Main Article Content

Ester Mateo González
Universidad de Zaragoza
Spain
http://orcid.org/0000-0002-2597-7585
Luis Miguel Ferrer Bueno
Universidad de Zaragoza
Spain
http://orcid.org/0000-0002-9131-4640
Beatriz Mazas Gil
Universidad de Zaragoza
Spain
http://orcid.org/0000-0003-1127-6160
Esther Cascarosa Salillas
Universidad de Zaragoza
Spain
http://orcid.org/0000-0002-3696-7673
Vol. 4 No. 2 (2020), Innovation in science education, pages 51-62
DOI: https://doi.org/10.17979/arec.2020.4.2.5755
Submitted: Oct 9, 2019 Accepted: May 13, 2020 Published: Dec 1, 2020
How to Cite

Abstract

This work shows the design, planning, classroom implementation and analysis of a multisensory experience where scientific contents are worked with children of Early Childhood Education. The first objective is to educate students by means of an exploration experience in which they use the five senses in a simultaneous way and they enjoy with the sensations offered through the manipulation of natural materials. The second aim is to achieve that teachers value the sensory education in science in a positively way and they recognize its irreplaceable didactic value in the teaching-learning process. This work is analysed studying how the activity allows students to experiment, to feel, to think and to describe the properties of the materials of their immediate environment through the five senses. Finally, a proposal of scientific content is provided to work sensory education, trying to increase the possibilities of exploration and the sensory vocabulary of both, students and teachers, for describing objects and sensations in other contexts

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Borgerding, L.A. y Raven, S. (2018). Children´s ideas about fossils and foundational concepts related to fossils. Science Education, 102, 414-439. DOI: https://doi.org/10.1002/sce.21331

Cantó Doménech, J., de Pro, A. y Solbes, J. (2016). ¿Qué ciencias se enseñan y cómo se hace en las aulas de educación infantil? La visión de los maestros en formación inicial. Enseñanza de las Ciencias, 34(3), 25-50.DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1870

De Puig, I. (2004). Persensar. Percibir, sentir, pensar. Barcelona: Octaedro.

Díez Navarro, M.C. (2013). 10 ideas clave. La educación infantil. Barcelona: Graó.

Driver, R.,Guesne, E. y Tiberguien, A. (1989). Ideas científicas en la infancia y en la adolescencia. Madrid: MEC y Morata.

Elm, A. y Nordqvist, I. (2019).The research circle – a tool for preschool teachers´ profesional learning and preschool develpment.European Journal of Teacher Education, 42(5), 621-633. DOI: https://doi.org/10.1080/02619768.2019.1652899

Fernández Manzanal, R. y Bravo Tudela, M. (2015). Las ciencias de la naturaleza en Educación Infantil. El ensayo, la sorpresa y los experimentos se asoman a las aulas. Madrid: Ed. Pirámide.

Franco, J.P. y Llinares, C. (2019). Materiales en la escuela infantil 0-3: objetos que tejen la vida cotidiana. Aula de Infantil, 101, 13-16.

Gardner, H. (2005). Inteligencias múltiples. La teoría en la práctica. Madrid: Paidós.

García-Carmona, A., Criado, A.M. y Cañal, P. (2014). Alfabetización científica en la etapa 3-6 años: un análisis de la regulación estatal de enseñanzas mínimas. Enseñanza de las Ciencias, 32(2), 131-149. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.817

Gutiérrez, B. (1998). La ciencia empieza en la palabra. Barcelona: Península.

Hernández-Sampieri, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación. México D.F.: McGraw-Hill/Interamericana.

Mazas, B., Gil-Quílez, M.J., Martínez-Peña, B., Hervas, A. y Muñoz, A. (2018). Los niños y las niñas de infantil piensan, actúan y hablan sobre el comportamiento del aire y del agua. Enseñanza de las Ciencias, 36(1), 163-180.DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2320

Mellado, V., Borrachero, A. B., Brígido, M. y Melo, L.V. (2014). Las emociones en la enseñanza de las ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 32(3), 11-36. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1478

Montiera, S.F. y Jiménez-Aleixandre, M.P. (2016). The practice of using evidence in kindergarten: the role of purposeful observation. Journal of Research in Science Teaching, 55(8), 1232-1258.DOI: https://doi.org/10.1002/tea.21259

Real Decreto 1085/2008, de 28 de marzo, por la que se aprueba el currículo de la Educación Infantil y se autoriza su aplicación en los centros docentes de la Comunidad Autónoma de Aragón. Boletín Oficial de Aragón, de 14 de abril de 2008.

Sugrañes, E., Alós, M., Andrés, N., Casal, S., Castrillo, C., Medina, N. y Yuste, M. (2012). Observar para interpretar. Actividades de vida cotidiana para la educación infantil (2-6). Barcelona: Graó.

Vega, S. (2012). Ciencia 3-6. Laboratorios de ciencias en la escuela infantil. Barcelona: Graó.

Vila, B. y Cardo, C. (2012). Material sensorial (0-3 años). Manipulación y experimentación. Barcelona: Graó.

Westerhoff, N. (2010). La neurodidáctica a examen. Mente y cerebro, 44, 34-40.