O Pelouro: a different education for life

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17979/srgphe.2024.28.1.11697

Keywords:

O Pelouro, inovação pedagógica, educação especial, inclusão, criança

Abstract

O Pelouro in Caldelas de Tui (Pontevedra, Galicia) is an educational institution with a uniquely inclusive approach to education. Its commitment to psycho-pedagogical innovation and integration in collaboration with students’ families has proved a success for over forty years. The aim of this article is to analyse and reflect on the school’s innovative approach to education and its differentiated learning processes, which focus on the practical needs of each child and each child as an individual and creator of their own learning process

Downloads

References

Álvarez Núñez, Quintín. “O Pelouro: una escuela del corazón organizada desde la cabeza.” Organización y gestión educativa: Revista del Forum Europeo de Administradores de la Educación, 4 (2011): 21-24.

Bona, Cesar. Las escuelas que cambian el mundo. Barcelona: Penguin Random House, 2016.

Castro Sánchez, Lourdes & Herrero García, Pedro. El Pelouro: una invitación a la reflexión crítica, la formación dinámica y la innovación práctica. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado. 1, nº1, (1998)

Clavero, M. Premios para Adriana Domínguez, Teresa Ubeira y Desirée Vila. Faro de Vigo. 15 de abril de 2029

Contreras, José. “Más allá de la integración: vivir o Pelouro.” Cuadernos de Pedagogía, 313 (2002): 48-53.

Contreras, José. “Una integración interactiva.” Cuadernos de Pedagogía, 313 (2002): 60-66.

Cuadernos de Pedagogía. “La vida en O Pelouro: Un mundo para niños.” Cuadernos de Pedagogía, 107 (1983): 57-60.

García, S.M. In Memoriam: Juan Rodríguez Llauder. Faro de Vigo. 15 de abril de 2018

Koch, Gerrit. “Prácticas en innovación: Experiencias en el Pelouro.” Adaxe Revista da Escola Universitaria de Formación do Profesorado de Santiago de Compostela,12 (1996) 67-83.

Kozulin, Alex. La psicología de Vygotski. Madrid: Alianza editorial, 1994.

Landín, E. O Pelouro: la demostración de que existe otra forma de educar. El Plural. 22 de octubre de 2022 DOI: https://doi.org/10.18356/22202315-2022-2-9

Mannoni, Maud. La educación imposible. México: Siglo XXI Eds., 1986..

Masa, Guadalupe, Alonso, Verónica. “El Pelouro: una realidad integradora.” Papeles Salmantinos de Educación, 9 (2007): 327-338. DOI: https://doi.org/10.36576/summa.29551

Menéndez Álvarez-Hevia, David. “Viviendo y sintiendo la pedagogía interactiva intersectiva en O Pelouro: estudio de una narrativa de las implicaciones emocionales de sus educadores,” Papeles Salmantinos de Educación,15 (2011): 275-295. DOI: https://doi.org/10.36576/summa.30655

Palacios, E.S. El psiquiatra catalán que fundó O Pelouro con su mujer. La Voz de Galicia. 05 de abril de 2018

Rodríguez de Llauder, Juan, Ubeira Santoro, Teresa. “La Pedagogía Interactiva en Acción: la realidad de O Pelouro constreñida en unas frías páginas.” em Escuelas sin fracasos. Prevención del fracaso escolar desde la pedagogía interactiva, editado por Santiago Molina. Málaga: Aljibe, 1997, 111-130.

Rodríguez de Llauder, Juan. “A síndrome normopática na sociedade e a súa relación coa escola. em As demandas sociais e a escola A. González, Ed. por José A. Losada e Agustín Requejo (Coords.), 89-117. Santiago de Compostela: Consello Escolar de Galicia/ Xunta de Galicia, 1998.

Stainback, Susan. Aulas inclusivas: un nuevo modelo de enfocar y vivir el currículo. Madrid: Narcea, 1992.

Ubeira Santoro, Teresa y Rodríguez de Llauder, Juan. “El Pelouro: Centro Educativo de Integración. Sobre marginación e integración.” Cuestiones de Infancia: revista de psicoanálisis com niños y adolescentes v. 6 (2002): 145-151.

Ubeira Santoro, Teresa y Rodríguez de Llauder, Juan. “Hacia la integración integral.” Cuadernos de Pedagogía, 120 (1984): 37-43.

Zabalza, Miguel Angel. “O Pelouro: pedagogía con emoción.” Revista Latinoamericana de Educación Infantil. 3, nº1, (2014): 171-182.

Published

2025-03-17

How to Cite

Pérez de Souza, P., Costa Rico, A., & Caride Gómez, J. A. (2025). O Pelouro: a different education for life. Sarmiento. Revista Galego-Portuguesa de Historia da Educación, 28(1), 91–115. https://doi.org/10.17979/srgphe.2024.28.1.11697

Issue

Section

Miscellany