Main Article Content

Carmen María Fernández Rodríguez
EOI A Coruña / Universidade da Coruña
Spain
https://orcid.org/0000-0001-5165-6083
Vol. 9 (2022), Articles, pages 239-260
DOI: https://doi.org/10.17979/digilec.2022.9.0.9278
Submitted: Sep 5, 2022 Published: Dec 28, 2022
How to Cite

Abstract

This article explores the impact of eTwinning in the development of teachers’ digital competence in Official Schools of Languages through the project "Euroheroes of our time" carried out at EOI A Coruña during the 2021-2022 academic year. The theme was the preservation of our heritage and reflection on the figure of the hero in culture and society and its evolution over time. This type of collaborative projects with other European centres does not usually take place at EEOOII or Special Regime Schools and is very important as it deals with intergenerational learning and an exchange of learning with European students. However, they represent a key element to internationalize and spread EEOOII in Europe as adult education centres and also with a view to carrying out Erasmus+ projects in which teachers and students participate. After explaining what eTwinning consists of and the methodology adopted, PBL (project-based learning), we will contextualize this project and examine how it has been developed at various levels within the special framework of an EOI. We will focus on the development of the six areas of the digital competence in this type of projects, which are in themselves an excellent form to stimulate professional development and team work and to transfer the use of digital tools in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Adell, J. Y Area, M. (2009). eLearning: Enseñar y aprender en espacios virtuales. En J. de Pablos (Coord.), Tecnología Educativa. La formación del profesorado en la era de Internet (pp.391-424). Aljibe. https://www.researchgate.net/publication/216393113_E-Learning_ensenar_y_aprender_en_espacios_virtuales

Aritio Solana, R. et al. (2021). Cuestiones clave para el trabajo en ABP: pilares, fases, beneficios y dificultades. En A. Pérez de Albéniz Iturriaga, E. Fonseca Pedrero, B. Lucas Molina (Coords.), Iniciación al Aprendizaje Basado en Proyectos: Claves para su implementación (pp. 9-19). Universidad de La Rioja.

Bang Sampol, E. C. (2021). eTtwining y la transformación digital educativa. eCO. Revista Digital de Educación y Formación del Profesorado, 18.

Casielles Iglesias, N. y Fernández Rodríguez, C.M (2021). La implementación de los proyectos Etwinning en EOI de Galicia. En C. Romero García y O. Buzón García (Eds), Innovación e investigación docente en educación: experiencias prácticas.. (pp. 744-760). Dykinson.

Castañeda, L; Esteve, F. y Adell, J. (2018). ¿Por qué es necesario repensar la competencia docente para el mundo digital?, RED. Revista de Educación a Distancia, 56(6), 1-20. http://dx.doi.org/10.6018/red/56/6

Decreto 81/2018, do 19 de xullo, polo que se establece o currículo dos niveis básico A1, básico A2, intermedio B1, intermedio B2, avanzado C1 e avanzado C2 das ensinanzas de idiomas de réxime especial na Comunidade Autónoma de Galicia.

Educagob. Portal del Sistema Educativo Español. Competencias Clave. https://educagob.educacionyfp.gob.es/curriculo/curriculo-actual/competencias-clave.html

EOI A Coruña. Programacións. http://www.edu.xunta.gal/centros/eoicoruna/node/196

EOI A Coruña. Proxecto Educativo de Centro. http://www.edu.xunta.gal/centros/eoicoruna/system/files/u13/lexislacion/PEC%20DA%20EOI%20DA%20CORU%C3%91A.pdf

Estalayo Santamaría, A. et al. (2021). La historia del aprendizaje basado en proyectos (ABP). En A. Pérez de Albéniz Iturriaga, E. Fonseca Pedrero y B. Lucas Molina (Coords.), Iniciación al Aprendizaje Basado en Proyectos: Claves para su implementación. (pp. 5-8). Universidad de La Rioja.

eTwinning. Sellos de calidad nacionales. https://www.etwinning.net/es/pub/benefits/recognition/etwinning-national-quality-lab.htm

Fernández González, M., Pastoriza Espasandín, D. y Eizaguirre Santillán, A. (2021). Proyecto SBLENDID: hacia una comunidad de aprendizaje en el marco de la modalidad semipresencial. In C. Romero García y O. Buzón García (Eds), Innovación e investigación docente en educación: experiencias prácticas. (pp. 702-20). Dykinson.

Fernández Rodríguez, C. M. (2020). Enriqueciendo la educación en Escuelas Oficiales de Idiomas con proyectos eTwinning. DIGILEC: Revista internacional de lenguas y culturas, 7, 116-129. https://doi.org/10.17979/digilec.2020.7.0.7502

Fernández Rodríguez, C. M. (2022). La ilusión de aprender. Diario de la educación. 14 julio. https://eldiariodelaeducacion.com/aprendizaje-a-lo-largo-de-la-vida/2022/07/14/la-ilusion-de-aprender-en-etwinning/

Generalitat Valenciana. CDD. https://portal.edu.gva.es/pladigital/es/competencia-digital-docente/.

Illán, N. y Pérez, F. (1999). La construcción del Proyecto Curricular en la Educación Secundaria Obligatoria. Opción integradora ante una sociedad intercultural. Aljibe.

Harwell, S. (1997). Project-based learning. Promising practices for connecting high school to the real word. University of South Florida.

Larmer, J.; Mergendoller, J. y Boss, S. (2015). Setting the Standard for Project Based Learning. ASCD.

Leto, E. (2018). eTwinning and the project-based learning approach. Conference Proceedings. The Future of Education. 8th edition (pp. 237-241). Pixel.

Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por al que se modifica la Ley orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (LOMLOE). https://www.campuseducacion.com/blog/wp-content/uploads/2020/12/LOMLOE.pdf

Ministerio de Educación y Formación Profesional y Fundación Universia. (2021). Marco Europeo para la Competencia Digital de los Educadores (DigCompEdu). (European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. Centro Común de Investigación de la Comisión Europea 2017). https://op.europa.eu/es/publication-detail/-/publication/fcc33b68-d581-11e7-a5b9-01aa75ed71a1

Markham, T. (2011). Project Based Learning. Teacher Librarian.

Martí Arias, J. (2010). Educación y Tecnologías. Universidad de Cádiz.

Thuan, P.D. (2018). Project-based Learning: from Theory to EFL Classroom Practice. Proceedings of the 6th International OpenTESOL Conference 2018 (pp 327-339). Ho Chi Minh City Publishing House of Economics.

Portal nacional. “Los sellos de calidad de eTwinning”. https://www.etwinning.net/es/pub/newsroom/highlights/quality-labels-in-etwinning.htm

Resolución de 4 de mayo de 2022, de la Dirección General de Evaluación y Cooperación Territorial, por la que se publica el Acuerdo de la Conferencia Sectorial de Educación, sobre la actualización del marco de referencia de la CDD. BOE núm. 116, de 16 de mayo de 2022. https://www.boe.es/eli/es/res/2022/05/04/(5)

Resolución de 1 de julio de 2022, de la Dirección General de Evaluación y Cooperación Territorial, por la que se publica el Acuerdo de la Conferencia Sectorial de Educación sobre la certificación, acreditación y reconocimiento de la competencia digital docente. https://www.boe.es/boe/dias/2022/07/12/pdfs/BOE-A-2022-11574.pdf

Salazar Otero, S., Moreno Liso, C. y Arévalo Aylagas, D. A. (2021). La CDD en eTwinning. eTwinning. Website of the eTwinning National Support Service. http://etwinning.es/en/la-competencia-digital-docente-en-etwinning/

Un ejemplo de colaboración ‘made’ in Pamplona. (2021). Castildelenguas: Revista de la Escuela Oficial de Idiomas de Tudela, 13. https://eoitudela.educacion.navarra.es/web/wp-content/uploads/2021/05/castildelenguas-13-2021.pdf