Predictive role of 3x2 achievement goals on the need for autonomy in Physical Education
Main Article Content
Abstract
One of the main objectives of Physical Education teachers is to increase student motivation during their classes, since this effect would have direct repercussions on adherence to physical activity throughout life. This research explores the relationship between the 3x2 achievement goals and autonomy in Physical Education context. The sample comprised 1706 students (904 men and 802 women) aged between 10 and 17 years (M = 13.75; SD = 2.98), all of them belonging to nine Primary and Secondary schools in the North of Spain. These students completed the 3x2 Achievement Goals Questionnaire in Physical Education (CML 3x2-EF) and the autonomy subscale factor in the Basic Psychological Needs in Exercise Scale (BPNES) also adapted to Physical Education. We performed descriptive analysis (M and DT), Cronbach alphas, bivariate correlations and a linear regression analysis by stepwise. Reliability analysis showed acceptable values. The highest average scores are at the task-approach and self-approach goals. In addition, the results related to correlations indicate a positive and significant correlation between the six achievement goals and autonomy, highlighting the high value of the goals of task-approach and self-approach. The three approach goals predicted student autonomy. The results are discussed and didactic implications are suggested. In conclusion, Physical Education students perceived higher levels of autonomy when their efforts are directed towards success and positive possibilities. In addition, a series of didactic implications are suggested.
Keywords:
Downloads
Article Details
References
Abós, A., Sevil, J., Sanz, M., Aibar, A., y García-González, L. (2016). El soporte de autonomía en Educación Física como medio de prevención de la oposición desafiante del alumnado. RICYDE. Revista internacional de ciencias del deporte, 43(12), 65-78. DOI: https://doi.org/10.5232/ricyde2016.04304
Ames, C. (1992). Classrooms: Goals, structure, and student motivation. Journal of Educational Psychology, 84, 261-271. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-0663.84.3.261
Baena-Extremera, A., Granero-Gallegos, A., Sánchez-Fuentes, J. A., y Martínez-Molina, M. (2013). Apoyo a la autonomía en Educación Física: antecedentes, diseño, metodología y análisis de la relación con la motivación en estudiantes adolescentes. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 24, 46-49.
Balaguer, I., Castillo, I., y Duda, J. L. (2008). Apoyo a la autonomía, satisfacción de las necesidades, motivación y bienestar en deportistas de competición: un análisis de la teoría de la autodeterminación. Revista de Psicología del Deporte, 17(1), 123-139.
Cantú-Berrueto, A., Castillo, I., López-Walle, J., Tristán, J., y Balaguer, I. (2016). Estilo interpersonal del entrenador, necesidades psicológicas básicas y motivación: un estudio en futbolistas universitarios mexicanos. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 11(2), 263-270.
Deci, E. L., y Ryan, R. M. (2000). The" what" and" why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227-268. DOI: https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1104_01
Deci, E. L., y Ryan, R. M. (2002). Overview of self-determination theory: An organismic dialectical perspective. En: Deci E. L., y Ryan R. M. (Eds.). Handbook of self-determination research (pp. 3-36). Rochester, NY: University of Rochester Press.
Dweck, C. S. (1986). Motivational process affecting motivation. The America Psychologist, 41, 1040-1048.
Elliot, A. J., Murayama, K., y Pekrun, R. (2011). A 3x2 achievement goal model. Journal of Educational Psychology, 103(3), 632-648. DOI: https://doi.org/10.1037/a0023952
Elliot, A. J., y Church, M. (1997). A hierarchical model of approach and avoidance achievement motivation. Journal of Personality and Social Psychology, 72(1), 218-232. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-3514.72.1.218
Elliot, A. J., y McGregor, H. A. (2001). A 2x2 achievement goal framework. Journal of Personality and Social Psychology, 80(3), 501-519. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-3514.80.3.501
García-Calvo, T., Miguel, P. A. S., Marcos, F. M. L., Oliva, D. S., y Alonso, D. A. (2011). Incidencia de la Teoría de Autodeterminación sobre la persistencia deportiva. RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 7(25), 266-276. DOI: https://doi.org/10.5232/ricyde2011.02502
García-González, L., Aibar, A., Sevil, J., Almolda F. J., y Julián, J. A. (2015). Soporte de autonomía en educación física: Evidencias para mejorar el proceso de enseñanza. Cultura Ciencia Deporte, 10(29), 103-111. DOI: https://doi.org/10.12800/ccd.v10i29.547
García-Romero, C. (2015). Relación entre las metas de logro 3x2 y la competencia percibida en los estudiantes de educación física. Sportis. Revista Técnico-Científica del Deporte Escolar, Educación Física y Motricidad, 1(3), 293-310. DOI: https://doi.org/10.17979/sportis.2015.1.3.1419
García-Romero, Méndez-Giménez, y Cecchini-Estrada (En revisión). Metas de logro 3x2, necesidades psicológicas básicas, motivación autodeterminada, satisfacción con la vida e intención de ser físicamente activo en estudiantes de Educación Física. Universitas Psichologica.
Granero-Gallegos, A., Baena-Extremera, A., Sánchez-Fuentes, J. A., y Martínez-Molina, M. (2014). Perfiles motivacionales de apoyo a la autonomía, autodeterminación, satisfacción, importancia de la educación física e intención de práctica física en el tiempo libre. Cuadernos de Psicología del Deporte, 14(2), 59-70. DOI: https://doi.org/10.4321/S1578-84232014000200007
Johnson, M. L., y Kestler, J. L. (2013). Achievement goals of traditional and nontraditional aged college students: using the 3x2 achievement goal framework. International Journal of Educational Research, 61, 48-59. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijer.2013.03.010
Mascret, N., Elliot, A. J., y Cury, F. (2015). Extending the 3x2 achievement goal model to the sport domain: The 3x2 achievement goal questionnaire for sport. Psychology of Sport and Exercise, 17(1), 7-14. DOI: https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2014.11.001
Matos, L. (2009). Adaptación de dos cuestionarios de motivación: Autorregulación del Aprendizaje y Clima de Aprendizaje. Persona, 12, 167-185. DOI: https://doi.org/10.26439/persona2009.n012.282
Méndez-Giménez, A., Cecchini-Estrada, J. A., Fernández-Río, J., Méndez-Alonso, D., y Prieto-Saborit, J. A. (2017). Metas de logro 3x2, motivación autodeterminada y satisfacción con la vida en Educación Secundaria. Revista de Psicodidáctica, 21(2), 150-156. DOI: https://doi.org/10.1016/j.psicod.2017.05.001
Méndez-Giménez, A., Cecchini-Estrada, J. A., y Fernández-Río, J. (2014). Examinando el modelo de metas de logro 3x2 en el contexto de la Educación Física. Cuadernos de Psicología del Deporte, 14(3), 157-168. DOI: https://doi.org/10.4321/S1578-84232014000300017
Méndez-Giménez, A., Fernández-Río, J., Cecchini-Estrada, J. A., y González, C. (2013). Perfiles motivacionales y sus consecuencias en educación física. Un estudio complementario de metas de logro 2x2 y autodeterminación. Revista de Psicología del Deporte, 22(1), 29-38.
Méndez-Giménez, A., García-Romero, C., y Cecchini-Estrada, J. A. (2018). Metas de logro 3x2, amistad y afecto en educación física: diferencias edad-sexo. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 18(72) 637-653. DOI: https://doi.org/10.15366/rimcafd2018.72.003
Moreno, J. A., González-Cutre, D., Chillón, M., y Parra, N. (2008). Adaptación a la educación física de la Escala de las Necesidades Psicológicas Básicas en el Ejercicio (BPNES). Revista Mexicana de Psicología, 25(2), 295-303.
Navarro-Patón, R., Rodríguez, J. E., y Eirín, R. (2016). Análisis de la satisfacción de las necesidades psicológicas básicas, motivación y disfrute en Educación Física en Primaria. Sportis. Revista Técnico Científica del Deporte Escolar, Educación Física y Motricidad, 3(2), 439-455. DOI: https://doi.org/10.17979/sportis.2016.2.3.1758
Nicholls, J. G. (1984). Achievement motivation: Conceptions of ability, subjective experience, task choice, and performance. Psychological Review, 91(3), 328-346. DOI: https://doi.org/10.1037/0033-295X.91.3.328
Reeve, J., Vansteenkiste, M., Assor, A., Ahmad, I., Cheon, S. H., Jang, H., …Wang, C. K. J. (2014). The beliefs that underlie autonomy-supportive and controlling teaching: A multinational investigation. Motivation and Emotion, 38(1), 93-110. DOI: https://doi.org/10.1521/jscp.1988.6.3-4.293
Sevil, J., Abós, A., Generelo, E., Aibar, A., y García-González, L. (2016). Importancia de apoyo a las necesidades psicológicas básicas en la predisposición hacia diferentes contenidos en Educación Física. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deportes y Recreación, 29, 3-8.
Vlachopoulos, S. P., y Michailidou, S. (2006). Development and initial validation of a measure of autonomy, competence, and relatedness in exercise: The Basic Psychological Needs in Exercise Scale. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 10, 179-201. DOI: https://doi.org/10.1207/s15327841mpee1003_4
Wu, C. C. (2012). The cross-cultural examination of 3x2 achievement goal model in Taiwan. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 69, 422-427. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.11.429