Main Article Content

Cristina García-Romero
Oviedo University
Spain
Antonio Méndez-Giménez
Oviedo University
Spain
José Antonio Cecchini-Estrada
Oviedo University
Spain
Vol. 6 No. 1 (2020), Original papers, pages 2-17
DOI: https://doi.org/10.17979/sportis.2020.6.1.5799
Submitted: Nov 20, 2019 Accepted: Dec 9, 2019 Published: Dec 9, 2019
How to Cite

Abstract

One of the main objectives of Physical Education teachers is to increase student motivation during their classes, since this effect would have direct repercussions on adherence to physical activity throughout life. This research explores the relationship between the 3x2 achievement goals and autonomy in Physical Education context. The sample comprised 1706 students (904 men and 802 women) aged between 10 and 17 years (M = 13.75; SD = 2.98), all of them belonging to nine Primary and Secondary schools in the North of Spain. These students completed the 3x2 Achievement Goals Questionnaire in Physical Education (CML 3x2-EF) and the autonomy subscale factor in the Basic Psychological Needs in Exercise Scale (BPNES) also adapted to Physical Education. We performed descriptive analysis (M and DT), Cronbach alphas, bivariate correlations and a linear regression analysis by stepwise. Reliability analysis showed acceptable values. The highest average scores are at the task-approach and self-approach goals. In addition, the results related to correlations indicate a positive and significant correlation between the six achievement goals and autonomy, highlighting the high value of the goals of task-approach and self-approach. The three approach goals predicted student autonomy. The results are discussed and didactic implications are suggested. In conclusion, Physical Education students perceived higher levels of autonomy when their efforts are directed towards success and positive possibilities. In addition, a series of didactic implications are suggested.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Abós, A., Sevil, J., Sanz, M., Aibar, A., y García-González, L. (2016). El soporte de autonomía en Educación Física como medio de prevención de la oposición desafiante del alumnado. RICYDE. Revista internacional de ciencias del deporte, 43(12), 65-78. DOI: https://doi.org/10.5232/ricyde2016.04304

Ames, C. (1992). Classrooms: Goals, structure, and student motivation. Journal of Educational Psychology, 84, 261-271. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-0663.84.3.261

Baena-Extremera, A., Granero-Gallegos, A., Sánchez-Fuentes, J. A., y Martínez-Molina, M. (2013). Apoyo a la autonomía en Educación Física: antecedentes, diseño, metodología y análisis de la relación con la motivación en estudiantes adolescentes. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 24, 46-49.

Balaguer, I., Castillo, I., y Duda, J. L. (2008). Apoyo a la autonomía, satisfacción de las necesidades, motivación y bienestar en deportistas de competición: un análisis de la teoría de la autodeterminación. Revista de Psicología del Deporte, 17(1), 123-139.

Cantú-Berrueto, A., Castillo, I., López-Walle, J., Tristán, J., y Balaguer, I. (2016). Estilo interpersonal del entrenador, necesidades psicológicas básicas y motivación: un estudio en futbolistas universitarios mexicanos. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 11(2), 263-270.

Deci, E. L., y Ryan, R. M. (2000). The" what" and" why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227-268. DOI: https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1104_01

Deci, E. L., y Ryan, R. M. (2002). Overview of self-determination theory: An organismic dialectical perspective. En: Deci E. L., y Ryan R. M. (Eds.). Handbook of self-determination research (pp. 3-36). Rochester, NY: University of Rochester Press.

Dweck, C. S. (1986). Motivational process affecting motivation. The America Psychologist, 41, 1040-1048.

Elliot, A. J., Murayama, K., y Pekrun, R. (2011). A 3x2 achievement goal model. Journal of Educational Psychology, 103(3), 632-648. DOI: https://doi.org/10.1037/a0023952

Elliot, A. J., y Church, M. (1997). A hierarchical model of approach and avoidance achievement motivation. Journal of Personality and Social Psychology, 72(1), 218-232. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-3514.72.1.218

Elliot, A. J., y McGregor, H. A. (2001). A 2x2 achievement goal framework. Journal of Personality and Social Psychology, 80(3), 501-519. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-3514.80.3.501

García-Calvo, T., Miguel, P. A. S., Marcos, F. M. L., Oliva, D. S., y Alonso, D. A. (2011). Incidencia de la Teoría de Autodeterminación sobre la persistencia deportiva. RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 7(25), 266-276. DOI: https://doi.org/10.5232/ricyde2011.02502

García-González, L., Aibar, A., Sevil, J., Almolda F. J., y Julián, J. A. (2015). Soporte de autonomía en educación física: Evidencias para mejorar el proceso de enseñanza. Cultura Ciencia Deporte, 10(29), 103-111. DOI: https://doi.org/10.12800/ccd.v10i29.547

García-Romero, C. (2015). Relación entre las metas de logro 3x2 y la competencia percibida en los estudiantes de educación física. Sportis. Revista Técnico-Científica del Deporte Escolar, Educación Física y Motricidad, 1(3), 293-310. DOI: https://doi.org/10.17979/sportis.2015.1.3.1419

García-Romero, Méndez-Giménez, y Cecchini-Estrada (En revisión). Metas de logro 3x2, necesidades psicológicas básicas, motivación autodeterminada, satisfacción con la vida e intención de ser físicamente activo en estudiantes de Educación Física. Universitas Psichologica.

Granero-Gallegos, A., Baena-Extremera, A., Sánchez-Fuentes, J. A., y Martínez-Molina, M. (2014). Perfiles motivacionales de apoyo a la autonomía, autodeterminación, satisfacción, importancia de la educación física e intención de práctica física en el tiempo libre. Cuadernos de Psicología del Deporte, 14(2), 59-70. DOI: https://doi.org/10.4321/S1578-84232014000200007

Johnson, M. L., y Kestler, J. L. (2013). Achievement goals of traditional and nontraditional aged college students: using the 3x2 achievement goal framework. International Journal of Educational Research, 61, 48-59. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijer.2013.03.010

Mascret, N., Elliot, A. J., y Cury, F. (2015). Extending the 3x2 achievement goal model to the sport domain: The 3x2 achievement goal questionnaire for sport. Psychology of Sport and Exercise, 17(1), 7-14. DOI: https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2014.11.001

Matos, L. (2009). Adaptación de dos cuestionarios de motivación: Autorregulación del Aprendizaje y Clima de Aprendizaje. Persona, 12, 167-185. DOI: https://doi.org/10.26439/persona2009.n012.282

Méndez-Giménez, A., Cecchini-Estrada, J. A., Fernández-Río, J., Méndez-Alonso, D., y Prieto-Saborit, J. A. (2017). Metas de logro 3x2, motivación autodeterminada y satisfacción con la vida en Educación Secundaria. Revista de Psicodidáctica, 21(2), 150-156. DOI: https://doi.org/10.1016/j.psicod.2017.05.001

Méndez-Giménez, A., Cecchini-Estrada, J. A., y Fernández-Río, J. (2014). Examinando el modelo de metas de logro 3x2 en el contexto de la Educación Física. Cuadernos de Psicología del Deporte, 14(3), 157-168. DOI: https://doi.org/10.4321/S1578-84232014000300017

Méndez-Giménez, A., Fernández-Río, J., Cecchini-Estrada, J. A., y González, C. (2013). Perfiles motivacionales y sus consecuencias en educación física. Un estudio complementario de metas de logro 2x2 y autodeterminación. Revista de Psicología del Deporte, 22(1), 29-38.

Méndez-Giménez, A., García-Romero, C., y Cecchini-Estrada, J. A. (2018). Metas de logro 3x2, amistad y afecto en educación física: diferencias edad-sexo. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 18(72) 637-653. DOI: https://doi.org/10.15366/rimcafd2018.72.003

Moreno, J. A., González-Cutre, D., Chillón, M., y Parra, N. (2008). Adaptación a la educación física de la Escala de las Necesidades Psicológicas Básicas en el Ejercicio (BPNES). Revista Mexicana de Psicología, 25(2), 295-303.

Navarro-Patón, R., Rodríguez, J. E., y Eirín, R. (2016). Análisis de la satisfacción de las necesidades psicológicas básicas, motivación y disfrute en Educación Física en Primaria. Sportis. Revista Técnico Científica del Deporte Escolar, Educación Física y Motricidad, 3(2), 439-455. DOI: https://doi.org/10.17979/sportis.2016.2.3.1758

Nicholls, J. G. (1984). Achievement motivation: Conceptions of ability, subjective experience, task choice, and performance. Psychological Review, 91(3), 328-346. DOI: https://doi.org/10.1037/0033-295X.91.3.328

Reeve, J., Vansteenkiste, M., Assor, A., Ahmad, I., Cheon, S. H., Jang, H., …Wang, C. K. J. (2014). The beliefs that underlie autonomy-supportive and controlling teaching: A multinational investigation. Motivation and Emotion, 38(1), 93-110. DOI: https://doi.org/10.1521/jscp.1988.6.3-4.293

Sevil, J., Abós, A., Generelo, E., Aibar, A., y García-González, L. (2016). Importancia de apoyo a las necesidades psicológicas básicas en la predisposición hacia diferentes contenidos en Educación Física. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deportes y Recreación, 29, 3-8.

Vlachopoulos, S. P., y Michailidou, S. (2006). Development and initial validation of a measure of autonomy, competence, and relatedness in exercise: The Basic Psychological Needs in Exercise Scale. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 10, 179-201. DOI: https://doi.org/10.1207/s15327841mpee1003_4

Wu, C. C. (2012). The cross-cultural examination of 3x2 achievement goal model in Taiwan. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 69, 422-427. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.11.429