Main Article Content

Soledad Gil Portela
University of Santiago de Compostela
Spain
https://orcid.org/0000-0001-8598-611X
Paloma Blanco Anaya
University of Santiago de Compostela
Spain
https://orcid.org/0000-0002-3347-1103
Vol. 25 No. 2 (2018), Trajectories and challenges, pages 45-55
DOI: https://doi.org/10.17979/ams.2018.25.2.4968
Submitted: Jan 16, 2019 Published: Apr 30, 2020
How to Cite

Abstract

The article explores the role of ecofeminist movement in the development of Environmental Education, its background, its definition and the Spanish women that represent this movement.
In the 70s, coinciding with the time when the term Environmental Education was coined, the ecofeminist movement was born at the hands of French Françoise d'Eaubonne. Investigating the information of the Spanish ecofeminist voices, it is intended to analyse the origins and consequences of ecofeminism in society and its impact on the history of Spanish EE.
There are many women who actively carried out an arduous struggle for the protection of the environment and nature and for the manifestation of the importance that the natural environment had in the educational context. A clear example were sisters Blanca and Clotilde Catalán or Leonor Serrano Pablo and Gloria Giner de los Ríos. At the present, the ecofeminists Alicia Puleo and Yayo Herrero stand out.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Alonso, M. B. (2010). Historia de la Educación Ambiental. Madrid: Asociación Española de Educación Ambiental.

Calvo, S. e Gutiérrez, J. (2007). El espejismo de la educación ambiental. Madrid: Ediciones Morata.

Escuela In Natura. (Sen data). Escuelas Bosque en el mundo. [Recuperado de http://escuelainnatura.com/wp-content/uploads/2018/11/Escuelas-en-el-mundo2018.pdf].

Herrero, Y. (2013). Pautas ecofeministas para repensar el mundo. El desigual impacto de la crisis sobre las mujeres.

Boletín Ecos. (22). [Recuperado de: http://www.economiasolidaria.org/files/Pautas-ecofeministas-para-repensar-el-mundo_Y_HERRERO.pdf].

Kerslake, Y. L. (2013). Entrevista a Alicia Puleo: Reflexiones sobre el ecofeminismo. Feminismos. (22). 47-56. [Recuperado de: https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/39791/1/Feminismos_22_04.pdf].

López, R. R. (2003). Educación Ambiental y su Didáctica. Lugo: Deputación Provincial de Lugo.

Macho, M. (24 de agosto do 2014) Anna Botsford Comstock, naturalista e ilustradora científica [Mensaxe nun blog]. [Recuperado de https://ztfnews.wordpress.com].

MAPAMA (1999). Libro Branco de la Educación Ambiental en España. Madrid: Ed. Ministerio de Medio Ambiente.

Pascual, R. M. e Herrero, L. Y. (2010). Ecofeminismo, una propuesta para repensar el presente y construír el futuro. Boletín ECOS, (10).

Puleo, A. (2015). El ecofeminismo y sus compañeros de ruta. Cinco claves para una relación positiva con el Ecologismo, el Ecosocialismo y el Decrecimiento. En A. Puleo. Ecología y género en diálogo interdisciplinar, páxs. 387-405. Madrid: Plaza y Valdés Editores.

Red Equo Mujeres. (2016). Manifiesto Ecofeminista de la Red Equo Mujeres. Madrid. [Recuperado de http://redequomujeres.es/manifiesto-ecofeminista-de-la-red-equo-mujeres/].

Ruiz, J. C. (2004). Mujeres al natural. 30 Diálogos sin aditivos, ni conservantes. Madrid: Mandala Ediciones.

Rubio, G. L. e Ruíz, C. X. (2017). El ecofeminismo entre las mujeres españolas. Relaciones Internacionales, 34. [Recuperado de https://hdl.handle.net/10486/677336].

Simón Alegre, A. I. (2013). Los inicios del ecofeminismo en España. Revista El Ecologista. (76). 54-57.