Main Article Content

Eugenia López González
Universidad Antonio de Nebrija
Spain
https://orcid.org/0009-0000-8636-2974
Juan Manuel Corbacho Valencia
Universidad de Vigo
Spain
https://orcid.org/0000-0003-3868-7963
Vol. 27 No. 1 (2023), Articles (open section), pages 95-110
DOI: https://doi.org/10.17979/redma.2023.27.1.9440
Submitted: Dec 19, 2022 Accepted: May 13, 2023 Published: Jun 26, 2023
How to Cite

Abstract

The celebration of festivals and awards within a sector is an opportunity for professionals to see their work and efforts recognised, and to establish a set of good practices in the sector. The aim of this paper is, on the one hand, to present the winners of the main awards in the sector, as well as to analyse and determine the main patterns of success of the winning cases. The 2019 and 2020 editions of the Dircom Ramón del Corral Awards, the Eventoplus Awards and the FIP Festival have been studied to cover both the pre-pandemic situation and the sector's reaction to it. To this end, all data avaliable in webs and official channels, both of the festivales and the award winners. Furthermore, specific online publications of the sector such as PRnoticias, ReasonWhy, Ctrl Publicidad, IPMark or MarketingDirecto were consulted. The main findings include increased spectacularisation of events, mainly through technological tools such as video mapping and virtual reality, and memorable immersive experiences that stay with attendees long after the event is past.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

ADECEC & Foro de Marcas Renombradas Españolas. (2020). La transformación digital en la comunicación. https://www.asociacionadc.org/wp-content/uploads/2019/06/Dec%C3%A1logo-ADECEC-Transformaci%C3%B3n-Digital.pdf

AEVEA. (2020, diciembre). Los eventos, ante su mayor desafío: integrar lo físico con lo digital. https://www.aevea.es/wp-content/uploads/2020/12/d36012a4-f7a6-44b4-9292-35989a70442f.pdf

Caldevilla-Domínguez, D., Barrientos-Báez, A. y Fombona-Cadavieco, J. (2020). Evolución de las Relaciones Públicas en España. Artículo de revisión. El profesional de la información, 29, (3), e290305. https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.05

Campos García de Quevedo, G. y Fuente Lafuente, C. F. (2013). Los eventos en el ámbito de la empresa. Hacia una definición y clasificación. Revista de Comunicación de la SEECI, (32), 73-105. https://doi.org/10.15198/seeci.2013.32.73-105

Castillo Esparcia, A. (2010). Introducción a las relaciones públicas. Instituto de Investigación en Relaciones Públicas (IIRP).

Dircom (2018). El Estado de la Comunicación en España (Quinta Edición). https://envios.dircom.org/docs/ECE-2018.pdf

Dircom (2021). Qué es Dircom. Asociación de Directivos de Comunicación. https://www.dircom.org/que-es-dircom

Estudio de Mercado Evento Plus 2020 (2020). En: https://www.eventoplus.com/tags/estudio-de-mercado-2020/

FIP FESTIVAL AWARDS. (2020, 29 diciembre). PREMIOS FIP 2020 [Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=xBI4lpoWJl4

Global Business Traveller (2020). En: https://www.gbtspain.com/wp-content/uploads/2021/02/el-fufturo-del-business-travel-_-Infograf%C3%ADa-iii.pdf

Kantar (2020). Cómo ha cambiado comunicación y las relaciones públicas durante la Covid-19. https://www.kantar.com/es/inspiracion/publicidad-y-medios/como-ha-cambiado-la-comunicacion-y-las-relaciones-publicas-durante-la-covid-19

Mottard, E. (2019). Una edición de record de los Premios Eventoplus certifica la salud y calidad del mercado de eventos. https://www.eventoplus.com/noticias/una-edicion-de-record-de-los-premios-eventoplus-certifica-la-salud-y-calidad-del-mercado-de-eventos/

Mottard, E. (2020). Impacto del covid-19 en el sector de eventos. https://www.grupoeventoplus.com/wp/eventosmagazine/impacto-del-covid-19-en-el-sector-de-eventos-las-claves-de-la-crisis-y-las-reacciones-de-una-industria-resiliente/

Mottard, E. (2020a). Por qué el sector de eventos saldrá más fuerte de esta prueba. https://www.eventoplus.com/articulos/por-que-el-sector-de-eventos-saldra-mas-fuerte-de-esta-prueba/

Mottard, E. y Muñoz Soro, C. (2020). Estudio de mercado 2020: Eventos con propósito. https://www.differentiaevents.com/wp-content/uploads/2020/06/EstudiodeMercado2020-1.pdf

Newlink (2021). Nace una nueva industria: Liveness. https://www.newlink-group.com/es/media/view/nace-una-nueva-industria-liveness/338

Paniagua, A. (2019). La Misión XIV conquista el universo de los eventos en los Premios Eventoplus. https://www.eventoplus.com/casos/la-mision-xiv-conquista-el-universo-de-los-eventos-en-los-premios-eventoplus/

PR SCOPE (2020). Tendencias en la Industria de la Comunicación y las Relaciones Públicas. https://scopen.com/sites/default/files/studies/pr_scope_espana_2019-20_-_rdp_(8-10-2019).pdf

Puentes Rivera, I., Hernández Martínez, S. y Cuenca Fontbona, J. (2020). Relaciones Públicas y asociacionismo académico en España: AIRP, la Asociación de Investigadores en Relaciones Públicas. Revista Internacional de Relaciones Públicas, 10(20), 27-46. https://doi.org/10.5783/RIRP-20-2020-03-27-46

Reason Why. (2019, 2 abril). Todos los ganadores de los premios Dircom Ramón del Corral. https://www.reasonwhy.es/actualidad/ganadores-premios-dircom-ramon-corral-2019

Rey, P. (2020, 28 mayo). La gala de premios Dircom Ramón del Corral se atreve con un nuevo formato. https://www.eventoplus.com/casos/la-gala-de-premios-dircom-ramon-del-corral-se-atreve-con-un-nuevo-formato/

SCOPEN (2021, enero). AGENCY SCOPE. España 2020/21 (22o Edición). https://scopen.com/sites/default/files/studies/agency_scope_espana_2020-21_-_web.pdf

Spain Convention Bureau (2020, octubre). Medición del turismo de reuniones en las ciudades asociadas al Spain Convention Bureau. Informe ejecutivo 2019. https://www.santanderconventionbureau.com/

Spain Convention Bureau (2020, octubre 26). Informe ejecutivo del turismo de reuniones – 2019. https://scb.es/informe-ejecutivo-del-turismo-de-reuniones-2019