Main Article Content

Sara Izárbez
Graduada en Magisterio en Educación Primaria. Universidad de Zaragoza.
Spain
https://orcid.org/0000-0002-2487-199X
Guiomar Calvo
Spain
https://orcid.org/0000-0001-9263-7321
Vol. 6 No. 2 (2022), Innovation in science education
DOI: https://doi.org/10.17979/arec.2022.6.2.9256
Submitted: Aug 10, 2022 Accepted: Nov 22, 2022 Published: Dec 1, 2022
How to Cite

Abstract

Natural science museums can be used as a resource at different educational levels to promote interest in science. However, their contents or activities, when they exist, are not always adapted or motivating for students. In this paper we present a game-based learning experience which is developed in the museum "De Rerum Natura" of the Ramón y Cajal Secondary School (Huesca). In it, different contents of Natural Sciences for the 6th grade of Primary Education are included. Through an active methodology, the students must solve a series of challenges. This proposal, designed specifically for the specimens and resources contained in the museum, could be adapted to other museums or resources present in schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Bell, R., Abd-El-Khalick, F., Lederman, N.G., Mccomas, W.F. y Matthews, M.R. (2001). The Nature of Science and Science Education: A Bibliography. Science & Education, 10, 187–204. DOI: https://doi.org/10.1023/A:1008712616090

Carrillo-Ojeda, M.J., García-Herrera, D.G., Ávila-Mediavilla, C.M. y Erazo-Álvarez, J.C. (2020). El juego como motivación en el proceso de enseñanza aprendizaje del niño. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(1), 430 - 448.

Cetin, O. y Erbay, F. (2021). Gamification Practices in Museums. Journal of Tourismology, 7(2), 265-276. DOI: https://doi.org/10.26650/jot.2021.7.2.1017009

Cornellà, P., Estebanell, M. y Brusi, D. (2020). Gamificación y aprendizaje basado en juegos. Consideraciones generales y algunos ejemplos para la Enseñanza de la Geología. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 28(1), 5-19.

Delgado, E. y Alario, M.ª T. (1994). La interacción fuera del aula: itinerarios, salidas y paseos. Tabanque: Revista pedagógica, 9, 155-178.

Eppmann, R., Bekk, M. y Klein, K. (2018). Gameful Experience in Gamification: Construction and Validation of a Gameful Experience Scale [GAMEX]. Journal of Interactive Marketing, 43, 98-115. DOI: https://dx.doi.org/10.1016/j.intmar.2018.

002

Filippoupoliti, A. y Koliopoulos, D. (2014). Informal and Non-formal Education: History of Science in Museums. En: Matthews, M. (Ed.) International Handbook of Research in History, Philosophy and Science Teaching (pp.1565-1582). Springer.

Griffin, J. (1998). Learning science through practical experiences in museums. International Journal of Science Education, 20(6), 655-663. DOI: https://doi.org/

1080/0950069980200604

González, G.T. (2003). Más allá de las paredes del aula: salidas de investigación escolar. Kikiriki. Cooperación educativa, 71-72, 43-46.

Hoyos, N. E. (2001). Nuevo centro de ciencia en Colombia. En: Crestana, S., Hamburger, E.W., Silva D. M. y Mascarenhas S. (coords.). Educação para a ciência. Curso para treinamento em centros e museus de ciencia (pp.59-70). Editora Livraria da Física.

Izárbez, S. (2022). Divulgación de museos de ciencias naturales en Educación Primaria. Trabajo Fin de Grado. Universidad de Zaragoza.

Kalogiannakis, M., Papadakis, S. y Zourmpakis, A.I. (2021). Gamification in Science Education. A Systematic Review of the Literature. Education Sciences, 11(1), 22. DOI: https://doi.org/10.3390/educsci11010022

López-Martínez, A., Carrera, A. y Iglesias, C.A. (2020). Empowering Museum Experiences Applying Gamification Techniques Based on Linked Data and Smart Objects. Applied Sciences, 10(16), 5419.

Madsen, K. M. (en prensa). The Gamified Museum: A critical literature review and discussion of gamification in museums. En: T. Jensen, O. Ertløv Hansen, y C. A. Foss Rosenstand (Eds.). Gamescope: The potential for gamification in digital and analogue places. Aalborg Universitetsforlag.

Martens, A. y Müller, W. (2017). Gamification. Handbook of Digital Games and Entertainment Technologies. Springer.

Martínez-Carmona, M., Serrano, F. y Ayuso Fernández, G.E. (2022). Propuesta de un Breakoutedu de cinemática para el alumnado de primero de bachillerato. Ápice. Revista de Educación Científica, 6(1). DOI: https://doi.org/10.17979/arec.

6.1.8446

Navarro Mateos, C., Pérez López, I. y Marzo, P. (2021). La gamificación en el ámbito educativo español: revisión sistemática. Retos, 42, 507-516.

Nicholson, S. (2012). Strategies for meaningful gamification: Concepts behind transformative play and participatory museums. Presentado en Meaningful Play 2012. Lansing, Michigan. Recuperado de: http://scottnicholson.com/pubs/

meaningfulstrategies.pdf

Orden ECD/850/2016, de 29 de julio, por la que se modifica la Orden de 16 de junio de 2014, de la consejera de Educación, Universidad, Cultura y Deporte, por la que se aprueba el currículo de la Educación Primaria y se autoriza su aplicación en los centros docentes de la Comunidad Autónoma de Aragón (BOA de 12 de agosto).

Padilla González Del Castillo, J. (2006). Museos y centros de ciencias, impulsores de la cultura científica. Revista Ciencia y Desarrollo, 32(201), 60-65.

Parra-González, M. E. y Segura-Robles, A. (2019). Traducción y validación de la escala de evaluación de experiencias gamificadas (GAMEX). Bordón. Revista De Pedagogía, 71(4), 87–99. DOI: https://doi.org/10.13042/Bordon.2019.70783

Plass, J.L., Homer, B. D. y Kinzer, C.K. (2018). Foundations of game-based learning. Educational Psychologist, 50(4), 258-283. DOI: https://doi.org/10.1080/00461520.2015.1122533

Prieto Andreu, J. M. (2022). Revisión sistemática sobre la evaluación de propuestas de gamificación en siete disciplinas educativas. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 34(1), 189-214. DOI: https://doi.org/10.14201/teri.27153

Ramey-Gassert, L., Walberg III, H.J. y Walberg, H.J. (1994). Reexamining connections: Museums as science learning environments. Science Education, 78, 345-363. DOI: https://doi.org/10.1002/sce.3730780403

Ryan, R. y Deci, E.L. (2000). Intrinsic and Extrinsic Motivations: Classic Definitions and New Directions. Contemporary Educational Psychology, 25(1), 54-67.

Sabbatini, M. (2004). Museos y centros de ciencia virtuales. Complementación y potenciación del aprendizaje de ciencias a través de experimentos virtuales. Tesis Doctoral. Universidad de Salamanca.

Valtierra, A. (2018). Educación para el aula en las salas de Grecia del Museo Arqueológico Nacional. En: Arias, L. y Verdú, D. (Coords.). Estrategias y recursos para la integración del patrimonio y los museos en la educación formal (95-108). Editum. Ediciones de la Universidad de Murcia.

Wagensberg, J. (2005). Los museos de la ciencia: espacios para la creación de opinión pública. En: Rubia, F. J. y Fuentes, I. (Coords.). Percepción social de la Ciencia pp. (251-262). Academia Europea de Ciencia y Artes.