Influence of the Dance in the autoconcepto of the alumnado of Primary Education. Comparative analysis with other physical activities
Main Article Content
Abstract
This research work pretends to analyse the relationship between the self-concept and the dance in the students of Primary Education. We wanted to relate these both questions because of its importance, on the one hand, the self-concept in the identity of the individual and, on the other hand, doing physical activity, specifically, dance, in the young people. To carry out this research, we have evaluated a sample of 74 children between 7 and 12 years from one school (n=45) and two dance schools in Vigo (n=29). We use the Self-Concept Questionnaire (Piers Harris), which values the global self-concept and the dimensions of the self-concept. The purpose of this research is to check if there is some kind of relationship between the self-concept and dance, and to know what dimensions of the self-concept get more score in dance than in other physical activities. We have analysed the results and verified that dance does not improve the global self-concept more than other physical activities; nevertheless, it is remarkable that there is a dimension of self-concept that gets high score in connection with practicing dance, specifically, the happiness-satisfaction, which values the self-esteem of the individual.
Keywords:
Downloads
Article Details
References
Álvarez Rivera, L., Cuevas Ferrera, R., Lara Pot, A., & González Hernández, J. (2015). Diferencias del autoconcepto físico en practicantes y no practicantes de actividad física en estudiantes universitarios. Cuadernos de Psicología del Deporte, 15(2), 27-34.
Betancourt Sánchez, L., I. (2014). Estimulación del lenguaje corporal en Educación infantil a través de la danza. Recuperado de: http://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/5114/1/TFG-B.448.pdf
Estudio Longitudinal de Obesidad Infantil (ELOIN): Diseño, participación y características de la muestra (2016). Cartas científicas. Revista Española de Cardiología, 69(5), 520–530. Recuperado de:
Gálvez Casas, A., Rodríguez García, P. L., Rosa Guillamón, A., García-Cantó, E., Pérez Soto, J. J., Tárraga López, P., & Tárraga Marcos, L., (2015). Capacidad aeróbica, estado de peso y autoconcepto en escolares de primaria. Clínica e Investigación en Arteriosclerosis, 28(1), 1-8.
Goñi, E., & Infante, G. (2010). Actividad físico-deportiva, autoconcepto físico y satisfacción con la vida. European Journal of Education and Psychology, 3(2), 199-208.
Guillén, F., & Ruiz-Alfonso, Z., (2015). Influencia de la música en el rendimiento físico, esfuerzo percibido y motivación. Revista internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física del Deporte, 15(60), 701-717.
Martín-González, M. M. (2015). Relación entre autoconcepto, creatividad y rendimiento académico en matemáticas en la etapa de Educación primaria. Recuperado de: http://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/3034/MariaMontserrat_Martin_Gonzalez_2015.pdf?sequence=1
Murgui, S., García, C., García, A., & García, F. (2012). Autoconcepto en jóvenes practicantes de danza y no practicantes: Análisis factorial confirmatorio de la escala AF5. Revista de psicología del Deporte, 21(2), 0263-269.
Organización Mundial de la Salud (febrero de 2014). Actividad Física. Nota descriptiva N°384. Recuperado de: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs385/es/
Organización Mundial de la Salud (s.f.). Comisión para acabar con la obesidad infantil: Datos y cifras sobre obesidad infantil. Recuperado de: http://www.who.int/end-childhood-obesity/facts/es/
Organización Mundial de la Salud (s.f.). Datos y cifras: 10 datos sobre la actividad física. Recuperado de: http://www.who.int/features/factfiles/physical_activity/facts/es/
Organización Mundial de la Salud (s.f.). Estrategia Mundial sobre régimen alimentario, actividad física y salud: La actividad física en los jóvenes. Recuperado de: http://www.who.int/dietphysicalactivity/factsheet_young_people/es/
Piers, E. V. (1969). Manual for the Piers-Harris Children's Self Concept Scale:(the Way I Feel about Myself). Counselor Recordings and Tests.
Requena Pérez, C. M., Martín Cuadrado, A. M., & Lago Marín, B. S., (2015). Imagen corporal, autoestima, motivación y rendimiento en practicantes de danza. Revista de psicología del deporte, 24(1), 0037-44.
Rosa Guillamón, A. (2015). Niveles de condición física y su relación con el perfil de autoconcepto en escolares de 8 a 11 años de la región de Murcia. Revista de Ciencias del Deporte, 11(3), 228-229.
Vaz Serra, A. (2015). Lo que un buen autoconcepto puede hacer por nosotros. Cuadernos de medicina psicosomática y psiquiatría de enlace, (116), 47-56.
Veiga, F. H., García, F., Reeve, J., Wentzel, K., & García, Ó. (2015). Cuando se pierde la motivación escolar de los adolescentes con mejor autoconcepto. Revista de Psicodidáctica, 20(2), 305-320.