Main Article Content

Alicia Díaz Balado
Universidade de Santiago de Compostela
Spain
https://orcid.org/0000-0002-2884-4278
Carmen Morán de Castro
Universidade de Santiago de Compostela
Spain
https://orcid.org/0000-0003-0947-9057
Germán Vargas Calleja
Universidade de Santiago de Compostela
Spain
https://orcid.org/0000-0001-6295-1694
Vol. 02 No. 020 (2015), Environmental education, in schools and universities, pages 771-788
DOI: https://doi.org/10.17979/ams.2015.02.020.1639
Submitted: Jun 10, 2016 Published: Dec 14, 2015
How to Cite

Abstract

The purpose of this article is to present one of the study methodologies -and initial results- on which the research project “Culture of sustainability and development cooperation: reality and educational perspectives in Galicia and the Dominican Republic (PR815 A 2014-17, Call) 2014 of Subsidies in Research for the Development of the General Direction of External Relations of the Xunta de Galicia). The project aims to analyze the discourse on the culture of sustainability and development cooperation integrated in the textbooks corresponding to the baccalaureate level in Galicia, by selecting 8 textbooks, four in the field of Social Sciences and another four of Natural and Exact Sciences, in both territories. The textbook is understood as a basic tool in the orientation of teaching practice and the contents transmitted, based on the fact that all selection and approach is an ideological position in relation to the type of people we want to train and for which societies. The analysis tool is presented below and is reflected around its possibilities of application, taking as an example of study the book of Biology and Geology of 1º of Baccalaureate of Galicia and another Biology, of 3º average, of the Dominican Republic.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

AA.VV. (s.f.). Educación para el desarrollo y la ciudadanía global. Madrid: ONGD InteRed.

CASTRO, E.; DOMINICI, G. (2012). Biología 3. Educación Media.

CELORIO, J. (2014). Educación na e para a transición emancipadora. En Revista Galega de educación, nº 58, 16-20.

ECOLOGISTAS EN ACCIÓN (2006). El curriculum oculto antiecológico en los libros de texto. Madrid: Ecologistas en Acción.

FERRER, N.; GARCÍA VICENTE, M.; MEDINA, M. (2008). Bioloxía e Xeoloxía 1ª Bacharelato. Vigo: Edicións Xerais.

GONZÁLEZ, E. (2005). Educaçao Ambiental. Lisboa: Instituto Piaget.

GUDYNAS, E. (2002). Ecología, economía y ética del desarrollo sustentable. Buenos Aires/Montevideo: CTERA/CLAES.

GUTIÉRREZ, E. y GONZÁLEZ, É. (2010).De las teorías del desarrollo al desarrollo sostenible. México: Siglo XXI.

MARTÍNEZ BONAFÉ, J. (1992). ¿Cómo analizar los materiales?, Cuadernos de Pedagogía, 203,14-18.

NUSCHELER, F (1996). Lern und Arbeitsbuch Entwicklungspolitik. Bonn: Dietz.

PNUD (2011) Informe de desarrollo humano 2011. Sostenibilidad y equidad: Un mejor futuro para todos. México: Ediciones Mundi-Prensa. Documento electrónico, consultado el 20 de junio de 2015 en: http://hdr.undp.org/sites/default/files/hdr_2011_es_complete.pdf

Santo Domingo: Ministerio de Educación República Dominicana, Santillana.

SERRA, P. e OLIVEIRA, M. (2005), La creatividad, el pensamiento crítico y los textos de ciencias, Tarbiya: Revista de investigación e innovación educativa, 36, 59-80.

SILVA, H. da. e BOVELONI, D. (2009), Los temas “Cambios climáticos” y “calentamiento global” en los libros de texto. La falta de la mirada geológica, Enseñanza de las ciencias de la tierra: Revista de la Asociación Española para la Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, vol. 17, 2, 190-195.

VARGAS, G. (2002). Prácticas educativas y procesos de desarrollo en los Andes. Estudio etnográfico de la comunidad Quechua de Aramasí-Provincia Tapacarí Bolivia. Universidad de Santiago de Compostela: Tesis Doctoral.