How does the Moon move? Evaluation of a sequence for a topocentric explanatory model of the lunar phases
Main Article Content
Abstract
The aim of this article is to present and evaluate a teaching sequence for a topocentric explanatory model of the lunar phases at primary school level. The model is based on the movement of the moon in the sky as observed by students from school or from their homes, rather than from outer space. The sequence includes explanatory diagrams and was implemented on a virtual test basis with three final-year primary school students. To evaluate the model, information was collected through the analysis of each student’s outputs, the recording of synchronous classes, and individual interviews. The results show a favourable evolution of students’ knowledge about the phenomenon and the possibility of relating it with what they observe in their own celestial environment.
Keywords:
Downloads
Article Details
References
Álvarez, M., Galperin, D. y Quinteros, C. (2018). Indagación de las concepciones de estudiantes primarios y secundarios sobre los fenómenos astronómicos cotidianos. En Papini, M. (comp.), Las ciencias de la naturaleza y la matemática en el aula: nuevos desafíos y paradigmas, 129-142. UNCPBA.
Baxter, J. (1989). Children’s understanding of familiar astronomical events. International Journal of Science Education, 11(5), 502-513. DOI: https://doi.org/10.1080/0950069890110503
Bayraktar, S. (2009). Pre-service Primary Teachers’ Ideas about Lunar Phases. Journal of Turkish Science Education, 6(2), 12-23.
Black A. (2005). Spatial Ability and Earth Science Conceptual Understanding. Journal of Geoscience Education, 53(4), 402-414. DOI: https://doi.org/10.5408/1089-9995-53.4.402
Bryman, A. (2004). Social research methods. Oxford University Press.
Callison, P. y Wright, E. (1993). The effect of teaching strategies using models on pre-service elementary teachers' conceptions about Earth-Sun-Moon relationships. Annual Meeting of the National Association for Research in Science Teaching, Atlanta, Georgia. Recuperado de: https://eric.ed.gov/?id=ED360171
Camino, N. (1995). Ideas previas y cambio conceptual en astronomía. Un estudio con maestros de primaria sobre el día y la noche, las estaciones y las fases de la Luna. Enseñanza de las Ciencias, 13(1), 81-96. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.4286
Clement, J. (2000). Model based learning as a key research area for science education. International Journal of Science Education, 9(22), 1041-1053. DOI: https://doi.org/10.1080/095006900416901
Danaia, L. y McKinnon, D. (2007). Common alternative astronomical conceptions encountered in junior secondary science classes: Why is this so? Astronomy Education Review, 6(2), 32-53. DOI: https://doi.org/10.3847/aer2007017
Fanetti, T. (2001). The relationships of scale concepts on college age students' misconceptions about the cause of lunar phases [Tesis de maestría, Iowa State University]. DOI: https://doi.org/10.31274/rtd-20201118-157
Galagovsky, L. y Adúriz-Bravo, A. (2001). Modelos y analogías en la enseñanza de las ciencias naturales. El concepto de modelo didáctico analógico. Enseñanza de las ciencias, 19(2), 231-242. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.4000
Galperin, D. (2016). Sistemas de referencia y enseñanza de las ciencias: el caso de los fenómenos astronómicos cotidianos [Tesis doctoral, Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires].
Galperin, D., Alvarez, M., Heredia, L. y Haramina, J. (2020). Análisis de videos educativos y de divulgación sobre día/noche, estaciones y fases lunares. Revista Enseñanza de la Física, 32(no. extra), 125-133. Recuperado de: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/30974
Galperin, D., Prieto, L. y Heredia, L. (2018). Concepciones de docentes sobre las causas de los fenómenos astronómicos cotidianos. En Papini, M. (comp.), Las ciencias de la naturaleza y la matemática en el aula: nuevos desafíos y paradigmas, 116-128. Tandil, Argentina: UNCPBA. Recuperado de: https://rid.unrn.edu.ar/handle/20.500.12049/3780
Galperin, D. y Raviolo, A. (2014). Sistemas de referencia en la enseñanza de la Astronomía. Un análisis a partir de una revisión bibliográfica. Latin American Journal of Physics Education, 8(1), 136-148. Recuperado de: https://rid.unrn.edu.ar/handle/20.500.12049/2374
Galperin, D. y Raviolo, A. (2017). Análisis de imágenes relacionadas con día/noche, estaciones y fases lunares en textos de enseñanza primaria. Revista Electrónica de Investigación en Educación en Ciencias, 12(1), 1-11. Recuperado de: https://reiec.unicen.edu.ar/reiec/article/view/215
Giere, R. (2004). How models are used to represent reality. Philosophy of Science, 71(5), 742-752. DOI: https://doi.org/10.1086/425063
Gobert, J. y Buckley, B. (2000). Introduction to model-based teaching and learning in science education. International Journal of Science Education, 22(9), 891-894. DOI: https://doi.org/10.1080/095006900416839
Johnson-Laird, P. (1983). Mental models. Cambridge University Press.
Justi, R. (2006). La enseñanza de las ciencias basada en la elaboración de modelos. Enseñanza de las ciencias, 24(2), 173–184. DOI: http://dx.doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3798
Justi, R. y Gilbert (2002). Modelling, teachers’ views on the nature of modelling, implications for the education of modellers. International Journal of Science Education, 24(4), 369-387. DOI: https://doi.org/10.1080/09500690110110142
Lanciano, N. (1989). Ver y hablar como Tolomeo y pensar como Copérnico. Enseñanza de las Ciencias, 7(2), 173-182. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.5018
Lombardi, O. (1998). La noción de modelo en ciencias. Educación en Ciencias, 2(4), 5-13. Recuperado de: https://www.educ.ar/recursos/91426/la-nocion-de-modelo-en-ciencias/download/inline
Navarro Pastor, M. (2009). Aprendizaje y enseñanza de astronomía diurna en Primaria [Tesis doctoral, Universidad de Alicante]. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ec/v29n1.523
Plummer J., Kocareli A. y Slagle C. (2014). Learning to explain astronomy across moving frames of reference: Exploring the role of classroom and planetarium-based instructional contexts. International Journal of Science Education, 36(7), 1083-1106. DOI: https://doi.org/10.1080/09500693.2013.843211
Sadler, P. (1992). The initial knowledge state of high school astronomy students. Conferencia. Harvard University. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/247914140
Schoon, K. (1992). Students alternative conceptions of Earth and space. Journal of Geological Education, 40, 209-214.
Shen, J. y Confrey, J. (2010). Justifying alternative models in learning astronomy: a study of K-8 science teacher´s understanding of frames of reference. International Journal of Science Education, 32(1), 1-29. DOI: https://doi.org/10.1080/09500690802412449
Stahly, L., Krockover, G. y Shepardson, D. (1999). Third grade students' ideas about the lunar phases. Journal of Research in Science Teaching, 36, 159–177. DOI: https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199902)36:2%3C159::AID-TEA4%3E3.0.CO;2-Y
Stake, R. (2007). The Art of Case Study Research (4ta. ed.). Sage.
Subramaniam, K. y Padalkar, S. (2009). Visualisation and Reasoning in Explaining the Phases of the Moon. International Journal of Science Education, 31(3), 395-417. DOI: https://doi.org/10.1080/09500690802595805
Suzuki, M. (2003). Conversations about the Moon with prospective teachers in Japan. Science Education, 87(6), 892-910. DOI: https://doi.org/10.1002/sce.10082
Trumper, R. (2001). Assessing students’ basic astronomy conceptions from junior high school through university. Australian Science Teachers Journal, 47(1), 21–31.
Trundle, K. y Troland, T. (2005). The moon in children´s literature. Science and Children, 43(2), 40-43.
Vega Navarro, A. (2007). Ideas, conocimientos y teorías de niños y adultos sobre las relaciones Sol-Tierra-Luna. Estado actual de las investigaciones. Revista de Educación, 342, 475-500. Recuperado de: https://redined.mecd.gob.es/xmlui/handle/11162/69007