Main Article Content

Jorgelina Noelia Dragone Acevedo
Universidade da Coruña
Spain
https://orcid.org/0000-0002-8364-8202
Francisco César Rosa-Napal
Universidade da Coruña
Spain
https://orcid.org/0000-0003-2916-8707
Vol. 8 (2021), Didaxis, pages 99-114
DOI: https://doi.org/10.17979/digilec.2021.8.0.8717
Submitted: Oct 1, 2021 Published: Dec 29, 2021
How to Cite

Abstract

Music has a prominent presence in audio-visual media, so it allows, through its different constituent elements, to design activities in which different areas of knowledge converge. In this case, a didactic proposal is presented in which music and image will be the main vehicles. On the other hand, and because digital competence is currently essential in most human activities, its mastery is necessary from all educational levels and in each of the areas of knowledge. Taking into account these principles, this proposal has the general purpose of involving —in an interdisciplinary way— Secondary Education students in a creative project articulated by the different phases of an audio-visual production, taking as a reference all the factors and individual or collective roles that intervene in a professional production. The activities will be developed using different computer applications of musical expression, as well as the treatment of image and sound, also counting on the possibilities that are assumed by the schools of the Autonomous Community of Galicia, such as work with blogs and with timelines. As a final reflection, the limitation imposed by the health situation that was present at the time of the design of the activities has been analysed in terms of the possibility of combining the methodologies proposed from the online or face-to-face modalities.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Ares, J. (2013). El discurso sonoro en la publicidad: Un caso práctico: el spot de BMW y Stravinsky. Síneris, 8, 1-23.

Barros-Bastida, C. y Barros-Morales, R. (2015). Los medios audiovisuales y su influencia en la educación desde alternativas de análisis. Revista Universidad y Sociedad, 7 (3), 26-31.

Decreto 86/2015, del 25 de junio, por el que se establece el currículo de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato en la Comunidad Autónoma de Galicia.

Dragone-Acevedo, J. N. y Rosa-Napal, F. C. (2021). La música a través del spot publicitario en el contexto de la educación secundaria. En R. Chao-Fernández, F. C. Rosa-Napal, A. Chao-Fernández, C. Gillanders y R. M. Vicente Álvarez (Eds.), Actas del III Congreso Internacional de Música y Cultura para la Inclusión y la Innovación (A Coruña, 27-29 de mayo de 2021) (9-13). A Coruña: Universidade da Coruña.

https://doi.org/10.17979/spudc.9788497498050

Guerrero, P. y Moyano, A. (1994). Unidad didáctica: la publicidad. Comunicar, 3, 118-128.

Gustems, J. y Calderón, C. (2014). Música y publicidad audiovisual. En J. Gustems (Coord.), Música y Audición en los Géneros Audiovisuales (pp. 143-154). UBe.

Ibáñez, C. A., Muñoz-Villate, W., Restrepo, J. y Trujillo, M. (2018). Trabajo independiente de los estudiantes y aula invertida. Revista de la Universidad de La Salle, 75, 131-147.

Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa (LOMCE).

Ortega, C. (2015). La producción audiovisual en el aula. Magazine, 23, 40-46. DOI: 10.12795/mAGAzin.2015.i23.05

Ortiz, M. (2018). Producción y realización en medios audiovisuales. Alicante: Universidad de Alicante.

Rodríguez, Y. y Sosa, F. (2009). Uso y clasificación de programas informáticos musicales considerados abiertos o cerrados. El guiniguada, 18, 151-163.

Rubio, J., Perlado M. y Ramos, M. (2019). La música en la publicidad que atrae a los jóvenes. Disertaciones, 12(2), 97-124. DOI: 10.12804/a.6537

Sáez, J. y Jiménez, P. (2011). La aplicación de la pizarra digital interactiva: un caso en la escuela rural en primaria. Ensayos, 26, 1-16.

Sainz, M. (1999). Manual básico de producción en televisión. IORTV.

Sedeño, A. (2011). La música en los comerciales televisivos: el arma secreta. Sinfonía virtual, 18, 1-5.

Soto, J. (2013). Estandarización de organigramas y modelamiento del proceso de producción audiovisual: una propuesta basada en la toma de decisiones. Cuadernos.info, 33, 121-131. DOI: 10.7764/cdi.33.525

Xunta de Galicia (2017). Abalar. www.edu.xunta.gal/espazoAbalar

Xunta de Galicia (2018). E-Dixgal 2018/2019. www.edu.xunta.gal/portal/node/25011