Main Article Content

Pedro Florido Moreno
Consejo Superior de Investigaciones Científicas / Universidad de Málaga
Spain
https://orcid.org/0000-0001-7309-7032
Biography
Teresa Lupión Cobos
Universidad de Málaga
Spain
https://orcid.org/0000-0002-6937-7178
Biography
Vol. 7 No. 2 (2023), Research in science education
DOI: https://doi.org/10.17979/arec.2023.7.2.9362
Submitted: Nov 3, 2022 Accepted: Sep 19, 2023 Published: Nov 13, 2023
How to Cite

Abstract

This article reports on the implementation of a dilemma-based teaching unit aimed at activating students’ critical thinking and their ability to establish connections between classroom learning and everyday questions. The unit, entitled ‘Don’t worry, you won’t even feel it’, was taught to a group of 19 fourth-years secondary school students (aged 15-16 years) as part of the subject Applied Science for Professional Activity. The content addressed the dilemma of using SARS-CoV-2 vaccines through a series of decision-making activities involving scientific modelling and inquiry. Students’ learning levels were analysed through their coursework (scientific report, poster, written test), the results of which revealed the need for improvement in relation to argumentation and modelling. The article concludes by proposing methodological alternatives and highlighting the implications of the findings for science education and teacher training. 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Acher, A. (2014). Cómo facilitar la modelización científica en el aula. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, 36, 63-75. DOI: https://doi.org/10.17227/01213814.36ted63.75

Aznar, V. y Puig, B., (2016). Concepciones y modelos del profesorado de primaria en formación acerca de la tuberculosis. Enseñanza de las Ciencias, 34(1), 33-52. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1670

Azuaga, M. J., Benarroch, A. y González, F. (2002). Los conceptos inmunológicos en los libros de texto: los cambios curriculares de la reforma. Publicaciones, 32, 361-392. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=638373

Blanco-López, Á., España-Ramos, E. y Franco-Mariscal, A. J. (2017). Estrategias didácticas para el desarrollo del pensamiento crítico en el aula de ciencias. Ápice. Revista de Educación Científica 1(1), 107-115. DOI: https://doi.org/10.17979/arec.2017.1.1.2004

Blanco-López, Á., Franco-Mariscal, A. J. y España-Ramos, E. (2015). Enseñar química en el contexto de problemas y situaciones de la vida diaria relacionados con la salud. Educació Química, 20, 40-47. DOI: https://doi.org/10.2436/20.2003.02.150

Carrasco, R., Martín, M. Á. y Villar, E. (2021). Participación ciudadana en Twitter: Polémicas anti-vacunas en tiempos de COVID-19. Comunicar, 39(69), 21-31. DOI: https://doi.org/10.3916/C69-2021-02

Constantinou, C. P., Tsivitanidou, O. E. y Rybska, E. (2018). What is inquiry-based science teaching and learning? En O. E. Tsivitanidou, P. Gray, E. Rybska, L. Louca y C. P. Constantinou (Eds.), Professional Development for Inquiry-Based Science Teaching and Learning. Springer. Recuperado de: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-319-91406-0

Couso, D. (2013). La elaboración de unidades didácticas competenciales. Alambique. Didáctica de las Ciencias Experimentales. 74, 12-24. Recuperado de: http://cmap.unavarra.es/rid=1RKTWRZXR-1Z8TJRV-2V6/DIGNACOUSO_ELABRACION_UD.pdf

Crujeiras, B., Díaz, N., Martín, C. y Fernández, A. (2020). Trabajar la argumentación a través de un juego de rol: ¿debemos instalar el cementerio nuclear? Enseñanza de las ciencias, 38(3), 125-142. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2888

Davidson M. (2017). Vaccination as a cause of autism-myths and controversies. Dialogues in clinical neuroscience, 19(4), 403-407. DOI: https://doi.org/10.31887/DCNS.2017.19.4/mdavidson

Dubé, E., Vivion, M. y McDonald, N. E. (2014). Vaccine hesitancy, vaccine refusal and the antivaccine movement: Influence, impact and implications. Expert Review of Vaccines, 14(1), 99-117. DOI: https://doi.org/10.1586/14760584.2015.964212

European Commission. (2015). Science education for responsible citizenship: report to the European Commission of the expert group on science education. DOI: https://data.europa.eu/doi/10.2777/12626

Gillies, R. M. (2020). Inquiry-Based Science Education. Taylor & Francis Group.

Godoy, O. L. (2018). Modelos y modelización en ciencias. Una alternativa didáctica para los profesores para la enseñanza de las ciencias en el aula. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, (Extraordin). Recuperado de: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/8898

Gómez, J. J. y Álvarez, M. J. (2021). La vacunación COVID-19 en España: aciertos, errores y perspectivas de futuro. Atención Primaria, 53(10), (editorial). DOI: https://doi.org/10.1016/j.aprim.2021.102193

Hallström, J. y Schönborn, K. J. (2019). Models and modelling for authentic STEM education: reinforcing the argument. International Journal of STEM Education, 6(22). DOI: https://doi.org/10.1186/s40594-019-0178-z

Jefatura del Estado. (2020). Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, núm. 340 de 30 de diciembre de 2020 (pp. 122868-122953). Madrid. Recuperado de: https://www.boe.es/buscar/pdf/2020/BOE-A-2020-17264-consolidado.pdf

Jiménez, M. D. y Felices, M. M. (2018). Cuestiones socialmente vivas en la formación inicial del profesorado: la infancia refugiada siria como problemática. REIDICS. Revista De Investigación En Didáctica De Las Ciencias Sociales, 3, 87-102. Recuperado de: http://hdl.handle.net/10662/8018

Jiménez-Aleixandre, M. P. (2010). 10 ideas clave. Competencias en argumentación y uso de pruebas. Graó.

Jiménez-Aleixandre, M. P. (2012). Las prácticas científicas en la investigación y en el aula de ciencias, pp. 9-14 [Conferencia plenaria]. XXV Encuentros de Didáctica de las Ciencias Experimentales, Santiago de Compostela, España. Recuperado de: http://apice-dce.com/wp-content/uploads/2018/08/XXV-EDCE.pdf

Jiménez-Liso, M. R. (2020). Aprender ciencia escolar implica aprender a buscar pruebas para construir conocimiento (indagación). En D. Couso, M. R. Jiménez-Liso, C. Refojo y J. A. Sacristán (Eds.), Enseñando ciencia con ciencia, 60-69. Penguin Random House. Recuperado de: https://www.fecyt.es/sites/default/files/divulgacion/ensenando-ciencia-con-ciencia-web.pdf

Jiménez-Tenorio, N., Vicente-Martorell, J. J., Aragón, L. y Oliva, J. M. (2020). Fomentar la argumentación en clase de ciencias a través de una controversia sociocientí¬fica en futuros docentes. Ápice. Revista de Educación Científica, 4(1), 79-86. DOI: https://doi.org/10.17979/arec.2020.4.1.4639

Lundström, M., Ekborg, M. y Ideland, M. (2012). To vaccinate or not to vaccinate: how teenagers justified their decision. Cultural Studies of Science Education, 7, 193-221. DOI: https://doi.org/10.1007/s11422-012-9384-4

Lupión-Cobos, T., Franco-Mariscal, A. J. y Girón-Gambero, J. R. (2019). Predictores de vocación en Ciencia y Tecnología en jóvenes: Estudio de casos sobre percepciones de alumnado de secundaria y la influencia de participar en experiencias educativas innovadoras. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 16(3), 3102. DOI: https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2019.v16.i3.3102

Lupión-Cobos, T., García-Ruiz, C. y Rodríguez-Losada, N. (2021). ¿Cuáles son los mecanismos de defensa que posee el organismo humano ante los ataques de los microorganismos patógenos? Respuesta inmunitaria. Vacunas. En A. M. Abril, Á. Blanco y A. J. Franco (Eds.), Enseñanza de las ciencias en tiempos de COVID-19. De la investigación didáctica al aula, 97-107. Graó.

Maguregi, G., Uskola, A. y Burgoa, B., (2017). Modelización, argumentación y transferencia de conocimiento sobre el sistema inmunológico a partir de una controversia sobre vacunación en futuros docentes. Enseñanza de las Ciencias, 35(2), 29-50. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2237

Martínez, M. e Iniesta, J. (2020). Inclusión de los Objetivos de Desarrollo Sostenible y de las Cuestiones Socialmente Vivas en la enseñanza universitaria. Un estudio de casos en el grado de química. En R. Roig-Vila (Ed.), La docencia en la Enseñanza Superior. Nuevas aportaciones desde la investigación e innovación educativas, 729-738. Octaedro Editorial.

Mascellino, M. T., Di Timoteo, F., De Angelis, M. y Oliva-Martínez, A. (2021). Overview of the Main Anti-SARS-CoV-2 Vaccines: Mechanism of Action, Efficacy and Safety. Infection and drug resistance, 14, 3459-3476. DOI: https://doi.org/10.2147/IDR.S315727

Ministerio de Educación y Formación Profesional. (2022). Real Decreto 217/2022, de 29 de marzo, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Secundaria Obligatoria. Boletín Oficial del Estado, núm. 76 de 30 de marzo de 2022 (pp. 41571-41789). Madrid. Recuperado de: https://www.boe.es/buscar/pdf/2022/BOE-A-2022-4975-consolidado.pdf

Muñoz-Campos, V., Franco-Mariscal, A. J. y Blanco-López, Á. (2020). Integración de prácticas científicas de argumentación, indagación y modelización en un contexto de la vida diaria. Valoraciones de estudiantes de secundaria. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 17(3), 3201. DOI: https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2020.v17.i3.3201

Oliva, J. M. (2019). Distintas acepciones para la idea de modelización en la enseñanza de las ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 37(2), 5-24. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2648

Organisation for Economic Co-operation and Development. (2017). PISA 2015 Assessment and Analytical Framework: Science, Reading, Mathematic, Financial Literacy and Collaborative Problem Solving, revised edition. DOI: https://doi.org/10.1787/9789264281820-en

Osborne, J. F., Henderson, J. B., MacPherson, A., Szu, E., Wild, A. y Yao, S. Y. (2016). The development and validation of a learning progression for argumentation in science. Journal of Research in Science Teaching, 53(6), 821-846. DOI: https://doi.org/10.1002/tea.21316

Sauvé, L. (2010). Educación científica y educación ambiental: un cruce fecundo. Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 28(1), 5-18. Recuperado de: https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/189092

Singh, R., Shaik, L., Mehra, I., Kashyap, R. y Surani, S. (2020). Novel and Controversial Therapies in COVID-19. The open respiratory medicine journal, 14, 79-86. DOI: https://doi.org/10.2174/1874306402014010079

Toulmin, S. E. (1958). The Uses of Argument. (3ª ed., 2003). Cambridge University Press.

Zoller, U. (2013). Science, Technology, Environment, Society (STES) Literacy for Sustainability: What Should it Take in Chem/Science Education? Educación Química, 24(2), 207-214. DOI: https://doi.org/10.1016/S0187-893X(13)72464-9