Main Article Content

Èlia Tena
Dep. Didàctica de la Matemàtica i les Ciències Experimentals i CRECIM (UAB)
Spain
https://orcid.org/0000-0002-8313-1377
Biography
Vol. 5 No. 2 (2021), Innovation in science education
DOI: https://doi.org/10.17979/arec.2021.5.2.7613
Submitted: Mar 5, 2021 Accepted: Jun 2, 2021 Published: Nov 16, 2021
How to Cite

Abstract

Designing values-based STEM teaching and learning sequences (TLS) that engage pupils in real scientific practices is not an easy task for teachers. This paper describes the design principles and main activities of a model-based inquiry TLS for fifth- and sixth-class primary school pupils focused on the phenomena of pollution. The results of the TLS showed that the experience allowed pupils to: 1) formulate key ideas about the corpuscular theory of matter at primary school level, 2) participate in a real school-based inquiry, and 3) design reasoned solutions to pollution in their area.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Basagaña, X. (2018). Els efectes de la contaminació en les persones: què en sabem i de què busquem evidències? Revista Ciències, 35, 28–34. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ciencies.392

Couso, D. (2014). De la moda de “aprender indagando” a la indagación para modelizar: una reflexión crítica. En M.A. Héras, A. Lorca, B. Vázquez, A. Wamba, R. Jiménez. Investigación y transferencia para una educación en ciencias: Un reto emocionante (pp. 1-28). Huelva: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Huelva. Recuperado de: http://uhu.es/26edce/actas/docs/conferencias/pdf/26ENCUENTRO_DCE-ConferenciaPlenariaInaugural.pdf

Couso, D. (2017). Por qué estamos en STEM? Un intento de definir la alfabetización STEM para todo el mundo y con valores. Revista Ciències, 34, 22. Recuperado de: https://raco.cat/index.php/Ciencies/article/view/338034

Couso, D. (2020). Aprender ciencia escolar implica construir modelos cada vez más sofisticados de los fenómenos del mundo. En D. Couso, M.R. Jimenez-Liso, C. Refojo y J.A. Sacristán (Coords), Enseñando Ciencia con Ciencia (pp. 63-74). FECYT & Fundacion Lilly. Madrid: Penguin Random House. Recuperado de: https://www.fecyt.es/es/publicacion/ensenando-ciencia-con-ciencia

Crujeiras, B. y Jiménez-Aleixandre, M. P. (2012). Participar en las prácticas científicas. Alambique, 72, 12–19.

Driver, R., Squires, A., Rushworth, P. y Wood-Robinson, V. (1994). Part III: Materials and their properties. In Making sense of secondary science: Research into children’s ideas (pp. 137–229). Routledge.

Evagorou, M., Jimenez-Aleixandre, M. P. y Osborne, J. (2012). “Should We Kill the Grey Squirrels?” A Study Exploring Students’ Justifications and Decision-Making. International Journal of Science Education, 34(3), 401–428.

García-Piqueras, M. y Sotos-Serrano, M. (2021). Regeneración forestal tras un incendio: complejidad y protocolos en una aproximación STEM transversal. Revista Eureka Sobre Enseñanza Y Divulgación De Las Ciencias, 18(1), 1–19. DOI: https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2021.v18.i1.1201

Guisasola, J., Ametller, J. y Zuza, K. (2021). Investigación basada en el diseño de Secuencias de Enseñanza-Aprendizaje: una línea de investigación emergente en Enseñanza de las Ciencias. Revista Eureka Sobre Enseñanza Y Divulgación De Las Ciencias, 18(1). DOI: https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2021.v18.i1.1801

Harlen, W. (2010). Principles and big ideas of science education. Hatfield: Association for Science Education.

Iliopoulou, I. (2016). Can young students think systemically about the environment? The case of pollution. Education 3-13. DOI: https://doi.org/10.1080/03004279.2016.1266688

Izquierdo Aymeric, M. (2014). Los modelos teóricos en la “enseñanza de ciencias para todos” (eso, nivel secundario). Revista Bio-Grafía, 7(13), 69–85. DOI: https://doi.org/10.17227/20271034.13biografia69.85

Izquierdo, M. (2017). Atando cabos entre contexto, competencias y modelización. ¿Es posible enseñar ciencias a todas las personas? Modelling in Science Education and Learning, 10(1), 309–326.

Jiménez-Liso, M.R. (2020). Aprender ciencia escolar implica aprender a buscar pruebas para construir conocimiento (indagación). En D. Couso, M.R. Jimenez-Liso, C. Refojo y J.A. Sacristán (Coords), Enseñando Ciencia con Ciencia (pp. 53-62). FECYT & Fundacion Lilly. Madrid: Penguin Random House. Recuperado de: https://www.fecyt.es/es/publicacion/ensenando-ciencia-con-ciencia

Jiménez-Liso, R., Delgado, L., Castillo-Hernández, F. J. y Baños, I. (2021). Contexto, indagación y modelización para movilizar explicaciones del alumnado de secundaria. Enseñanza de Las Ciencias, 39(1), 5–25.

Nebot Castelló, M. R. y Márquez Bargalló, C. (2019). El modelo cinético-corpuscular y las prácticas científicas: una propuesta basada en la dilatación térmica. Ápice. Revista de Educación Científica, 3(2), 21–35. DOI: https://doi.org/10.17979/arec.2019.3.2.4625

NRC (2012). A Framework for K-12 Science Education: Practices, Crosscutting Concepts, and Core Ideas (Committee). The National Academies Press.

OCDE (2020). PISA 2024 Strategic Vision and Direction for Science (Issue March).

Reis, P. (2014). Acción Socio-Política sobre Cuestiones Socio-Científicas: Reconstruyendo la Formación Docente y el Currículo. Unipluriversidad, 14(2), 16–26.

Schwarz, C. V. y Gwekwerere, Y. N. (2007). Using a guided inquiry and modeling instructional framework (EIMA) to support preservice K-8 science teaching. Science Education, 91(1), 158.

Solé, C., Tena, È. y Couso, D. (2020). ¿Qué modelo de materia explica la contaminación? Alambique, 101, 30–36.

Tena, È. y Couso, D. (2020). ¿Cómo ayudar al alumnado a investigar en ciencias? Aula de Innovación Educativa, 298(Octubre), 15–20.

Tena, È. y Couso, D. (en prensa). What is city air made of? An analysis of pupils' conceptions of clean and polluted air. In Levrini et al. Engaging with Contemporary Challenges through Science Education Research. Springer

Thornber, J., Stanisstreet, M. y Boyes, E. (1999). School Students’ Ideas about Air Pollution: Hindrance or Help for Learning ? Journal of Science Education and Technology, 8(1), 67–73.

UNESCO (2017). Educación para los Objetivos de Desarrollo Sostenible: Objetivos de aprendizaje. Recuperado de: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000252423

Windschitl, M., Thompson, J. y Braaten, M. (2008). Beyond the scientific method: Model-based inquiry as a new paradigm of preference for school science investigations. Science Education, 92(5), 941–967. DOI: https://doi.org/10.1002/sce.20259