Main Article Content

Hortensia Morón Monge
Universidad de Sevilla
Spain
https://orcid.org/0000-0002-3298-5911
Carmen Solís Espallargas
Spain
https://orcid.org/0000-0002-6934-0607
Vol. 8 No. 1 (2024), Innovation in science education
DOI: https://doi.org/10.17979/arec.2024.8.1.9556
Submitted: Mar 6, 2023 Accepted: Nov 29, 2023 Published: Jul 1, 2024
Copyright How to Cite

Abstract

The aim of this article is to analyse the main socio-environmental concerns of pre-service primary teachers based on an innovative educational experience carried out over the course of two years with students of the Bachelor’s degree in Primary Education at the University of Seville. The experience is one of several Sustainable Development Goal-based teaching innovation projects included in the primary education degree programme. This experience was conducted as part of the Science Didactics subject, and consisted of a series of activities based on the SDGs, in which students were required to create a video about a local socio-environmental problem of concern to them. A total of 33 videos based on both social and environmental aspects of the 17 SDGs were produced. The experience is an example of how to integrate the SDGs into teacher training, while simultaneously identifying socio-environmental issues of concern to students and potentially incorporating them into their scientific education.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Amigos por la educación (4 de octubre 2015). El hombre destruye el medioambiente. Man by Steve Cutts. Recuperado de: https://www.youtube.com/watch?v=xx550XgPtqE

CADEP-CRUE (2012). “Directrices para la introducción de la Sostenibilidad en el Curriculum. Actualización de la declaración institucional aprobada en 2005”. Recuperado de: https://www.crue.org/wp-content/uploads/2020/02/Directrices_Sosteniblidad_Crue2012.pdf

Flores, R. C., y Reyes, L. H. (2010). Estudio sobre las percepciones y la educación ambiental. Tiempo de educar, 11(22), 227-249.

García Barros, S., Martínez Losada, C. y Rivadulla López, J.C. (2010). La percepción medioambiental del profesorado de primaria en el tema de la nutrición humana. Revista Eureka, 7, 286-296. DOI: https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2010.v7.iextra.11

García Díaz, J.E. (2002). Los problemas de la educación ambiental: ¿es posible una educación ambiental integradora? Investigación en la Escuela, (46), 5-25.

García Pérez, F. F. (2006). La investigación como principio educativo. Relevancia para la formación del profesorado. En A. E. Gómez y M. P. Núñez (Coord.). Formar para investigar, investigar para formar en Didáctica de las Ciencias Sociales (pp. 409-417). Málaga: Asociación Universitaria de Didáctica de las Ciencias Sociales.

García-Carmona, A., y Cruz-Guzmán, M. (2016). ¿Con qué vivencias, potencialidades y predisposiciones inician los futuros docentes de Educación Primaria su formación en la enseñanza de la ciencia? Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 13(2), 440–458. DOI: https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2016.v13.i2.15

Gellon, G., Feher, E. R., Furman, M., y Golombek, D. (2005). La ciencia en el aula: lo que nos dice la ciencia sobre cómo enseñarla. Paídos

Hodson, D. (2014). Becoming part of the solution: Learning about activism, learning through activism, learning from activism. In Activist science and technology education (pp. 67-98). Springer, Dordrecht. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-007-4360-1_5

Jaén, M., y Barbudo, P. (2010). Evolución de las percepciones medioambientales de los alumnos de educación secundaria en un curso académico. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 7, 247-259. DOI: https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2010.v7.iextra.08

Jiménez-Ávila, M. E., Salina, S., y Ortiz-Hernández, M. L. (2014). Percepción del Cambio Climático en estudiantes de nivel medio superior del estado de Morelos. Tomo I. Ambiente y valores 64.

Moreno Crespo, P., y Moreno Fernández, O. (2015). Problemas socioambientales: concepciones del profesorado en formación inicial. Andamios, Revista de Investigación Social, 12(29), 73-96. DOI: https://doi.org/10.29092/uacm.v12i29.20

Morón, H., y Wamba, A. (2010). La percepción sobre los riesgos ambientales como indicador de los obstáculos y dificultades para la construcción de un concepto de Medio Ambiente Responsable. Bio-grafía: Escritos sobre la Biología y su Enseñanza, 3 (4), 1-23. DOI: https://doi.org/10.17227/20271034.vol.3num.4bio-grafia114.137

Naciones Unidas (2012). “The future we want: Outcome document of the United Nations Conference on Sustainable Development adopted at Rio+20”. Recuperado de: https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/733FutureWeWant.pdf

Reis, P. (2014). Acción socio-política sobre cuestiones socio-científicas: reconstruyendo la formación docente y el currículo. Uni-Pluri/versidad, 14(2), 16-26. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7580425

Sabater, M. M., Blanch, M. E., Díaz, R. A., del Castillo, G. L., y Cuy, J. H. (2021). Problemas Socio ¿qué? Los problemas socioambientales y su concreción por el profesorado en formación. REIDICS. Revista de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales, (9), 115-136. DOI: https://doi.org/10.17398/2531-0968.09.115

Solís-Espallargas, C. (2019). La percepción de la sostenibilidad de estudiantes de Máster en educación ante los objetivos de desarrollo sostenible. Revista Espacios, 40(39), 11-21. Recuperado de: https://es.revistaespacios.com/a19v40n39/a19v40n39p11.pdf

Solís-Espallargas, C., y Morón, H. (2021). ¿Cómo perciben las niñas y niños de primaria su futuro próximo ante el cambio climático? En P. Membiela, M.I. Cebreiros y M. Vidal (Coord.). Investigación y metodologías en la enseñanza de las ciencias (pp. 343-348). Educación Editora.

Solís-Espallargas, C., y Morón, H. (2021). ¿Tienen las mismas percepciones sobre Cambio climático los maestros en formación y el alumnado de primaria? En 11 Congreso Internacional sobre Investigación en la Didáctica de las Ciencias, Lisboa (Portugal). Pp. 1157-1159

Tierra y Mar & Espacio Protegido Canal Sur (17 de diciembre 2019). Defensa de “Los Cabezos de Huelva” por los ciudadanos. Recuperado de: https://www.youtube.com/watch?v=0ch7aPYKGPQ

Tilbury, D. (2011). Higher education for sustainability: a global overview of commitment and progress. Higher education in the world, 4(1), 18-28.

UNESCO (2016). Global Action Programme on Education for Sustainable Development: information folder. Recuperado de: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000246270