Main Article Content

Araceli Serantes-Pazos
University of A Coruña
Spain
https://orcid.org/0000-0002-2849-6445
Vol. 25 No. 2 (2018), Trajectories and challenges, pages 25-43
DOI: https://doi.org/10.17979/ams.2018.25.2.6446
Submitted: Apr 28, 2020 Published: Apr 30, 2020
How to Cite

Abstract

The 4th generation Environmental Education is the framework for analysis and reflection on one of the most invisible and terrifying problems: the violent and cruel murder of women who protect the environment. We speak of environmental feminicide because there is a common pattern: companies and governments that try to exploit natural resources or exploit natural spaces with industrial or agro-industrial initiatives in territories populated by agricultural, indigenous communities or with little political-social relevance and who end up assassinating women who They lead movements to defend the territory and to oppose such initiatives. We present an interpretive and collaborative exhibition prepared by the students of 1st Social Education at the University of A Coruña, who, from an ecofeminist and ecosocial perspective, tried to publicize the struggle of so many women who brutally killed to defend the land and also for being women.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Agra, Mª Xosé (1997). “Introducción: Feminismo y ecofeminismo” en Mª Xosé AGRA (Comp.), Ecología y feminismo, páxs. 1-21. Granada: Comares.

Benayas, Javier, José Gutiérrez e Norma Hernández (2003). La investigación en educación ambiental en España. Madrid: Ministerio de Medio Ambiente.

Bergere, Marion (2016). “Ecofemismo: violencia de género y maltrato d elos animales”, dA. Dereito Animal, 7(4), páxs. 1-18. (https://doi.org/10.5565/rev/da.38).

Bosch, Anna; Cristina Carrasco e Elena Frau (2004). Verde que te quiro violeta. Encuentros y desencuentros entre feminismo y ecologismo [https://www.mundubat.org/proyecto/verde-que-te-quiero-violeta-encuentros-y-desencuentros-entre-feminismo-y-ecologismo].

Calvo, Susana e José Gutiérrez (2007). El espejismo de la educación ambiental. Madrid: Morata.

Carvalho, Isabel C. (2008). A Invenção Ecológica: Narrativas e Trajetórias da Educação Ambiental no Brasil. Porto Alegre: UFRGS.

Dobson, Andrew (1990). Pensamiento Político Verde. Una nueva ideología para el siglo XXI. Barcelona: Paidós.

Ecologistas en acción (2008). Tejer la vida en verde y violeta. Vínculos entre ecologismo y feminismo. Madrid: Ecologistas en Acción. [Acceso en: https://www.ecologistasenaccion.org/wp-content/uploads/adjuntos-spip/pdf_Cuaderno_13_ecologismo_y_feminismo.pdf.].

Gaard, Greta Claire (1997). “Toward a Queer Ecofeminism”, Hypatia. A Journal of Feminist Philosophy, 12 (1), páxs. 114-137.

Gabriel, Alicie (2011). “Ecofeminismo e ecologias quuer: Uma aoresentação”, Estudos feministas”, 19 (1), páxs. 167-173.

Global Witness (2018). ¿A que precio” Negocios irresponsables y el asesinato de personas defensoras de la tierra y del medio ambiente.London : Global Witness.

González Gaudiano, Edgar (2001). “Otra lectura a la historia de la educación ambiental en América Latina y el Caribe”, Desenvolvimento e Meio Ambiente, 3 (jan/jun), páxs. 141-158.

González, Matilde, M. Elvira Lezcano e Araceli Serantes (2014). Interpretación do Patrimonio Artístico. Guía para profesionais do turismo. A Coruña: CEIDA.

Gutiérrez Bastida, José Manuel (2018). Invitación a la educación ecosocial en el Antropoceno. Educatio ambientalis. España: Bubok Publishing.

Herrero, Amaranta (2010). “Ecofeminismos: apuntes sobre la dominación gemela de la mujer”, Ecología Política. Cuadernos de debate internacional, 54, páxs. 20-27.

Herrero, Yayo (2013). “Miradas ecofemistas para transitar a un mundo justo y ostenible”, Revista de Economía Crítica, 16 (II), páxs. 278-307.

Herrero, Yayo, Fernando Cembranos e Marta Pascual (2015). Cambiar las gafas para mirar el mundo. Una nueva cultura de la sostenibilidad. Madrid: Libros en Acción.

Jackson, Cecile (2004). “¿Haciendo lo natural”Mujer y medio ambiente en el desenvolvemento”, en Verónica VÁZQUEZ e Margarita VELÁZQUEZ (comp.), Miradas al futuro. Hacia la construcción de sociedades sustentables con equidad de género, páxs. 169-208. México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Lahar, Stephanie (2003). “Teoría ecofeminista y activismo político” en Karen Warren (Ed.). Filosofías ecofeministas, páxs. 35-60. Barcelona: Icaria.

Latouche, Serge (2009). Pequeño tratado del decrecimiento sereno. Barcelona: Icaria.

Meira, Pablo (1998). Educación Ambiental. Fontes e recursos documentais. A Coruña: Concello de Oleiros.

Mies, María e Vandana Shiva (1997). Ecofeminismo: teoría, crítica y perspectivas. Barcelona: Icaria.

Novo, Maria (2016). “La necesaria transición personal: no se cambia la vida sin cambiar la propia vida”, en VV.AA., La gran encrucijada. Sobre la crisis ecosocial y el cambio de ciclo histórico, páxs. 243-249. Madrid: Libros en Acción.

Pérez Prieto, Laura (2010). “Epistemología feminista y coñecementos desde el Sur global”, Ecología Política. Cuadernos de debate internacional, 54, páxs. 14-17.

Pinho Valle, Luisa de (2010). “El ecofeminismo como propulsor de la expansión de la racionalidad ambiental”, Ecología Política. Cuadernos de debate internacional, 54, páxs. 28-51.

Portugal, Simone, Fernanda de Moraes, M. Henriqueta Raymundo, Nadia de Oliveira e Marcos Sorrentino (2017). “Educação ambiental e agroecologia: um diálogo necessario” en Marcos Sorrentino, M. Henriqueta Raymundo, Simone Portugal, Fernanda de Moraes e Rafael da Silva, Educação, agroecología e bem viver, páxs. 193-205.

Portugal, Simone e Marcos Sorrentino (2018). “A educação ambiental no Brasil: diferentes perspectivas e boas práticas”, ambientalMENTE sustentable. Revista científica Galugo-Lusófona de Educación Ambiental, 25 (I), páxs. 59-66.

Prats, Fernando, Yayo Herrero, Alicia Torrego (2016). La gran encrucijada. Sobre la crisis ecosocial y el cambio de ciclo histórico, 1ª edición, Madrid: Libros en Acción.

Puleo, Alicia (2008). “Libertad, igualdad, sostenibilidad. Por un ecofeminismo ilustrado“, Isegoría. Revista de Filosofía Moral y Política, 38 (enero-junio), páxs. 39-59.

Puleo, Alicia (2011). Ecofeminismo. Para otro mundo posible. Valencia: Cátedra.

Rodríguez, Ana Carolina, Joshua Cubista, e Rowan Simonsen (s/d). Prototyping our Future. Social Labs fo a Sustainable, Regenerative & Thriving Future. [http://www.prototypingourfuture.info].

Rodríguez-Romero, Mar e Araceli Serantes-Pazos (2010). “Educación ambiental e novos movementos sociais. aportacións para o cambio educativo” en ambientalMENTE sustentable. Revista científica Galugo-Lusófona de Educación Ambiental, 9-10, páxs. 53-79.

Romaña, Teresa (2007). “Hacia nevos modelos de resolución de conflictos: ecologismo y feminismo como propuestas de cambio” en María NOVO, Mujer y medio ambiente: los caminos de la visibilidad. Utupías, educación y nuevos paradigmas, páxs. 111-141. Madrid: La Catarata.

Rosendo, Daniela (2017). “Ecofeminismo quuer: reflexões sobre uma teoria política não binaria”, Revista Lateniamericana de Estudos Críticos Animales, 5(I), páxs. 16-33.

Russel, Constance, Tema Sarick e Jackie Kennely (2002). “Queering Environmental Education”, Canadian Journal of Environmental Education, 7 (1), páxs. 54-66.

Santamarina Campos, Beatriz (2007). Ecología y poder. El discurso mediambiental como mercancia. Madrid: La Catarata.

Santiago Muiño, Emilio (2016). Rutas sin mapa. Horizontes de transición ecosocial. Madrid: La Catarata.

Sato, Michèle (2001). “Debatendo os desafíos da Educação Ambiental”, Ambiente & Educação. Revista de Educação Ambiental, páxs. 5-6.

Sauvé, Lucie (2005). “Una cartografía de corrientes en Educación Ambiental”, en Michele Sato e Isabel Carvalho (Ed), Educação Ambiental. Pesquisa e desafíos, páxs. 17-46. Porto Alegre: Artmed.

Sauvé, Lucie (2017). “Educación Ambiental y Ecociudadanía: un proyecto ontogénico y político”, Revista Electrônica do Mestrado em Educação Ambiental, edição especial, páxs. 261-278.

Serantes-Pazos, Araceli (2010). “Cuatro décadas en la Educación Ambiental”, JANUS Anuario 2010. Meio século de independencias africanas, páxs. 98-99. Lisboa: Universidade Autónoma de Lisboa.

Soromenho-Marques, Viriato (2013): “O desenvolvimento sustentável em questão: correntes e polémicas em tempos difícies” en VV.AA., Educação Ambiental e Polñiticas Públicas. Conceitos, fundamentos e vivências, páxs. 63-70. Curitiba: Appris.

Taibo, Carlos (2010). Decrescimento, crise, capitalismo. Sevilla: Estaleiro.

Tilbury, Daniella (2001). “Reconceptualizando la Educación Ambiental para un nuevo siglo”, Tópicos en Educación Ambiental, 3(7), páxs. 65-73.

Triana, Diana Paola (2016). “Éticas ecofeministas: la comunidad d ela vida”, Cuadernos de Filosofía Latinoamericana, 37 (116), páxs. 117-131.

Velasco Sesma, Angélica (2018). “La filosofía ecofeminista ante los cambios científico-tecnológicos y culturales del siglo XXI” en VV.AA., La cuarta revolución industrial desde una mirada ecosocial, páxs. 249-277. Madrid: Clave Intelectual.

VV.AA. (1999). Libro Branco de la Educación Ambiental en España. Madrid: Ministerio de Medio Ambiente.

Warren, Karen J. e Jim Cheney (1991). “Ecological Feminism and Ecosystem Ecology”, Hypatia, 6(1), páxs. 179-197. [DOI: https://doi.org/10.1111/j.1527-2001.1991.tb00216.x].

Zuluaga Sánchez, Gloria Patricia (2014). “Ecofeminismos: potencialidades y limitaciones” en Emma Siliprandi e Gloria Patricia Zuluaga (coord.), Género, agroecología y soberanía alimentaria, páxs. 67-91. Barcelona: Icaria.