Main Article Content

Gabriel Pinto
Universidad de Atacama
Chile
https://orcid.org/0000-0003-4761-9137
Laura Flores
Universidad de Concepción
Chile
https://orcid.org/0000-0002-9534-4249
Rodrigo Martínez
Museo del Meteorito
Chile
https://orcid.org/0000-0003-4161-479X
Vol. 4 No. 2 (2020), Innovation in science education, pages 63-72
DOI: https://doi.org/10.17979/arec.2020.4.2.5829
Submitted: Dec 5, 2019 Accepted: May 13, 2020 Published: Dec 1, 2020
How to Cite

Abstract

Science museums are important centers of non-formal education throughout the world. The Chile Meteorite Museum, belonging to this group, is focused on the communication and dissemination of meteorite sciences through its exhibition and research. Its location in the town of San Pedro de Atacama is contextualized with its museographic topic due to the high percentage of meteorites found on the surfaces of the Atacama Desert. This article analyzes the Chilean Meteorite Museum under its educational and scientific value and its relationship with the communication of meteorite science in Chile. Therefore a sociodemographic record and the interest of the visits to the museum are examined. Finally, a balance is made of the literacy role of the Chilean Meteorite Museum.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Andre, L., Durksen, T. y Volman M. L. (2017). Museums as avenues of learning for children: A decade of research. Learning Environments Research, 20(1), 47-76.

Bland, P. A., Berry, F. J., Smith, T. B., Skinner, S. J. y Pillinger, C. T. (1996). The flux of meteorites to the Earth and weathering in hot desert ordinary chondrite finds. Geochimica et Cosmochimica Acta, 60(11), 2053-2059. DOI: https://doi.org/10.1016/0016-7037(96)00125-1

Carrasco, R., Jadue, F., Letelier, M. y Oliva C. (2012). Estudio exploratorio sobre aprendizaje no formal e informal de estudiantes y egresados universitarios. Calidad en la educación, (36), 149-184.

Fernández G. y Benlloch M. (2000). Interactive exhibits: how visitors respond. Museum International, 52(4), 53-59. DOI: https://doi.org/10.1111/1468-0033.00287

Fernández G., Stengler E. y Viladot P. (2015). Actividades Educativas en el museo científico: De ciencia divertida a ciencia seductora. Revista de Museología, 63, 11-25.

Ficha de la estación San Pedro de Atacama INIA (2018). Dirección General de Aeronáutica Civil. Dirección Meteorológica de Chile, Servicios Climáticos. Recuperado de: https://bit.ly/2MAnNHs

Friedman, A. J. (2010). The evolution of the science museum. Physics today, 63(10), 45-51. DOI: https://doi.org/10.1063/1.3502548

Guisasola, J. y Morentin, M. (2007). ¿Qué papel tienen las visitas escolares a los museos de Ciencias en el aprendizaje de las Ciencias? Una revisión de las investigaciones. Enseñanza de las Ciencias, 25(3), 401-414.

Livingstone D. W. (2001). Adults' informal learning: Definitions, findings, gaps and future research. NALL Working Paper N.° 212001.

Moreno, C., Muñoz, A. y Luján, J. L. (2009). Actitud (hacia) y valoración (de) la ciencia y la tecnología. Cultura científica en Iberoamérica, 37-56.

Omedes, A. (2005). Los museos de Ciencias Naturales, piezas clave para la conservación de la Biodiversidad. Quark, (35), 72-78.

Pérez, C. A. y Moliní, A. M. V. (2004). Consideraciones generales sobre la alfabetización científica en los museos de la ciencia como espacios educativos no formales. Revista electrónica de enseñanza de las ciencias, 3(3), 1-26.

Pinto, G., Menzies, A., Martinez, R. y Valenzuela, M. (2019). The Pampa-A strewn field, Antofagasta Region, Northern Chile. BAAA, 61, 56-58.

Registro Museos Chile (Febrero, 2020). Recuperado de http://www.registromuseoschile.cl

Sánchez Mora, M. D. C. (2013). Museos de ciencias, escuelas y profesorado, una relación a revisarse. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 10(3), 377-393.

Segarra, A., Vilches, A. y Gil, D. (2008). Los museos ciencias como instrumentos de alfabetización científica. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 22, 85-102.

Segarra, A. (2017). Uso de los museos para contribuir a superar las visiones deformadas de la ciencia. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, (Extra), 3827-3832.

SERNATUR, (2019). Informes estadísticos. Servicio Nacional de Turismo, Ministerio de Economía, Fomento y Turismo. Recuperado de: https://www.sernatur.cl/informes-estadisticos/

Valenzuela, M. (2011). Procesos de meteorización en condritos ordinarios del Desierto de Atacama, norte de Chile: Nuevos antecedentes sobre meteorización de material extraterrestre en ambientes desérticos. Memoria doctoral (inédito). Universidad de Chile, 201 p.

Valenzuela, M. y Benado, J. (2018). Meteorites and Craters Found in Chile: A Bridge to Introduce the First Attempt for Geoheritage Legal Protection in the Country. Geoethics In Latin America, Springer, 103-115. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-75373-7_7

Wagensberg, J. (2005). The "total" museum, a tool for social change. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, 12, 309-321. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-59702005000400015

Zolensky, M., Martínez, R. & Martínez de los Rios, E. (1995). New L chondrites from the Atacama Desert, Chile. Meteoritics, Vol. 30, Issue 6, 785 p.