Main Article Content

Pablo Ángel Meira Cartea
Grupo de Investigación SEPA Universidade de Santiago de Compostela
Spain
https://orcid.org/0000-0003-0194-7477
María Barba Núñez
Grupo de Investigación SEPA Universidade de Santiago de Compostela
Spain
https://orcid.org/0000-0002-8215-6636
Juan José Lorenzo Castiñeiras
Grupo de Investigación SEPA Universidade de Santiago de Compostela
Spain
https://orcid.org/0000-0002-1403-3810
Vol. 01 No. 017 (2014), Trajectories and challenges, pages 25-50
DOI: https://doi.org/10.17979/ams.2014.01.017.1569
Submitted: May 19, 2016 Accepted: May 19, 2016 Published: Jun 15, 2014
How to Cite

Abstract

The aim of this article is to make a substantiated assessment of how the deep social and economic crisis that Galician society is suffering is affecting Environmental Education (EA). To this end, a survey was applied to a sample of 101 professionals who have worked or are working in this field in the Autonomous Community of Galicia (Spain). The resulting data allow us to compare their occupational situation at the dawn of the crisis, year 2007, with that they had in early 2013, at the time of applying the survey that empirically supports the study. The theoretical perspective of analysis is based on the notion of social field proposed by Pierre Boudieu, considering EA as a social field with hybrid properties of the environmental and educational fields.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Bourdieu, P. (1997): Razones prácticas. Sobre lana teoría de lana acción. Barcelona: Anagrama

Bourdieu, P. (2007): El sentido práctico. Madrid: Siglo XXI

Escobar, M. & Jiménez, S. (Dir.) (2011). Green Jobs. Empleo verde en España, 2010. Madrid: Fundación EOI.

Jiménez Herrero, L.M. & Leiva, A. (Dir.) (2010). Empleo verde en una economía sostenible. Madrid: Fundación Biodiversidad, Observatorio de la Sostenibilidad en España.

Hernández, R.; Fernández, C. E Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación. México D.F. McGraw-Hill Interamericana de México.

IMEDES (2008) Perfiles de las ocupaciones medioambientales y su impacto sobre el empleo. Madrid: INEM-Ministerio de Empleo y Asuntos Sociales.

Instituto Nacional De Las Cualificaciones-INCUAL (2008). Catálogo nacional de cualificaciones profesionales. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.

Lois, A. (2007). Ser educador ambiental en formación permanente, Educación social. Revista de intervención educativa, nº37, pp. 74-84.

Meira, P.M. (2009). Outra letura da historia da Educación Ambiental e algunha nota sobre a crise do presente, Ambientalmente sustentable, año IV, nº8, pp.16-43

Meira, P.A. e Pardellas, M. (Coords.) (2010). O Proxecto Fénix. Proceso de Diagnóstico e Actualización da Estratexia Galega de Educación Ambiental. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia-Centro de Extensión Universitaria e Divulgación Ambiental de Galicia.

Pardellas, M. e Meira, P. A. (2012). Educación Ambiental en Galicia: crisis, ¿qué crisis?. Carpeta Informativa del CENEAM, febrero, pp. 5-8.

Serantes, A. (2013) “Equipamentos de Educação Ambiental na Galiza; quines são, de onde vêm, para onde vao”. En Almeida, F.; Pinto, J.; E Silva, J. Aprender fóra de portas: redes, recursos e potencialidades. Libro de resumos XX Jornadas Pedagógicas de Educação Ambiental, pp. 221-227 [consultado o 9 de outubro de 2013, en http://www.araceliserantes.com/Artigos_EA_files/XXJornadasASPEA.pdf]

Soto, S. & Pardellas, M. (2010). A profesionalización da Educación Ambiental en Galicia. En Meira, P.A. e Pardellas, M. (coords.) Proxecto Fénix. Tomo VI. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia-CEIDA.