Main Article Content

  • Manuela González Herrera
  • Cristina Alcoba Caba
  • Jara García Ruiz
  • Andrei Stefan Stefan
  • M Rut Jiménez-Liso
Manuela González Herrera
Spain
https://orcid.org/0000-0001-9612-1808
Cristina Alcoba Caba
Spain
https://orcid.org/0009-0007-6508-9068
Jara García Ruiz
Spain
https://orcid.org/0009-0003-1410-0328
Andrei Stefan Stefan
Spain
https://orcid.org/0009-0006-2974-0418
M Rut Jiménez-Liso
Spain
https://orcid.org/0000-0002-2175-1650
Vol. 7 No. 1 (2023), Research in science education
DOI: https://doi.org/10.17979/arec.2023.7.1.9443
Submitted: Dec 21, 2022 Accepted: Mar 12, 2023 Published: Jul 3, 2023
How to Cite

Abstract

The article presents the results of an assessment of a short inquiry-based instructional sequence carried out by three preservice primary school teachers as part of their preservice teacher training. Based on the pupils’ work, each preservice teacher assessed the appropriateness and effectiveness of the sequence from three different perspectives: changes in the pupils’ ideas; emotions felt by the pupils; and perceptions of the in-service teachers during their peer-observation and their proposals for how to improve the IBSE sequence. The analyses showed that the pupils found the learning relevant and expressed emotions such as happiness and interest, though also disgust when they touched the inside of a bone. The in-service teachers observed that the sequence was more effective in relation to showing how a bone heals that at teaching the names of the bones, and that it made the learning more meaningful and context-based.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Amat González, A., Martínez-Chico, M. y Jiménez-Liso, M. R. (2022). Formación de maestras por implementación de secuencias en su propio contexto de aula: red sistémica para el análisis de las entrevistas pre-post. Revista Interuniversitaria de Formación Del Profesorado. Continuación de La Antigua Revista de Escuelas Normales, 97(36.1). DOI: https://doi.org/10.47553/rifop.v97i36.1.91928

Bisquerra Alzina, R. y Pérez Escoda, N. (2007). Las competencias emocionales. Educación XX1, 10(0), 61–82. DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.1.10.297

Blanco-López, Á., Martínez-Peña, B. y Jiménez-Liso, M. R. (2018). ¿Puede la investigación iluminar el cambio educativo? APICE, Revista de Educación Científica, 2(2), 15–28. DOI: https://doi.org/https://doi.org/10.17979/arec.2018.2.2.4612

Braund, M. (1991). Children’s ideas in classifying animals. Journal of Biological Education, 25(2), 103–110. DOI: https://doi.org/10.1080/00219266.1991.9655186

Brígido, M., Couso, D., Gutiérrez, C. y Mellado, V. (2013). The emotions about teaching and learning science: A study of prospective primary teachers in three Spanish universities. Journal of Baltic Science Education, 12(3), 299–311.

Caballer, M. J. y Giménez, I. (1992). Las ideas de los alumnos y alumnas acerca de la estructura celular de los seres vivos. Enseñanza de Las Ciencias: Revista de Investigación y Experiencias Didácticas, 10(2), 172–180. Recuperado de: https://www.raco.cat/index.php/ensenanza/article/viewFile/39818/93185

Caravita, S. y Falchetti, E. (2005). Are bones alive? Journal of Biological Education, 39(4), 163–170. DOI: https://doi.org/10.1080/00219266.2005.9655990

Castillo-Hernández, F. J., Jiménez-Liso, M. R. y Couso, D. (2022). Can we do real inquiry online? Influence of real-time data collection on students’ views of inquiry in an online, multi-site masters’ degree on environmental education. Journal of Computing in Higher Education, 34, 608-632. DOI: https://doi.org/10.1007/s12528-022-09312-7

Chan, K. K. H., Xu, L., Cooper, R., Berry, A. y van Driel, J. H. (2021). Teacher noticing in science education : do you see what I see ? Studies in Science Education, 57(1), 1–44. DOI: https://doi.org/10.1080/03057267.2020.1755803

Couso, D. (2020). Aprender ciencia escolar implica construir modelos cada vez más sofisticados de los fenómenos del mundo [Learning school science involves building increasingly sophisticated models of world phenomena]. En D. Couso, M. R. Jimenez-Liso, C. Refojo y J. A. Sacristán (Eds.), Enseñando ciencia con ciencia (pp. 70–81). Penguin Random House Grupo Editorial. Recuperado de: https://www.fecyt.es/es/publicacion/ensenando-ciencia-con-ciencia

Couso, D., Jiménez-Liso, M. R., Refojo, C., y Sacristán, J. A. (2020). Enseñando ciencia con ciencia (F. Lilly y FECYT (eds.)). Penguin Random House Grupo Editorial. Recuperado de: https://www.fecyt.es/es/publicacion/ensenando-ciencia-con-ciencia

Deans for impact. (2015). The science of learning. Recuperado de: https://deansforimpact.org/resources/the-science-of-learning/

Ekman, P. y Friesen, W. V. (1975). Unmasking the Face: A Guide to Recognizing the Emotions from Facial Clues. Prentice Hall. Englewood Cliffs.

González Harbour, B. (2022, diciembre 4). José Antonio Marina: “Que se haya puesto de moda la felicidad es catastrófico”. El País. Recuperado de: https://elpais.com/cultura/2022-12-04/jose-antonio-marina-que-se-haya-puesto-de-moda-la-felicidad-es-catastrofico.html

Gosling, D. (2002). Models of peer observation of teaching co-director, teaching quality enhancement fund national co-ordination team. LTSN Generic Centre, August, 1–6. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/267687499_Models_of_Peer_Observation_of_Teaching

Guisasola, J., Ametller, J. y Zuza, K. (2021). Investigación basada en el diseño de Secuencias de Enseñanza-Aprendizaje: una línea de investigación emergente en Enseñanza de las Ciencias. Revista Eureka Sobre Enseñanza y Divulgación de Las Ciencias, 18(1), 180101-180116. DOI: https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2021.v18.i1.1801

Haefner, L. A. y Zembal‐Saul, C. (2004). Learning by doing? Prospective elementary teachers’ developing understandings of scientific inquiry and science teaching and learning. International Journal of Science Education, 26(13), 1653–1674. DOI: https://doi.org/10.1080/0950069042000230709

Hugo, D. V. (2008). Análisis del proceso de autorregulación de las Prácticas Docentes de futuras profesoras de ciencias focalizado en sus emociones [Universidad Autónoma de Barcelona]. Recuperado de: http://hdl.handle.net/10803/4714

Inkinen, J., Klager, C., Juuti, K., Schneider, B., Salmela-Aro, K., Krajcik, J. y Lavonen, J. (2020). High school students’ situational engagement associated with scientific practices in designed science learning situations. Science Education, April 2018, 1–26. DOI: https://doi.org/10.1002/sce.21570

Jeong, J. S. y González-Gómez, D. (2022). Editorial: Cognitive, Affective, Behavioral, and Multidimensional Domain Research in STEM Education: Active Approaches and Methods Towards Sustainable Development Goals (SDGs). Frontiers in Psychology, 13(March), 1–4. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.881153

Jiménez-Liso, M. R., Amat González, A., Martínez-Chico, M., Vílchez‐González, J. M. y López-Gay, R. (2019). Why scientific practices are not included in Science lessons? Advantages that go unnoticed for in-service teachers. Universitas Tarraconensis. Revista de Ciències de l’Educació, 1(2), 20–32.

Jiménez-Liso, M. R., Bellocchi, A., Martinez-Chico, M. y Lopez-Gay, R. (2022). A Model-Based Inquiry Sequence as a Heuristic to Evaluate Students’ Emotional, Behavioural, and Cognitive Engagement. Research in Science Education, 53, 1313–1334. DOI: https://doi.org/10.1007/s11165-021-10010-0

Jiménez-Liso, M. R., Castillo-Hernández, F. J., Martínez-Chico, M., y López-Gay, R. (2021). Destrezas y obstáculos de un futuro docente en el diseño de una secuencia por indagación y modelización sobre los huesos. In D. Cebrián, A. J. Franco, T. Lupión-Cobos, M. C. Acebal, y Á. Blanco-López (Eds.), Enseñanza de las ciencias y problemas relevantes de la ciudadanía. (pp. 337–348). Graó Editorial.

Jiménez-Liso, M. R., González-Herrera, M. y Banos-González, I. (2020). Socio-ecological controversies in the news as trigger of a model-based inquiry instructional sequence about the effect of global warming on the great barrier reef. Sustainability, 12(11). DOI: https://doi.org/10.3390/su12114676

Jimenez-Liso, M. R., Martínez-Chico, M., Castillo-Hernández, F. J. y López-Gay, R. (2021). Dos momentos clave en la indagación sobre la sal y la nieve: Asombro (¡oh!) y aprendizaje tácito (¡ajá!). En F. Cañada-Cañada y P. Reis (Eds.), Actas electrónicas del XI Congreso Internacional en Investigación en Didáctica de las Ciencias (pp. 2117–2120). Revista Enseñanza de las Ciencias. Recuperado de: https://congresoenseciencias.org/actas/

Jiménez-Pérez, R. (2012). Ayer, hoy y mañana de la investigación en la enseñanza de las ciencias. XXC Encuentro de Didáctica de Las Ciencias Experimentales, 21–46.

Korthagen, F. (2007). The gap between research and practice revisited. Educational Research and Evaluation, 13(3), 303–310. DOI: https://doi.org/10.1080/13803610701640235

Lederman, N. G. y Lederman, J. S. (2015). What Is A Theoretical Framework? A Practical Answer. Journal of Science Teacher Education, 26(7), 593–597. DOI: https://doi.org/10.1007/s10972-015-9443-2

López-Banet, L., Aguilera, D., Jiménez-Liso, M. R. y Perales, F. J. (2021). Emotional and Cognitive Preservice Science Teachers’ Engagement While Living a Model-Based Inquiry Science Technology Engineering Mathematics Sequence About Acid-Base. Frontiers in Psychology, 12, 1-9. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.719648

López-Gay, R., Jiménez-Liso, M. R. y Martínez-Chico, M. (2015). Enseñanza de un modelo de energía mediante indagación y uso de sensores. Alambique: Didáctica de Las Ciencias Experimentales, 80, 38–48.

Luft, J. A. y Patterson, N. C. (2002). Bridging the gap: Supporting beginning science teachers. Journal of Science Teacher and Education, 13(4), 267–282. DOI: https://doi.org/10.1023/A:1022518815872

Martínez Chico, M., López-Gay Lucio-Villegas, R., Jiménez Liso, M. R. y Acher, A. (2013). Demandas de maestros en activo y materiales curriculares para la enseñanza de las ciencias. Investigación En La Escuela, 80, 35–48.

Mega, C., Ronconi, L. y De Beni, R. (2014). What makes a good student? How emotions, self-regulated learning, and motivation contribute to academic Achievement. Journal of Educational Psychology, 106(1), 121–131. DOI: https://doi.org/10.1037/a0033546

Mellado, V., Borrachero Cortés, A. B., Brígido Mero, M., Melo, L. V., Dávila-Acedo, M. A., Cañada Cañada, F., Borrachero, A. B., Brígido, M., Melo, L. V., Dávila, M. A., Cañada, F., Conde, M. C., Costillo, E., Cubero, J., Esteban, R., Martínez, G., Ruiz, C., y Sánchez, J. (2014). Las emociones en la enseñanza de las ciencias. Enseñanza de Las Ciencias, 32(3), 11–36. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1478

Mintzes, J. J. (1984). Naive Theories in Biology: Children’s Concepts of the Human Body. School Science and Mathematics, 84(7), 548–555. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1984.tb10179.x

Monteira, S. F. y Jiménez-Aleixandre, M. P. (2016). The practice of using evidence in kindergarten: The role of purposeful observation. Journal of Research in Science Teaching, 53(8), 1232–1258. DOI: https://doi.org/10.1002/tea.21259

Nieveen, N. y Folmer, E. (2013). Formative Evaluation in Educational Design Research. In T. Plomp y N. Nieveen (Eds.), Educational Design Research. Part A: An introduction (pp. 152–169). SLO.

Osborne, J. y Dillon, J. (2008). Science education in Europe: Critical reflections. Nuffield Foundation.

Pekrun, R., Elliot, A. J. y Maier, M. A. (2009). Achievement Goals and Achievement Emotions: Testing a Model of Their Joint Relations With Academic Performance. Journal of Educational Psychology, 101(1), 115–135. DOI: https://doi.org/10.1037/a0013383

Perines, H. (2018). ¿Por qué la investigación educativa no impacta en la práctica docente? Estudios Sobre Educacion, 34, 9–27. DOI: https://doi.org/10.15581/004.34.9-27

Randler, C., Wüst-Ackermann, P., im Kampe, V. O., Meyer-Ahrens, I. H., Tempel, B. J. y Vollmer, C. (2015). Effects of Expressive Writing Effects on Disgust and Anxiety in a Subsequent Dissection. Research in Science Education, 45(5), 647–661. DOI: https://doi.org/10.1007/s11165-014-9442-x

Romero-Ariza, M. (2014). Uniendo investigación, política y práctica educativas: DBR, desafíos y oportunidades. Magis, 7(14), 159–176. DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.M7-14.UIPP

Sala, A., Punie, Y., Garkov, V. y Cabrera, M. (2020). LifeComp. The European Framework for Personal, Social and Learning to Learn Key Competence. In Донну (European C, Issue September). DOI: https://doi.org/10.2760/302967

Salovey, P. y Mayer, J. D. (1990). Emotional Intelligence and Its Relationship to Other Intelligences. Imagination, Cognition and Personality, 9(3), 185–211.

Siddiqui, Z. S., Jonas-Dwyer, D. y Carr, S. E. (2007). Twelve tips for peer observation of teaching. Medical Teacher, 29(4), 297–300. DOI: https://doi.org/10.1080/01421590701291451

Tamir, P. y Amir, R. (1981). Retrospective Curriculum Evaluation: An Approach to the Evaluation of Long-Term Effects. Curriculum Inquiry, 11(3), 259–278. DOI: https://doi.org/10.1080/03626784.1981.11075259

Tena, È. (2021). ¿Está contaminado el aire de la escuela? Una propuesta de indagación basada en la modelización para el aula de primaria. Ápice. Revista de Educación Científica, 5(2), 87–97. DOI: https://doi.org/10.17979/arec.2021.5.2.7613

Vergara Sandoval, C. S., López Simó, V. y Couso, D. (2020). Revisiting the landscape roaming metaphor to understand students’ ideas on mammals’ and birds’ thermal regulation. Journal of Biological Education, 56(1), 47-60. DOI: https://doi.org/10.1080/00219266.2020.1748894

Zabel, J. y Gropengiesser, H. (2011). Learning progress in evolution theory: Climbing a ladder or roaming a landscape? Journal of Biological Education, 45(3), 143–149. DOI: https://doi.org/10.1080/00219266.2011.586714