arts in teacher’s training (2017-2020) carried out for the subject “Learning and Teaching of Technical Drawing” of the Master’s Degree in Teaching of Compulsory Secondary Education and High School, Vocational Training and Language Teaching, in the specialty of Drawing, Image and Plastic Arts (University of Almería). The profiles of the students are diverse: architects, technical engineers, graphic designers, graduates in Fine Arts, graduates in History of Art, graduates in Advertising, Fashion and Public Relations. The processes are therefore, at the same time, very complex, although very enriching, bringing new perspectives to the approaches of teaching-learning of Technical Drawing.
We have developed a methodology of participative, collaborative, creative and experimental artistic research in a laboratory format with the idea of designing programs, or – to be more precise – experiences that stimulate the interest of the students and their autonomous research.
The aim is to address the study of graphic representation and space through new channels that accompany technical drawing and are reflected in students’ concerns, such as, in this particular case, the world of fashion. However, it is also important to know and understand that this subject can lead us to the world of Theatre, Constructivism and even Video Mapping.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Arheim, R. (2005). Arte y percepción visual. Madrid: Alianza Editorial.

Barraza, A. y Silerio, J. (2012). Indefensión escolar aprendida en alumnos de educación media superior y su relación con dos indicadores del desempeño académico. Psicogente, 15 (28), 337-347. http://revistas.unisimon.edu.co/index.php/psicogente/article/view/1880

Baudot, F. (2003). Moda y surrealismo. Madrid: H. Kliczkowski.

Berrater, B., Santos, J. D. y Ferrater, C. (comp.) (2011). M.C. Escher. Infinite Universes. (Exposición celebrada en Granada, Parque de las Ciencias, del 29-III-2011 al 08-I-2012). Granada: Gráficas Alhambra.

Bruner, J. (2001). El proceso mental en el aprendizaje. Madrid: Narcea.

Caeiro-Rodríguez, M. (2018). Aprendizaje Basado en la Creación y Educación Artística: proyectos de aula entre la metacognición y la metaemoción. Arte, individuo y sociedad, 30 (1), 159-177.

Camargo, A. y Hederich, C. (2010, diciembre). Jerome Bruner: dos teorías cognitivas, dos formas de significar, dos enfoques para la enseñanza de la ciencia. Psicogente, 13 (24), 329-346.

Casablanca, L. (2007). La moda como disciplina artística en España. Jesús del Pozo y la generación de los nuevos creadores [Tesis Doctoral]. Universidad de Granada.

D. Efland, A., Freedman, K. y Stuhr, P. (2003). La educación en el arte posmoderno. Barcelona: Editorial Paidós.

Fernández, A. y Martín, G. (2009). Dibujo para diseñadores de Moda. Barcelona: Parramón.

García-Valcárcel. A, Basilotta, V. y López, C. (2014). Las TIC en el aprendizaje colaborativo en el aula de Primaria y Secundaria. Comunicar, XXI (42), 65-74. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=158/15830197008

Gómez Molina, J. J., Cabezas, L. y Bordes, J. (2003). El manual de dibujo. Estrategias de su enseñanza en el siglo XX. Madrid: Cátedra.

López, V (coord.) (2009). Perspectiva. Ciencia y magia de la representación. (Exposición celebrada en Granada, Parque de las Ciencias, diciembre 2008 a septiembre 2099). Granada: Gráficas Alhambra.

Lurie, A. (2002). El lenguaje de la moda. Una interpretación de las formas de vestir. Barcelona: Editorial Paidós.

Maestú, F., Ríos, M. y Tiraou, J. (2008). Manual de Neuropsicología (2ª ed.). Barcelona: Viguera.

Mesías Lema, J. M. (2017). Art Teacher Training: a photo essay. International Journal of Education through Art, 13 (3), 395-404. https://doi.org/10.1386/eta.13.3.395_1

Mesías Lema, J. M. (2019). ARTISTAS HABITANTES: una metodología contemporánea, participativa y colectiva en Educación Artística. Observar 2019. 13, 74-104. https://www.observar.eu/ojs/index.php/Observar/article/view/104

Mesías Lema, J. M. (2019). Educación artística sensible. Cartografía contemporánea para arteducadores. Barcelona: Editorial GRAÓ.

Pallasmaa, J. (2014). Los ojos de la piel: la arquitectura y los sentidos (2.ª ed.). Barcelona: Gustavo Gili.

Palmegiani, M (2018). Elsa Chiaparelli y su relación con el Surrealismo. Revista anual de Historia del Arte. Liño, 24, 73-84.

Polaino-Lorente, A. y Vázquez, C. (1982). La indefensión aprendida: ¿Un modelo experimental de depresión? Revista del Departamento de Psiquiatría de la Facultad de Medicina de Barcelona, 3, 173-195. http://opendata.dspace.ceu.es/handle/10637/1905

Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato. Boletín Oficial del Estado, núm. 3, del 3 de enero de 2015. https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2015-37

Squicciarino, N. (2012). El vestido habla, consideraciones psico-sociológicas sobre la indumentaria. Madrid: Cátedra, Signo e imagen.

Szkutnicka, B. (2010). El dibujo técnico de moda paso a paso. Barcelona: Gustavo Gili.

Torres, R. (2009) Aplicación de la metodología Interactiva del dibujo técnico en la enseñanza secundaria con el programa Cabri 2D- 3D. [Tesis Doctoral]. Universidad Politécnica de Valencia.

Vanrell, C. R. (2007). Creación artística en la adolescencia: vinculaciones terapéuticas/Artistic creation in adolescence: therapeutic entailments. Arteterapia, 2, 247-260.