Main Article Content

Maite Abilleira González
Facultad de Ciencias de la Educación y del Deporte de Pontevedra (Universidad de Vigo)
Spain
Biography
Marián A. Fernández Villarino
Contratada Doctora en la Facultad de Ciencias de la Educación y del Deporte de Pontevedra (Universidad de Vigo)
Sara Ramallo Painceiro
Maestra en Educación Infantil por la Universidad de Vigo
Javier Prieto Troncoso
Graduado en CC de la Actividad Física y del Deporte por la Universidad de Vigo
Spain
Vol. 3 No. 3 (2017), Original papers, pages 554-568
DOI: https://doi.org/10.17979/sportis.2017.3.3.2244
Submitted: Jul 7, 2017 Accepted: Aug 16, 2017 Published: Aug 29, 2017
How to Cite

Abstract

This research work pretends to analyse the relationship between the self-concept and the dance in the students of Primary Education. We wanted to relate these both questions because of its importance, on the one hand, the self-concept in the identity of the individual and, on the other hand, doing physical activity, specifically, dance, in the young people. To carry out this research, we have evaluated a sample of 74 children between 7 and 12 years from one school (n=45) and two dance schools in Vigo (n=29). We use the Self-Concept Questionnaire (Piers Harris), which values the global self-concept and the dimensions of the self-concept. The purpose of this research is to check if there is some kind of relationship between the self-concept and dance, and to know what dimensions of the self-concept get more score in dance than in other physical activities. We have analysed the results and verified that dance does not improve the global self-concept more than other physical activities; nevertheless, it is remarkable that there is a dimension of self-concept that gets high score in connection with practicing dance, specifically, the happiness-satisfaction, which values the self-esteem of the individual. 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Álvarez Rivera, L., Cuevas Ferrera, R., Lara Pot, A., & González Hernández, J. (2015). Diferencias del autoconcepto físico en practicantes y no practicantes de actividad física en estudiantes universitarios. Cuadernos de Psicología del Deporte, 15(2), 27-34.

Betancourt Sánchez, L., I. (2014). Estimulación del lenguaje corporal en Educación infantil a través de la danza. Recuperado de: http://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/5114/1/TFG-B.448.pdf

Estudio Longitudinal de Obesidad Infantil (ELOIN): Diseño, participación y características de la muestra (2016). Cartas científicas. Revista Española de Cardiología, 69(5), 520–530. Recuperado de:

a. http://pdf.revespcardiol.org/watermark/ctl_servlet?_f=10&pident_articulo=90452396&pident_usuario=0&pcontactid=&pident_revista=25&ty=65&accion=L&origen=cardio&web=www.revespcardiol.org&lan=es&fichero=25v69n05a90452396pdf001.pdf

Gálvez Casas, A., Rodríguez García, P. L., Rosa Guillamón, A., García-Cantó, E., Pérez Soto, J. J., Tárraga López, P., & Tárraga Marcos, L., (2015). Capacidad aeróbica, estado de peso y autoconcepto en escolares de primaria. Clínica e Investigación en Arteriosclerosis, 28(1), 1-8.

Goñi, E., & Infante, G. (2010). Actividad físico-deportiva, autoconcepto físico y satisfacción con la vida. European Journal of Education and Psychology, 3(2), 199-208.

Guillén, F., & Ruiz-Alfonso, Z., (2015). Influencia de la música en el rendimiento físico, esfuerzo percibido y motivación. Revista internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física del Deporte, 15(60), 701-717.

Martín-González, M. M. (2015). Relación entre autoconcepto, creatividad y rendimiento académico en matemáticas en la etapa de Educación primaria. Recuperado de: http://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/3034/MariaMontserrat_Martin_Gonzalez_2015.pdf?sequence=1

Murgui, S., García, C., García, A., & García, F. (2012). Autoconcepto en jóvenes practicantes de danza y no practicantes: Análisis factorial confirmatorio de la escala AF5. Revista de psicología del Deporte, 21(2), 0263-269.

Organización Mundial de la Salud (febrero de 2014). Actividad Física. Nota descriptiva N°384. Recuperado de: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs385/es/

Organización Mundial de la Salud (s.f.). Comisión para acabar con la obesidad infantil: Datos y cifras sobre obesidad infantil. Recuperado de: http://www.who.int/end-childhood-obesity/facts/es/

Organización Mundial de la Salud (s.f.). Datos y cifras: 10 datos sobre la actividad física. Recuperado de: http://www.who.int/features/factfiles/physical_activity/facts/es/

Organización Mundial de la Salud (s.f.). Estrategia Mundial sobre régimen alimentario, actividad física y salud: La actividad física en los jóvenes. Recuperado de: http://www.who.int/dietphysicalactivity/factsheet_young_people/es/

Piers, E. V. (1969). Manual for the Piers-Harris Children's Self Concept Scale:(the Way I Feel about Myself). Counselor Recordings and Tests.

Requena Pérez, C. M., Martín Cuadrado, A. M., & Lago Marín, B. S., (2015). Imagen corporal, autoestima, motivación y rendimiento en practicantes de danza. Revista de psicología del deporte, 24(1), 0037-44.

Rosa Guillamón, A. (2015). Niveles de condición física y su relación con el perfil de autoconcepto en escolares de 8 a 11 años de la región de Murcia. Revista de Ciencias del Deporte, 11(3), 228-229.

Vaz Serra, A. (2015). Lo que un buen autoconcepto puede hacer por nosotros. Cuadernos de medicina psicosomática y psiquiatría de enlace, (116), 47-56.

Veiga, F. H., García, F., Reeve, J., Wentzel, K., & García, Ó. (2015). Cuando se pierde la motivación escolar de los adolescentes con mejor autoconcepto. Revista de Psicodidáctica, 20(2), 305-320.