Main Article Content

Francisco Javier Perales Palacios
Universidad de Granada
Spain
https://orcid.org/0000-0002-6112-2779
Vol. 2 No. 2 (2018), Research in science education, pages 1-14
DOI: https://doi.org/10.17979/arec.2018.2.2.3915
Submitted: Aug 27, 2018 Accepted: Oct 17, 2018 Published: Dec 4, 2018
How to Cite

Abstract

In this article we present a personal vision about the area of Science Education in Spain. For this we have considered four stages of development: the origins, the evolution, the present and the future. The first stage dates back to 1931, where the term methodology of sciences appears for the first time in a curriculum, extending until the 90s of the last century it; covers aspects such as the evolution of study plans or the emergence of the first congresses, books and reviews, as well as the institutionalization of the area. The second coincides with the launching of the area in different fronts: associative, management, researcher and  disseminator. The third covers to this day, analyzing critically the innovative and curricular scope. Finally, future challenges will focus on teacher training, curricula, teaching strategies and the people who make up the area.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Barberá, O. (2002). El área de Didáctica de las Ciencias Experimentales: ¿apuesta de futuro o error del pasado? Revista de Educación, 328, 97-109.

Casas i Vilalta, M. (1989).Nuevos planes de estudio. Alternativas de futuro. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 6, 279-285.

Delgado-Martínez, M.A. y López-Martínez, J.D. (2012). Los diarios del alumnado de la escuela normal de magisterio de Murcia (1931-1933) como muestra de la práctica y el quehacer diario en las clases de Primitiva López. III Foro Ibérico de Museísmo Pedagógico - V Jornadas Científicas de la SEPHE (pp. 419-434). Recuperado de http://congresos.um.es/fimupesephe/fimupesephe2012/paper/viewFile/15181/12151

Elías, C. (2015). El selfie de Galileo. Barcelona: Península.

Escudero-Escorza, T. (1977). Enseñanza de la Física en la Universidad. La Evaluación periódica como estímulo didáctico. Tesis Doctoral, Universidad de Zaragoza.

Facultad de Magisterio. Universidad de Valencia. Planes de estudio históricos. Recuperado de https://www.uv.es/uvweb/magisteri/es/facultad/secretaria/planes-estudios-historicos-1285851397328.html

Fernández, L. (1975). Aportaciones a la autodidáctica de la Física. Tesis Doctoral, Universidad de Valladolid, Valladolid.

Fernández-Uría, E. (1979). Estructura y didáctica de las ciencias. Madrid: Servicio de Publicaciones del Ministerio de Educación.

Fontán, M.T. El nuevo plan de estudios de Magisterio. Recuperado de https://acceda.ulpgc.es/bitstream/10553/5040/1/0235347_01991_0003.pdf

Gil, D. Carrascosa-Alís, J., y Martínez-Terrades, F. S. (2000). Una disciplina emergente y un campo específico de investigación. En F. J. Perales y P. Cañal de León (coords.). Didáctica de las Ciencias Experimentales: teoría y práctica de la enseñanza de las ciencias (pp. 11-34). Alcoy: Editorial Marfil.

Gimeno, J. Palomero, J.E. y Blasco, R. La reforma de los planes de estudio. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 55-70. Recuperado de http://www.aufop.com/aufop/uploaded_files/articulos/1225216737.pdf

González, M.T. (2008). La formación de profesores en España. Revista Diálogo Educacional, 8(23), 39-54.

Jiménez-Pérez, R. (2012). Ayer, hoy y mañana de la investigación en la enseñanza de las ciencias. Ponencia a los XXV Encuentros de Didáctica de las Ciencias Experimentales, pp. 21-45. Universidad de Santiago de Compostela.

Martín, C., Martín, A. y Wehrle, A. (1968). Didáctica de física y química. Madrid: Editorial Magisterio Español.

Mellado, V. (2017). Las emociones en la formación del profesorado. Lección inaugural Curso Académico 2017-18. Universidad de Extremadura.

Ministerio de Educación y Ciencia (2007). Orden ECI/3858/2007, de 27 de diciembre, por la que se establecen los requisitos para la verificación de los títulos universitarios oficiales que habiliten para el ejercicio de las profesiones de Profesor de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas, Boletín Oficial del Estado, 312, 53751-53753.

Nieto, J. (2004). Presente y futuro de los planes de estudio de formación del maestro español. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(3), 169-177.

Perales, F.J. (2000). Didáctica de las Ciencias Experimentales. En: L. Rico y D. Madrid, D. Eds.), Fundamentos didácticos de las áreas curriculares. Síntesis: Madrid (pp. 17-64).

Perales F. J. y Cañal, P. (Eds.) (2000). Didáctica de las Ciencias Experimentales. Alcoy: Editorial Marfil.

Porlán, R. (1998). Pasado, presente y futuro de la didáctica de las ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 16(1), 175-185.

De Pro, A. y Rodríguez-Moreno, J. (2011). La Investigación en la Didáctica de las Ciencias Experimentales. Educatio Siglo XXI, 29(1), 129-148.

Real Decreto 1440/1991, de 10 de agosto, por el que se establece el título universitario oficial de Maestro, en sus diversas especialidades y las directrices generales propias de los planes de estudios conducentes a su obtención.

Revista Enseñanza de las Ciencias (2015). El tsunami del movimiento STEM… ¿realidad o espejismo? 33(2), 5-6.

Rosado, L. (1979). Didáctica de la Física. Zaragoza: Ed. Edelvives.

Santander, M. La reforma en la formación de los Maestros de Enseñanza Primaria: El plan profesional de 1931. Recuperado de https://www.edudactica.es/Docus/Ensayos/Plan%20Profesional%20de%201931.pdf

Tsai, C.-C., & Wen, L. M. C. (2005). Research and trends in science education from 1998 to 2002: A content analysis of publication in selected journals. International Journal of Science Education, 27(1), 3–14.