Learning with bees during the first stage of Early Childhood Education
Main Article Content
Abstract
In view of the growing disconnect between society in general and childhood in particular and nature and the environment in which we live, a didactic experience was created to re-establish that connection from early childhood through Environmental Education at school. A teaching sequence was designed based on bees, a pollinating insect used as a teaching resource to interrelate the natural and cultural environments, and implemented among children aged 0-3 years at a rural school in Asturias. Teaching resources and adapted activities were created, combining the classroom, the schoolyard, the school garden and learning beyond the classroom, to highlight the importance of biodiversity, diversified use of natural resources and establishing a direct relationship with the natural environment from an early age. The experience was very well received by the children, especially the hands-on and outdoor activities.
Keywords:
Downloads
Article Details
References
Almeida, A., García Fernández, B. y Strecht-Ribeiro, B. (2020) Children’s knowledge and contact with native fauna: a comparative study between Portugal and Spain. Journal of Biological Education, 54(1), 17-32, DOI: https://dx.doi.org/10.1080/00219266.2018.1538017
Aragón, L., Sánchez, S. y Enríquez, J. M. (2020). El discurso científico en la etapa de infantil en el contexto del huerto ecológico escolar. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 18(1), 1103. DOI: https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2021.v18.i1.1103
Ardoin, N. M., y Bowers, A. W. (2020). Early childhood environmental education: A systematic review of the research literature. Educational Research Review, 31, 100353. DOI: https://doi.org/10.1016/j.edurev.2020.100353
Atkinson, K. (2018). Wasps-Bees-Mushrooms-Children: reimagining multispecies relations in Early Childhood Pedagogies. Canadian Children, 40(2), 67-79. DOI: https://doi.org/10.18357/jcs.v40i2.15180
Bartolomé, R. y del Pozo, M. (2009). Didáctica de la educación infantil. Madrid: McGrawHill.
Bejcek, J. R., Curtis-Robles, R., Riley, M., Brundage, A., Hamer, S. A. y Hamer, G. L. (2018). Clear Resin Casting of Arthropods of Medical Importance for Use in Educational and Outreach Activities. Journal of Insect Science, 18(2), 34: 1-4. DOI: https://dx.doi.org/10.1093/jisesa/iey030
Cantó Doménech, J., de Pro Bueno, A. y Solbes, J. (2016). ¿Qué ciencias se enseñan y cómo se hace en las aulas de educación infantil? La visión de los maestros en formación inicial. Enseñanza de las ciencias, 34(3), 25-50. DOI: http://dx.doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1870
Colmenar Orzales, C. (1989). La formación de maestras en el método educativo de Fröbel en España. Revista de Educación, 290: 135-158.
Corraliza, J. A. y Collado, S. (2011). La naturaleza cercana como moderadora del estrés infantil. Psicothema, 23(2), 221-226.
Cutter-Mackenzie, A., Edwards, S., Moore, D. & Boyd, W. (2014) Young Children's Play and Environmental Education in Early Childhood Education. SpringerBriefs in Education. Springer, Cham.
Daynes, K. y Pym, C. (2017) ¿Quiénes son las abejas? Londres: Usborne.
Echols, J. C. (1999). Buzzing a hive: teacher's guide. Berkeley: GEMS, University of California.
Fisher, M.L., Miller, D.M. y Jamison, K. (2014). The buzz about bees: Honey bee biology and behavior. Blacksburg: Virginia State University.
Freire, H. (2011). Educar en verde: Ideas para acercar a niños y niñas a la naturaleza. Barcelona: Grao.
García, E., Rosado, M. y Hernaz, J. (2012). La colmena viajera. Guía para el docente. Gijón: Asociación Española de Entomología, Jardín Botánico Atlántico y Centro Iberoamericano de Biodiversidad.
García-González, E. y Schenetti, M. (2019) Las escuelas al aire libre como contexto para el aprendizaje de las ciencias en infantil. El caso de la Scuola nel BoscoVilla Ghigi. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 16(2), 2204. DOI: https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2019.v16.i2.2204
Hart, S. (1987). The Honey bee across the curriculum. Southern African Journal of Environmental Education, 4, 15-18.
Inoue, M. (2018). Fostering an ecological worldview in children: rethinking children and nature in early childhood education from a Japanese perspective. En: Cutter-Mackenzie A., Malone K., Barratt Hacking E. (eds) Research Handbook on Childhoodnature. Springer International Handbooks of Education. Springer, Cham. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-51949-4_55-1
Ives, C. D., Abson, D. J., von Wehrden, H., Dorninger, C., Klaniecki, K., y Fischer, J. (2018). Reconnecting with nature for sustainability. Sustainability science, 13(5), 1389-1397. DOI: https://doi.org/10.1007/s11625-018-0542-9
Kesebir, S. y Kesebir, P. (2017). A growing disconnection from nature is evident in cultural products. Perspectives on Psychological Science, 12(2), 258-269. DOI: https://doi.org/10.1177/1745691616662473
Lemelin, R. H. y Yen, A. (2015) Human-spider entanglements: understanding and managing the Good, the Bad, and the Venomous. Anthrozoös, 28:2,215-228. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/08927936.2015.11435398
Lemelin, R. H., Harper, R. W., Dampier, J., Bowles, R. y Balika, D. (2016) Humans, insects and their interaction: a multi-faceted analysis. Animal Studies Journal, 5(1), 65-79.
Louv, R. (2008) Last child in the woods: Saving our children from nature-deficit disorder. Chapel Hill: Algonquin books.
Louv, R. (2016). Vitamin N: The essential guide to a nature-rich life. Londres: Algonquin Books.
Lumber, R., Richardson, M. y Sheffield, D. (2017). Beyond knowing nature: Contact, emotion, compassion, meaning, and beauty are pathways to nature connection. PloS ONE, 12(5), e0177186. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0177186
Mateo González, E., Ferrer Bueno, L.M., Mazas Gil, B. y Cascarosa Salillas, E. (2020). ¿Entras a la cueva? Una experiencia multisensorial para trabajar las Ciencias en la etapa de Educación Infantil. Ápice. Revista de Educación Científica, 4 (2), 51-62. DOI: https://doi.org/10.17979/arec.2020.4.2.5755
Montero. B., Conde, M.C. y Sánchez, J.S. (2016). Investigamos las abejas a través de una propuesta en el aula de educación infantil. En J. L. Bravo Galán (ed.), 27 Encuentros de Didáctica de las Ciencias Experimentales (pp. 1149-1157). Badajoz: Universidad de Extremadura.
Nxumalo, F. (2018). Stories for living on a damaged planet: environmental education in a preschool classroom. Journal of Early Childhood Research, 16(2), 148-159. DOI: https://doi.org/10.1177/1476718X17715499
Puig Gutiérrez, M., López-Lozano, L. y García Rodríguez, R. (2020) Experimentando con los sentidos: un rincón de ciencias en Educación Infantil. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 39, 117-134. DOI: https://doi.org/10.7203/DCES.39.16893
Pyle, R. M. (2003). Nature matrix: reconnecting people and nature. Oryx, 37(2), 206-214. DOI: https://doi.org/10.1017/S0030605303000383
Rodríguez-Loinaz, G., Toral, N. y Palacios-Agundez, I. (2018). Bee-Plant Relationship in Early Childhood: a study through the analysis of children’s drawings. Proceedings, 2(21), 1351. DOI: https://doi.org/10.3390/proceedings2211351
Sensat, R. (1933). Los estudios de la naturaleza en la escuela primaria. Revista de Pedagogía, 141: 391-396.
Torres-Porras, J., Alcántara, J., Arrebola, J.C., Rubio, S.J. y Mora, M. (2017). Trabajando el acercamiento a la naturaleza de los niños y niñas en el Grado de Educación Infantil. Crucial en la sociedad actual. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 14 (1), 258-270. Recuperado de: http://hdl.handle.net/10498/18860
Valin, A., Moledo, L., López Maceiras, M. y García-Rodeja, I. (2012). Un proyecto de ciencias en el aula de infantil: las abejas. En J. M. Domínguez Castiñeiras (ed.), XXV Encuentro de Didáctica de las Ciencias Experimentales (pp. 787-794). Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela & APICE.
Vega, S. (2006). Ciencia 0-3: laboratorios de ciencias en la escuela infantil. Barcelona: Graó.