Main Article Content

José Manuel Hierrezuelo Osorio
Universidad de Málaga
Spain
http://orcid.org/0000-0002-1890-6367
Vito Battista Brero Peinado
Universidad de Málaga
Spain
http://orcid.org/0000-0003-0881-1839
Antonio Joaquín Franco Mariscal
Universidad de Málaga
Spain
http://orcid.org/0000-0002-8704-6065
Vol. 4 No. 2 (2020), Innovation in science education, pages 73-88
DOI: https://doi.org/10.17979/arec.2020.4.2.6525
Submitted: May 10, 2020 Accepted: Jul 1, 2020 Published: Dec 1, 2020
How to Cite

Abstract

The development of critical thinking in initial teacher training is considered a relevant topic in recent years in science education. This paper explores how it can be addressed in university education by using the dilemma as an educational strategy to enhance argumentative and decision-making skills. The results of a dilemma about the vegan diet implemented with 111 students of the Early Childhood Education and Primary Education Degrees of the University of xxx are presented. These students had to make a decision about whether or not this diet is healthy, before and after being provided with written information about the subject both for and against it. Students in both grades consider the vegan diet unhealthy, increasing this position after knowing information, and being unwilling to change it after their initial decision. Also, the influence of the latest information received on the decision is noted, most remarkable when it is against the dilemma.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Blanco-López, A., España-Ramos, E. y Franco-Mariscal, A.J. (2016). Estrategias para mejorar la reflexión sobre la práctica de los estudiantes del Máster en Profesorado de Educación Secundaria. En P. Membiela, N. Casado y M.I. Cebreiros (Eds.), Presente y futuro de la docencia universitaria. Ourense: Educación Editora.

Blanco-López, A., España-Ramos, E. y Franco-Mariscal, A.J. (2017). Estrategias didácticas para el desarrollo del pensamiento crítico en el aula de ciencias. Ápice, Revista de Educación Científica, 1(1), 107-115. DOI: https://doi.org/10.17979/arec.2017.1.1.2004

Cobo, C., Abril, A.M. y Romero, M. (2018). Investigando sobre el origen de los seres vivos para facilitar la comprensión de la naturaleza de la ciencia y el desarrollo del pensamiento crítico. En C. Martínez y S. García-Barros (Eds.), 28 Encuentros de Didáctica de las Ciencias Experimentales. Iluminando el cambio educativo. A Coruña: Universidade da Coruña.

Díaz, N. y Jiménez-Liso, M.R. (2012). Las controversias sociocientíficas: temáticas importancia para la educación científica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 9(1), 54-70. DOI: http://dx.doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2012.v9.i1.04

Ennis, R.H. (1991). Critical thinking: a streamlined conception. Teaching Philosophy, 14(1), 5-24.

Evagorou, M., Jiménez-Aleixandre, M.P. y Osborne, J. (2012). Should we kill the grey squirrels? A study exploring students’ justifications and decision-making. International Journal of Science Education, 34(3), 401-428. DOI: https://doi.org/10.1080/09500693.2011.619211

Fonseca, Y. y Castiblanco, O. (2020). Desarrollo del pensamiento crítico y reflexivo a partir de la enseñanza del sonido. Tecné, Episteme y Didaxis, 47, 111-126. DOI: https://doi.org/10.17227/ted.num47-7841

Jiménez-Aleixandre, M. P. (2010). 10 Ideas Clave. Competencias en argumentación y uso de pruebas, Vol. 12. Barcelona: Graó.

Juárez-González, P., Hierrezuelo-Osorio, J. M., Cebrián-Robles, D. y Franco-Mariscal, A. J. (2019). El juego de rol como estrategia para enseñar a argumentar en ciencias. La visión de maestros en formación inicial. Aula de Innovación Educativa, 287, 15-20.

Manassero, M.A. y Vázquez, A. (2020). Evaluación de destrezas del pensamiento crítico: validación de instrumentos libres de cultura. Tecné, Episteme y Didaxis, 47, 15-32. DOI: https://doi.org/10.17227/ted.num47-9801

Osborne, J., Henderson, J. B., MacPherson, A., Szu, E., Wild, A. y Yao, S. (2016). The development and validation of a learning progression for argumentation in science. Journal of Research in Science Teaching, 53(6), 821–846. DOI: https://doi.org/10.1002/tea.21316

Santiuste B. (Coord.), Ayala, C., Barriguete, C., García, E., Gonzales, J., Rossignoli, J., y Toledo, E. (2001). El pensamiento crítico en la práctica educativa. Madrid, España: Fugaz Ediciones.

Simonneaux, L. y Lipp, A. (2017). Emotions, values and knowledge in students’argumentation about farm animal welfare. In ESERA 2017 Conference. Recuperado de https://keynote.conference-services.net/resources/444/5233/pdf/ESERA2017_1071_paper.pdf

Solbes, J. y Torres, N. (2012). Análisis de las competencias de pensamiento crítico desde el aborde de las cuestiones sociocientíficas: un estudio en el ámbito universitario. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 26, 247-269. DOI: https://doi.org/10.7203/DCES.26.1928

Solbes, J. y Torres, N. (2013). ¿Cuáles son las concepciones de los docentes en formación y en ejercicio sobre el pensamiento crítico? Tecné, Episteme y Didaxis, 33, 61-65.

Toulmin, S.E. (2003). The uses of argument (3rd Edition). Cambridge: Cambridge University Press.