Review of the book: The active school and the surroundings. An approximation through the walks, visits and excursions during the Second Republic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17979/reipe.2018.5.1.3231

Keywords:

educational history, educational practices, educational research, educational policy

Abstract

We present a review of the latest work given us by Professor Ángel Serafín Porto Ucha and Professor Raquel Vázquez Ramil: The active school and the environment. An approximation through the walks, visits and excursions during the second republic. Both authors are studious of the Institución Libre de Enseñanza, on which they have completed their doctoral theses and numerous subsequent studies. In this book they delve into the study of the republican rural school from two figures: the teacher of A Cañiza (Pontevedra), José Benito González Álvarez and the inspector of first teaching of Pontevedra, José Muntada Bach, authors of  “Walks, visits and excursions of the active school”  (1934), which Porto and Vázquez discover for us.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
45%
33%
Days to publication 
192
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidade da Coruña, Servizo de Publicacións

Author Biography

María Julia Diz-López, Universidad de Santiago de Compostela

Profesora del Departamento de Didáctica y Organización Escolar, Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Santiago de Compostela. Licenciada en Filosofía y CC. de la Educación. Máster en Agente de Igualdad de Oportunidades, Género y Educación y Diploma de Estudios Avanzados. Ha disfrutado de Becas de investigación de Tercer Ciclo, Pre doctorales y del Museo Pedagógico de Galicia. Miembro del grupo de investigación GEFIL, ha participado en proyectos de investigación autonómicos y europeos relacionados con la formación profesional, orientación académica y profesional, necesidades formativas y cuestiones de género. Cuenta con algunas publicaciones en libros y revistas especializadas relativas a estas temáticas. Son especialmente significativos por su sentido en la trayectoria personal de investigación los siguientes trabajos:

Diz López, Mª J. (2003). Desenvolvemento de accións de garantía social: unha mirada á súa evolución.  Santiago: Tórculo Artes Gráficas.  

Diz López, Mª J. (2005).  I Plan para a igualdade de oportunidades entre mulleres e homes. Concello de Boiro (2005-2008).  Boiro: Deputación da Coruña/ Concello de Boiro.

Diz López, Mª J. (2005b). Análise comparativo dos Programas de Iniciación Profesional fronte ós Programas de Garantía Social. Innovación Educativa,15.

Diz López, Mª J. (2013).Los Centros Integrados de Formación Profesional de Galicia. Desarrollo normativo e implantación. Innovación Educativa, 23.

Published

2018-07-01

How to Cite

Diz-López, M. J. (2018). Review of the book: The active school and the surroundings. An approximation through the walks, visits and excursions during the Second Republic. Revista De Estudios E Investigación En Psicología Y Educación, 5(1), 68–69. https://doi.org/10.17979/reipe.2018.5.1.3231

Issue

Section

Reviews