Main Article Content

Fernando Muñoz-Sepúlveda
University of Chile
Chile
https://orcid.org/0000-0001-8667-7482
Pablo Vásquez-Cerda
University of Chile
Chile
https://orcid.org/0000-0002-7004-8590
Luis Alfredo Añazco Martinez
University Arturo Prat
Chile
https://orcid.org/0000-0002-3014-6794
Juan Pablo Molina-Elizalde
University of Los Lagos
Chile
https://orcid.org/0000-0002-2017-0934
Vol. 11 No. 2 (2025), Original papers, pages 1-25
DOI: https://doi.org/10.17979/sportis.2025.11.2.11348
Submitted: Oct 28, 2024 Accepted: Feb 25, 2025 Published: Apr 1, 2025
Copyright How to Cite

Abstract

The national Physical Education curriculum establishes the possibility of incorporating various individual sports into its objectives, with artistic gymnastics being one of them. The purpose of this research is to characterize the teaching and assessment of artistic gymnastics in schools based on the experiences of first-year students in the Physical Education Pedagogy program. A mixed-methods approach was used with a non-probabilistic sample. From a quantitative perspective, a cross-sectional descriptive design was employed, applying a questionnaire validated by content and expert judgment, which included both open-ended and closed-ended questions. For the qualitative approach, a phenomenological and interpretive perspective was adopted, with open-ended responses subjected to coding to identify hermeneutic units. The sample consisted of 93 first-year Physical Education Pedagogy students, of which 79 were men (84.95%) and 14 were women (15.05%), with an average age of 19.26 ± 1.28 years. The results indicate a high frequency of floor exercises in basic education, particularly between grades 5 and 8, with a variety of emotions ranging from satisfaction with achievements to fear and anxiety during evaluation. It was concluded that the way gymnastics is taught and assessed directly influences students' emotions toward the discipline. It is essential to prioritize progressive methodologies that respect classroom diversity to avoid feelings of frustration, fear, and anxiety.

Downloads

Article Details

References

Abilleira González, M., Fernández-Villarino, M. A., & Prieto-Troncoso, J. (2017). Influencia de la Danza en el autoconcepto del alumnado de Educación Primaria: análisis comparativo con otras actividades físicas. Sportis, 3(3), 554-568. https://doi.org/10.17979/sportis.2017.3.3.2244

Asociación Médica Mundial. (2013). Declaración de Helsinki de la AMM. Principios Éticos para las investigaciones médicas en seres humanos. https://bit.ly/3JGhQlF

Ávalos, M. Benavidez Lozano, P., & Vega-Ramírez, L. (2022). Percepciones del alumnado de Educación Secundaria hacia el aprendizaje de las habilidades gimnásticas y acrobáticas.Retos, 45, 807–813. https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.93349

Barrera-Melendres, H. O., Altamirano-Murillo, R. V., Bermúdez-Zea, P. V., & Rojas-Valdés, G. R. (2024). La Gimnasia Artística en la inclusión de adolescentes con obesidad, a la clase Educación Física. MQRInvestigar, 8(3), 472-500. https://doi.org/10.56048/MQR20225.8.3.2024.472-500

Blanco, M. (2011). Investigación narrativa: una forma de generación de conocimientos. Argumentos (México, D.F.) 24, (67) 135-156.

Bortoleto, M. A. (2012). La lógica pedagógica de la gimnasia: Entre la ciencia y el arte. Acción Motriz, 9(2), 48-61. https://www.accionmotriz.com/index.php/accionmotriz/article/view/51

Brozas, M. P. & Vicente, M. (1999). Actividades acrobáticas grupales y creatividad. Gymnos.

Camacho-Miñano, M. J., Fernández-García, E., & Rodríguez-Galiano, M. I. (2006). Imagen Corporal y práctica de actividad física en las chicas adolescentes: Incidencia de la modalidad deportiva. RICYDE. Revista Internacional de Ciencias Del Deporte, 2(3), 1–19. https://doi.org/10.5232/ricyde2006.00301

Calatayud Salom, M. (2021). Metáforas evaluativas del alumnado universitario de Educación Física. Necesidad de un cambio radical. Retos, 41, 854–865. https://doi.org/10.47197/retos.v41i0.82706

Cenizo, J. M., Seiva, P., & Fernández-Truan, J. C. (2017). Autoeficacia del profesorado de Educación Física en la enseñanza de habilidades gimnásticas. EmásF, Revista Digital de Educación Física. 44, 41-55.

Danthony, S., Mascret, N., & Cury, F. (2020). Test anxiety in physical education: The predictive role of gender, age, and implicit theories of athletic ability. European Physical Education Review, 26(1), 128-143. https://doi.org/10.1177/1356336X19839408

Delgado Cabrera, B. A., Loján Loján, S. E., Viteri Sanchez, E. A., Chuquimarca Males, E. G., Ullaguari Flores, S. R., & Vallejo Lemus, J. L. (2024). Integración de competencias comunicacionales, matemáticas, digitales y socioemocionales en el currículo de Educación Física. MENTOR Revista De Investigación Educativa Y Deportiva, 3(9), 940–956. https://doi.org/10.56200/mried.v3i9.8637

Echevarría Pérez, M., Govea Díaz, Y., Armenteros Vázquez, Z., Noda Rabelo, Y., & Ilisástigui Avilés, M. (2022). Ejercicios especiales para mejorar la flexibilidad en las atletas de gimnasia artística femenina. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 17(1), 132-148. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1122

Escobar-Pérez, J., & Cuervo-Martínez, Á. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. Avances en medición, 6(1), 27-36.

Escofet, A., Folgueiras, P., Luna, E., y Palou, B. (2016). Elaboración y validación de un cuestionario para la valoración de proyectos de aprendizaje-servicio. Revista mexicana de investigación educativa, 21(70), 929-949. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14046162013

Federación Internacional de Gimnasia. (2021). Age group programme. Federación Internacional de Gimnasia. https://www.gymnastics.sport/site/pages/education-agegroup.php

Franken, M. (2022). Cuerpos juveniles y prácticas nacionalistas: cuatro aproximaciones artísticas al caso de Colonia Dignidad. Catedral Tomada. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, 10 (19), 171-199. https://doi.org/10.5195/ct/2022.572

Freundt, A., & Matus, N. (2024). Gimnasia Rítmica en Chile: Los primeros varones. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (51), 285-293. https://doi.org/10.47197/retos.v51.99898

Friedrich, F. (2021). Enciclopedia electrónica de Columbia, sexta edición, 1.

Garrido, F. (2022). Música y educación en la Grecia arcaica y clásica. Graeco-Latina Brunensia, 27(1), 43–56. https://doi.org/10.5817/GLB2022-1-4

Gómez, I. R., del Valle Díaz, M. S., & De la Vega Marcos, R. (2018). Revisión nacional e internacional de las competencias profesionales de los docentes de Educación Física. Retos, 34, 393–388. https://doi.org/10.47197/retos.v0i34.58609

Guba, E. & Lincoln, Y. (1982). Epistemological and methodological bases of naturalistic inquiry. Educational Communication and Technology Journal, 30(4), 233-252. https://doi.org/10.1007/BF02765185

Hernández, A. (2022). La sala de psicomotricidad y el juego de la vida: caos y complejidad en la construcción de la identidad. Revista Iberoamericana de Psicomotricidad y Técnicas Corporales, 47, 150-165.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2016). Metodología de la investigación (6ª ed.). McGraw Hill.

Jiménez-Galan, R., Mancha-Triguero, D., Muñoz-Jiménez, J., Gamonales, J. M., & León, K. F. (2020). Análisis del disfrute de los participantes en evento no competitivo: Gimnastrada de Extremadura. Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 6(3), 468-487. https://doi.org/10.17979/sportis.2020.6.3.6532

Kirk, D. (2010). Physical education futures. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203874622

Maceiras, R., Villarino, M., & Palmeiro, E. (2023). Componentes del rendimiento en gimnasia rítmica individual. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (49), 16-21. https://doi.org/10.47197/retos.v49.97981

Martos Garcia, D., & García Puchades, W. (2023). La evaluación participativa y la negociación con el alumnado: una propuesta basada en la Pedagogía de la Ignorancia. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 21(1), 129-146. https://doi.org/10.4995/redu.2023.17372

Mateu, M. (2000): 1300 ejercicios y juegos aplicados a las actividades gimnásticas. Editorial Paidotribo.

Merellano-Navarro, E., Almonacid-Fierro, A., & Oyarce, M. F. M. (2019). Renaming the pedagogical knowledge: A look from the teaching practice. Educacao e Pesquisa, 45, 1–18. https://doi.org/10.1590/s1678-4634201945192146

MINEDUC (2012). Bases Curriculares Educación Física y Salud. Educación Básica. Santiago de Chile: MINEDUC

MINEDUC (2013). Bases Curriculares Educación Física y Salud. Educación Media 7° a 2° medio. Santiago de Chile: MINEDUC.

McVeigh, J., & Waring, M. (2023). Developing the pedagogical practice of physical education pre-service teachers in gymnastics: Exploring gendered embodiment. Physical Education and Sport Pedagogy, 28(4), 397–410. https://doi.org/10.1080/17408989.2021.1990246

Moro, V. L., Quitzau, E. A., & Moraes e Silva, M. (2022). Gimnasia en el proceso de formación de profesores en la Escola Normal do Paraná (1917-1923). Contextos Educativos. Revista De Educación, (29), 57–72. https://doi.org/10.18172/con.5110

Mujica Johnson, F. (2022). Análisis filosófico sobre el currículum de Educación Física en Chile. Retos, 44, 605-614. https://doi.org/10.47197/retos.v44i0.90836

Panchana, S., & Villao , N. (2023). La influencia de la calistenia en las clases de Educación Física (Bachelor's Thesis, Universidad Estatal Península de Santa Elena). https://repositorio.upse.edu.ec/handle/46000/9468

Pozo Pacheco, R. J., Villarreal Arias, S. P., Marcillo Ñacato, J. C., Carrera Toapanta, P. F., & Morales Pérez, N. E. (2022). Inteligencias múltiples como estrategia para la Educación Física: una intervención didáctica durante la pandemia. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 17(1), 120-131. ttps://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1184

Rebuffo, C., & Peña, A. S. (2023). La competición deportiva escolar: Un caso particular uruguayo. EmásF, Revista Digital de Educación Física, 14(84).

Retamal, F., Fierro, A., Retamal, M., & De Oliveira, A. (2020). Formación de profesores de Educación Física en Chile: una mirada histórica. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (38), 317-324. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.73304

Rodríguez Fernández, J., Mato Cadórniga, J., & Pereira Mariño, M. (2016). Análisis de los métodos tradicionales de enseñanza-aprendizaje de los deportes colectivos en Educación Primaria y propuestas didácticas innovadoras. Sportis, 2(2), 303-323. https://ruc.udc.es/dspace/handle/2183/17715

Sánchez-Hernández, N., Soler-Prat, S., & Martos-García, D. (2022). La Educación Física desde dentro. El discurso del rendimiento, el currículum oculto y las discriminaciones de género. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 24, 46-71. https://doi.org/10.24197/aefd.24.2022.46-71

Sierra Palmeiro, E., Fernández Villarino, M. Á., &Freire Maceiras, R. (2023). Efectos de un programa de yoga en el rendimiento en gimnasia rítmica: Un estudio de casos. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 23(89), 363-376. https://doi.org/10.15366/rimcafd2023.89.025

Souza de Carvalho, R., Castillo Retamal, M., Castillo Retamal, F., Faúndez Casnova, C., Bassolide Oliveira,A. & Matias de Souza, V. (2020). Percepciones de profesores en formación sobre las prácticas pedagógicas supervisadas de Educación Física. Sportis, 6 (3), 426-446.DOI: https://doi.org/10.17979/sportis.2020.6.3.6643

Suárez, J. G. (2023). Educación Física y formación integral de escolares: Estudio de caso. Bordes, Revista de Estudios Culturales, 26, 156–168.

Tapiador, M. (2001). Recordando los valores de la gimnasia artística femenina. Apunts. Educación Física y deportes, (64), 101 – 105.

Tinning, R. (2017). Physical education, curriculum and pedagogy. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315669568

Torrrebadella Flix, X. (2019). Revisión documental. Los inicios del fútbol en Palma de Mallorca, en torno a los orígenes del deporte escolar. Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 5(1), 3-29. https://doi.org/10.17979/sportis.2019.5.1.3497

Torres, J. R. (2019). El rol de la gimnasia formativa en el desarrollo de la flexibilidad de los alumnos de octavo año de la unidad educativa Aloasi, en la parroquia de Aloasi, cantón mejía, provincia de pichincha (Bachelor's Thesis, Universidad Técnica de Cotopaxi). http://repositorio.utc.edu.ec/handle/27000/5866

Vicente-Pedraz, M., & Brozas-Polo, M. P. (2017). El triunfo de la regularidad: gimnasia higiénica contra acrobacia en la configuración de la educación física escolar en la segunda mitad del siglo XIX. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 39(1), 49-55. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=401350134008