Main Article Content

Alba Rodríguez
Universidade de Vigo
Spain
Mª Dolores Dapía
Universidad de Vigo
Spain
Antonio López-Castedo
UNIVERSIDAD DE VIGO
Spain
Biography
Vol. 1 No. 2 (2014), Articles, pages 132-140
DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2014.1.2.14
Submitted: Jun 24, 2014 Accepted: Dec 26, 2014 Published: Dec 26, 2014
How to Cite

Abstract

This research paper has the purpose to identify the degree of test anxiety. To carry out the study has used the Assessment Questionnaire Anxiety Tests (CAEX), It developed by Valero (1999) and it consists of 50 items that reflect the variety of motor, verbal, cognitive or physiological responses with the typology of more frequent exams. This questionnaire was administered to 325 students from Junior High-School. The results showed that the profile of students who have higher levels of test anxiety is a woman of 12 years old, studying in 1st ESO-arranged a private school and approves all subjects. It can be concluded that the first test anxiety significantly affect students in the sample, and secondly found statistically significant differences in the variables age, sex, type of school, course and academic performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Álvarez, J., Aguilar, J. M., y Lorenzo, J. J. (2012). La ansiedad ante los exámenes en estudiantes universitarios: relaciones con variables personales y académicas. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 10(1), 333-354. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=293123551017

Araki, N. (1992). Test Anxiety in Elementary School and Junior high School Students in Japan. Anxiety, Stress and Coping an International Journal, 3(5). http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10615809208249522#.VIGOdtKG84c

Arnau, J. (1986). Diseños experimentales en Psicología y Educación (Vol. 1). México: Trillas.

Ávila-Toscano, J. H., Hoyos, S. L., González, D. P., y Polo, A.C. (2011). Relación entre ansiedad ante los exámenes, tipos de pruebas y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Psicogente, 14(26), 255-268. http://www.academia.edu/1875628/Relaci%C3%B3n_entre_ansiedad_ante_los_ex%C3%A1menes_tipos_de_pruebas_y_rendimiento_acad%C3%A9mico_en_estudiantes_universitarios

Ayora, A. (1993). Ansiedad en situaciones de evaluación o examen en estudiantes secundarios de la ciudad de Loja (Ecuador). Revista Latinoamericana de Psicología, 25(3), 425-431. http://www.redalyc.org/pdf/805/80525305.pdf

Bados, A. (2005). Trastorno de ansiedad por separación. Rechazo escolar y fobia escolar. Facultad de Psicología. Universidad de Barcelona. http://www.diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/354/1/119.pdf

Barraza, A. y Rodríguez, O. (2010). Estrés de examen, variables moduladoras y reprobación escolar. Revista Internacional de Psicología, 11(2), s/p. http://www.revistapsicologia.org/index.php/revista/article/view/61/58

Bausela (2005). Ansiedad ante los exámenes: Evaluación e intervención pedagógica. Educere, 31(9), 553-558. http://www.saber.ula.ve/bitstream/123456789/20020/2/articulo11.pdf

Cano, J. E. y Arce, A. J. (2000). Preocupación y emotividad en la ansiedad ante los exámenes. Enseñanza e Investigación en Psicología, 5(2), 1-16.

Casari, L. M., Anglada, J., y Daher, C. (2014). Estrategias de afrontamiento y ansiedad ante exámenes en estudiantes universitarios. Revista de Psicología,32(2), 243-269. http://www.ezproxybib.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/10949/11459

Cassady, J. C. y Johnson, R. E. (2002). Cognitive test anxiety, procrastination and academic performance. Contemporary Educational Psychology, 27, 270-295. http://www.academicanxiety.org/wp-content/uploads/2011/04/cassady-johnson-2004.pdf

Castellanos, M. T., Guarnizo, C. A. y Salamanca, Y. (2011). Relación entre niveles de ansiedad y estrategias de afrontamiento en practicantes de psicología de una universidad colombiana. International Journal of Psychological Research, 4(1), 50-57. http://www.redalyc.org/pdf/2990/299022819007.pdf

DiMaria, F. y DiNuovo, S. (1990). Gender differences in social and test anxiety. Personality and Individual Differences, 11(5), 525-530. http://www.ac.els-cdn.com/019188699090066Z/1-s2.0-019188699090066Z-main.pdf?_tid=d6675cf4-7c6d-11e4-9ef3-00000aacb35f&acdnat=1417777371_349e87d61c747805d3157c4a784d34e4

Egbochuku, E. O. y Obodo, B. O. (2002). Effects of systematic desensitisation (SD) therapy on the reduction of test anxiety among adolescents in Nigerain schools. Journal of Instructional Psychology, 32 (4), 298-304.

Enríquez-Vereau, J. (1998). Relación entre el Autoconcepto, la Ansiedad ante los Exámenes y el Rendimiento Académico en Estudiantes de Secundaria de Lima. Tesis Licenciado en Psicología. Universidad Inca Garcilaso de la Vega, Lima, Perú.

Ergene, T. (2003). Effective interventions on Test Anxiety Reduction. A Meta-Analysis. School Psychology International, 24 (3), 313-328. http://www.amtaa.org/res/ergene.pdf

Feldman, L., Goncalves, L., Chacón-Puignau, G., Zaragoza, J., Bagés, N. y De Pablo, J. (2008). Relaciones entre Estrés Académico, Apoyo Social, Salud Mental y Rendimiento Académico en Estudiantes Universitarios Venezolanos. Universitas psychologica, 3(7), 739-751. http://www.scielo.org.co/pdf/rups/v7n3/v7n3a11

Fernández, L. (1990). Cambios conductuales y su efecto sobre las puntuaciones en los exámenes. Revista Psicológica, 11, 1-18.

Furlan, L. A. (2013). Eficacia de una Intervención para Disminuir la Ansiedad frente a los Exámenes en Estudiantes Universitarios Argentinos. Revista Colombiana de Psicología, 22(1), 75-89. http://www.bdigital.unal.edu.co/23740/1/20784-173283-1-PB.pdf

Furlan, L., Kohan, A., Piemontesi, S. E. y Heredia, D. S. (2008). Autorregulación de la atención, afrontamiento y ansiedad ante los exámenes en estudiantes universitarios. Memorias de las XV Jornadas de Investigación y IV Encuentro de Investigadores en Psicología del Mercosur. Buenos Aires. http://www.aacademica.com/000-032/306.pdf

Gutiérrez-Calvo, M. (1984). Ansiedad evaluativa y deterioro del rendimiento. Los mediadores cognitivos directos. Revista de Psicología General y Aplicada, 39(5), 963-982.

Guzmán, D. (2008). La relación entre la ansiedad y la atribución causal en la población universitaria. Revista Eos, 2, 1-13.

Heredia D., Piemontesi S., Furlan, L. y Hodapp, V. (2008) Adaptación del Inventario Alemán de Ansiedad frente a los Exámenes: GTAI-A. Evaluar, 8, 46-60. http://www.revistas.unc.edu.ar/index.php/revaluar/article/view/504/460

Jadue, G. (2001). Algunos efectos de la ansiedad en el rendimiento escolar. Estudios Pedagógicos, 27, 111-118. http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052001000100008

Keogh, E., Bond, F., y Flaxman, P. (2006). Improving academic performance and mental health through a stress management intervention: Outcomes and mediators of change. Behaviour Research and Therapy, 44, 339-357. http://www.estrogeninitiative.wikispaces.com/file/view/article.pdf

Lancha, C. y Carrasco, M. A. (2003). Intervención en ansiedad a los exámenes, obsesiones y compulsiones contenidas en un trastorno obsesivocompulsivo de la personalidad. Accion Psicologica, 2(2), 173-190. http://www.revistas.uned.es/index.php/accionpsicologica/article/viewFile/530/468

Latas, M., Pantíc, M. y Obradovic, D. (2010). Analysis of test anxiety in medical students. Medicinski pregled, 63 (11-12), 863-866.

Macías, D. y Hernández-Pozo, R. (2008). Indicadores Conductuales de Ansiedad en Escolares Bachilleres en Función de sus Calificaciones en un Examen de Matemáticas. Revista Universitas Psychologica. Bogotá, 3(7), 767-785. http://www.revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/391/271

Magalhäes, A. (2007). Ansiedade Face aos Testes, Género e Redimento Académico: um Estudo no Ensino Básico. Tesis de Maestria. Faculdad de Psicología y Ciencias da Educación, Universidade do Minho. http://www.repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/7675/2/Disserta%C3%A7%C3%A3o%20Mestrado_Andreia%20Santos.pdf

Martínez-Monteagudo, M.C., Inglés, C.J., Trianes, M.V. y García-Fernández, J.M. (2011). Perfiles de ansiedad escolar: Diferencias en clima social y violencia entre iguales. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 9(3), 1023-1042. http://www.investigacion-psicopedagogica.org/revista/new/ContadorArticulo.php?607

Martínez-Monteagudo, M. C., García-Fernández, J. M., e Inglés, C. J. (2013). Relaciones entre ansiedad escolar, ansiedad rasgo, ansiedad estado y depresión en una muestra de adolescentes españoles. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 2013, 13, 1, 47-64. http://www.ijpsy.com/volumen13/num1/346/relaciones-entre-ansiedad-escolar-ansiedad-ES.pdf

Miguel-Tobal, J. J. (1990). La ansiedad. En J. Mayor y J. L. Pinillos (Eds.), Tratado de Psicología General (Vol. 8). Motivación y Emoción. Madrid: Alhambra.

Muñoz, F. J. (1999). El estrés académico: incidencia del sistema de enseñanza y función moduladora de las variables psicosociales en la salud, el bienestar y el rendimiento de los estudiantes universitarios. Tesis doctoral. Facultad de Psicología de la Universidad de Sevilla, España. http://www.fondosdigitales.us.es/tesis/tesis/669/el-estres-academico-incidencia-del-sistema-de-ensenanza-y-funcion-moduladora-de-las-variables-psicosociales-en-la-salud-el-bienestar-y-el-rendimiento-de-los-estudiantes-universitarios/

Piemontesi, S., y Heredia, D. (2011). Relaciones entre la ansiedad frente a los exámenes, estrategias de afrontamiento, autoeficacia para el aprendizaje autorregulado y rendimiento académico. Revista Tesis Facultad de Psicología, 1(1), 74-86. http://www.revistas.unc.edu.ar/index.php/tesis/article/view/4118/3940

Piemontesi, S. E., Heredia, D. E., Furlán, L. A., Sánchez-Rosas, J., y Martínez, M. (2012). Ansiedad ante los exámenes y estilos de afrontamiento ante el estrés académico en estudiantes universitarios. Anales de Psicología, 1(28), 89-96. http://www.revistas.um.es/analesps/article/view/140562/126652

Pitoni, D. (2010). Diferencias de género en ansiedad ante exámenes en una muestra de estudiantes universitarios. II Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología XVII Jornadas de Investigación Sexto Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Facultad de Psicología. Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires. http://www.aacademica.com/000-031/942

Polo, A., Hernández, J. y Pozo, C. (1996). Evaluación del Estrés Académico en Estudiantes Universitarios. Ansiedad y estrés, 2(2), 159-172. http://www.unileon.es/estudiantes/atencion_universitario/articulo.pdf

Powell, D. H. (2004). Behavioral treatment of debilitating test anxiety among medical students. Journal of Clinical Psychology, 60 (8), 853-865. http://www.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/jclp.20043/pdf

Quintana, A. (1998). Afrontamiento del Estrés frente al Examen en Educación Superior. Tesis de Magíster. Uni-versidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú.

Reyes, Y. (2003). Relación entre el rendimiento académico, la ansiedad ante los exámenes, los rasgos de personalidad, el auto concepto y la asertividad en estudiantes del primer año de psicología de la UNMSM. Trabajo de grado no publicado, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, San Marcos, Perú. http://www.sisbib.unmsm.edu.pe/bibvirtualdata/tesis/salud/reyes_t_y/t_completo.pdf

Riveros, M., Hernandez, V. y Rivera, B. (2007). Niveles de Depresión y Ansiedad en Estudiantes Universitarios de Lima Metropolitana. Revista Investigación Psicológica Online, 1(10), 91-102. http://www.sisbib.unmsm.edu.pe/BVRevistas/Investigacion_Psicologia/v10_n1/pdf/a05.pdf

Rosario, P., Núñez, J. C., Salgado, A., González-Pienda, J. A., Valle, A., Joly, C. y Bernardo, A. (2008). Ansiedad ante los exámenes: relación con variables personales y familiares. Psicothema, 20, 4, 563–570. http://www.psicothema.com/pdf/3523.pdf

Salinas, D. G., Guzmán, B. A. y Rodas, A. M. (2008). Ansiedad ante los exámenes y su influencia en el rendimiento académico en los estudiantes de Bachillerato del Colegio José Ingenieros de Ciudad Merliot. Grado de Licenciatura en Psicología. El Salvador: Universidad Francisco Gavidia. http://www.biblioweb.ufg.edu.sv/virtual/index.cgi?idregistro=10567&tipologia=1&vista=C&busqueda=EDUCACION

Valero, L. (1999). Evaluación de ansiedad ante exámenes: Datos de aplicación y fiabilidad de un cuestionario CAEX. Anales de Psicología, 15(2), 223-231. http://www.um.es/analesps/v15/v15_2pdf/08v97_10caex.PDF

Viñas-Poch, F. y Caparrós, B. (2000). Afrontamiento del periodo de exámenes y sintomatología somática auto-informada en estudiantes universitarios. Revista Electrónica de Psicología, 4(1). http://www.es.scribd.com/doc/49455134/Afrontamiento-del-periodo-de-examenes-y-sintomatologia-somatica-autoinformada-en-un-grupo-de-estudiantes-universitarios