Children’s conceptions and perceptions of changes in the state of water before and after instruction
Main Article Content
Abstract
The article reports on an educational workshop on changes in the state of water. The workshop used a conceptual change teaching methodology designed to treat the pupils’ ideas as objects of inquiry worthy of consideration, and corpuscular theory of matter to explain the phenomena involved. To test the effectiveness of the learning activities, the pupils were surveyed using the same pre- and post-test questionnaire. The post-test was applied 5-6 months after the workshop. The results in the pre-test were compared with the findings from two other studies using the same questionnaire. The results of the post-test revealed a very significant improvement in the participants’ understanding of the topic, well above expectations for their age group.
Keywords:
Downloads
Article Details
References
Benarroch, A.B. (2000). El desarrollo cognoscitivo de los estudiantes en el área de la naturaleza corpuscular de la materia. Enseñanza de las Ciencias, 18(2), 235-246
Cachapuz, A., Praia, J. y Jorge, M. (2000). Formação de Professores. Ciências. Perspectivas de Ensino, textos de apoio nº 1. Porto:Centro de Estudos de Educação em Ciência(CEEC).
Cachapuz, A., Praia, J. y Jorge, M. (2002). Ciência, Educação em Ciência e Ensino das Ciências - Temas de investigação 26. Lisboa: Ministério da Educação, Portugal.
Cañada Cañada, F., Melo Niño, L. y Álvarez Torres, R. (2013). ¿Qué saben los alumnos de Primaria sobre los sistemas materiales y los cambios químicos y físicos? Campo Abierto, 32(1), 11-33.
Castelltor, A. (2015). Actividades que contribuyen a la promoción de una nueva cultura ambiental del agua. Comunicações, 22(2), 363-389. (ed. Especial 2015) DOI: http://dx.doi.org/10.15600/2238-121X/comunicacoes.v22n2ep363-389
Dávila Acedo, Mª. A., Cañada Cañada, F. y Sánchez Martín, J.S. (2017). Las ideas previas sobre cambios físicos y químicos de la materia, y las emociones en alumnos de Educación Secundaria. Enseñanza de las Ciencias, Número Extraordinario, 3977-3983.
Forbes, C.T., Zangori, L. y Schwarz, C.V. (2015). Empirical Validation of Integrated Learning Performances for Hydrologic Phenomena: 3rd-Grade Students’ Model-Driven Explanation-Construction. Journal of Research in Science Teaching, 52(7), 895–921. DOI: https://doi.org/10.1002/tea.21226
Gaviria, C.M. (2013). Diseño e implementación de una propuesta de enseñanza y aprendizaje del concepto de materia y sus cambios de estados para estudiantes de quinto grado de básica primaria de la I. E Federico Carrasquilla. Tesis Maestría en Enseñanza de las Ciencias Exactas y Naturales. Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias, Medellín, Colombia. 2013.
González, Y. L. S. (2015). Enseñanza aprendizaje del concepto ciclo del agua en estudiantes de Básica Primaria. Tese Maestría en Enseñanza de las Ciencias Exactas y Naturales, Universidad Nacional de Colombia (Manizales), Facultad de Ciencias Exactas y Naturales.
Gunckel, K.L., Covitt, B.A., Salinas, I. y Anderson, C.W. (2012). A Learning Progression for Water in Socio-Ecological Systems. Journal of Research in Science Teaching, 49(7), 843–868. DOI: https://doi.org/10.1002/tea.21024
Hadenfeldt, J.C., Neumann, K., Sascha Bernholt, S, Liu X. y Ilka Parchmann, I. (2016). Students’ Progression in Understanding the Matter Concept . Journal of Research in Science Teaching, 53(5), 683–708. DOI: http://dx.doi.org/10.1002/tea.21312
Johnson, P. (1998). Progression in children's understanding of a ‘basic’ particle theory: a longitudinal study, International Journal of Science Education, 20(4), 393-412. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/0950069980200402
Johnson, P. y Papageorgiou, G. (2010) Rethinking the Introduction of Particle Theory: A Substance-Based Framework. Journal of Research in Science Teaching, 47(2), 130–150. DOI 10.1002/tea.20296
Johnson, P. y Tymms, P. (2011). The Emergence of a Learning Progression in Middle School Chemistry. Journal of Research in Science Teaching, 48(8), 849–877. DOI: http://dx.doi.org/10.1002/tea.20433
Kind, V. (2004). Más allá de las apariencias. Ideas previas de los estudiantes sobre conceptos básicos de química. Aula XXI. México: Editorial Santillana. ISBN: 970-29-1232-6
Márquez, C y Bach, J (2007). Una propuesta de análisis de las representaciones de los alumnos sobre el ciclo del agua. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 15(3), 280-286.
Nebot, M.R. y Márquez, C. (2017). Uso del modelo cinético-corpuscular en explicaciones sobre fenómenos naturales. Enseñanza de las Ciencias, Número extraordinario, 4287-4292.
Osborne, R. y Cosgrove, M. (1983) Children's conceptions of the changes of state of water. Journal of Research in Science Teaching, 20(9), 825–838. DOI: https://doi.org/10.1002/tea.3660200905
Piedras, S. C. y Mota, A.D.L. (2011). Elementos para el diseño de una estrategia didáctica relacionada con la construcción de un modelo cinético escolar sobre los cambios de estado de la materia. XI Congreso Nacional de Investigación Educativa / 5. Educación y Conocimientos Disciplinares / Ponencia. 7 a México, DF: Consejo Mexicano de Investigación Educativa, A.C. 11 Noviembre 2011. Recuperado de: http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v11/docs/area_05/2488.pdf
Russell, T. y Watt, D. (1990). SPACE Project Research Report. Evaporation and Condensation. Liverpool: Liverpool University Press, 1990.
Stavy, R. (1990). Children's conception of changes in the state of matter: From liquid (or solid) to gas. Journal of Research in Science Teaching, 27(3), 247-266. DOI: https://doi.org/10.1002/tea.3660270308
Varelas, M.P., Christine, C. y Rife, A. (2006). Exploring the role of intertextuality in concept construction: Urban second graders make sense of evaporation, boiling, and condensation. Journal of Research in Science Teaching, 43(7), 637-666. DOI: https://doi.org/10.1002/tea.20100
Venville, G. (2004). Young Children Learning about Living Things: A Case Study of Conceptual Change from Ontological and Social Perspectives. Journal of Research in Science Teaching, 41(5), 449-480. DOI: https://doi.org/10.1002/tea.20011
Zamorano, R., Dell'Oro, G., y Silva, N. (1994). Diagnostico de ideas previas en Física. Revista de Enseñanza de la Física, 7(2), 35-40. Recuperado de: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/16215/16056