Main Article Content

Mateo Rodríguez Quijada
Universidade de Santiago de Compostela
Spain
Biography
Vol. 1 No. 1 (2015), Reviews, pages 75-86
DOI: https://doi.org/10.17979/sportis.2015.1.1.1403
Submitted: Dec 18, 2015 Published: Jan 11, 2015
How to Cite

Abstract

In this review we tour the treatment of the Information and Communication Technologies (ICT) in the field of physical education by the professed and the students. For this purpose we review the existing lines of research on the topic and how the most remarkable works of different authors, with special attention to the situation in the autonomous community of Galicia. Finally the main problems related to the use of these technologies in classrooms are analyzed. All this in order t to shed light on a very topical issue regarding the education of our youth. Studies show that ICTs are increasingly present in the field of physical education, but much remains to be done to make an effective use of them in education.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Adamakis, A & Zounhia, K. (2013) Greek Undergraduate Physical Education Students' Basie Computer Skills. The Physical Educator. 7, 135-154.

Area, M. 2010. El proceso de integración y uso pedagógico de las TIC en los centros educativos. Un estudio de casos. Revista de Educación. 352, 77-97

Area, M. 2005. Las tecnologías de la información y comunicación en el sistema escolar. Una revisión de las líneas de investigación. Revista electrónica de Investigación y Evaluación Educativa. 11 (1), 3-25.

Cabero Almenara, J. (2004). La investigación en tecnologías de la educación. Bordón. 56, 617-634.

Casey, A. & Jones, B. (2011). Using digital technology to enhance student engagement in physical education. Asia-Pacific Journal of Health, Sport and Physical Education. 2 (2), 51-66

Decreto 130/2007, do 28 de junio, por el que se regula el currículum de primaria en la Comunidad Autónoma de Galicia, DOGA num. 132.

Dols Molina, J. (2011). ¿Experiencias TIC en Educación Física?. Recuperado el 04/12/2014 de http://www.novadors.org/edicions/vjornades/textos/efisica.pdf

Educ.ar (2010). Las TIC y la educación física en educar. Recuperado el 04/12/2014 de http://www.educ.ar/sitios/educar/recursos/ver?id=102456

García-Valcárcel, A. 2008. Investigación y tecnologías de la información y comunicación al servicio de la innovación educativa. Salamanca. Ediciones Universidad Salamanca.

Gewerc, A. & Montero, L. 2013 Culturas, formación y desarrollo profesional. La integración de las TIC en las instituciones educativas. Revista de Educación, 362 Recuperado el 03/12/2014 de: http://www.revistaeducacion.mec.es/doi/362_163.pdf

Queral Prats, A. & Coiduras Rodríguez, J. L. (2013). Introducción de las TIC en educación física. Estudio descriptivo sobre la situación actual en Apunts Educación Física y Deportes. 113, 37-44.

Marcelo, C. (2001). Rediseño de la práctica pedagógica: factores, condiciones y procesos de cambios en los teletransformadores. Conferencia impartida en la Reunión Técnica Internacional sobre el uso de TIC en el Nivel de Formación Superior Avanzada. Sevilla, 6-8 de Junio de 2001.

McNeill, M. & Fry, J. (2012). The value of ICT from a learning game-playing perspective. Journal of research. 7 (1), 45-51.

Mosier, B. (2014). Meeting PETE Students in Their World: Tracking Physical Activity through Technology. The Journal of Physical Education, Recreation & Dance. 85 (3), 46-49.

Nye, S. (2008). Teaching with technology resources in physical education. VAHPERD. 46, 23-25.

Palomero, J.E. (2007). La Educación y las TIC: una mirada crítica. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 58. Recuperado el 06/12/2014 de: http://aufop.blogspot.com.es/2011/03/la-educacion-y-las-nuevas-tecnologias.html

Penneya, D.; Jonesb, A.; Newhouseb P. & Cambell, A. (2012). Developing a digital assessment in senior secondary physical education. Physical Education and Sport Pedagogy.17 (4), 383-410.

Penz (2008). New technologies and Physical Education. Journal of Physical Education New Zealand. 107, 12-14.

Perlman, D.; Fisette, J.& Collier, C. (2013). Are you Looking at me? Assessing Student Participation within Physical Education. Active and healthy magazine. 20 (3-4), 19-21.

Prat Ambrós, Q. & Camerino Foguet, O. (2012). Las tecnologías del aprendizaje y el conocimiento (TAC) en la educación física, la WebQuest como recurso didáctico. Apunts. Educación Física y Deportes. 109 (3), 44-53.

Salvat, B. G. & Quiroz, J. S. (2005). La formación del profesorado como docente en los espacios virtuales de aprendizaje. Revista Iberoamericana de Educación, 36 (1). Recuperado el 06/12/2014 de http://www.rieoei.org/deloslectores/959Gros.PDF

Sobral, F.; Faro, A. &. Edginton, C. (2008). Technology and physical education teacher preparation: a summary and prospectus for future research. Asian Journal of exercise and sports science. 5 (1), 9-15.

Tiching (2013). Las TIC en la Educación Física. Recuperado el 03/12/2014 de http://blog.tiching.com/las-tic-en-la-educacion-fisica/

Woods M.; Karp, G.; Miao, H. & Perlman, D. (2008). Physical Educators' Technology Competencies and Usage. Physical educator: a magazine for the profession. 65 (2), 82 – 99.