Main Article Content

Patricia Martínez León
Universitat de València
Spain
https://orcid.org/0000-0002-7269-5505
Vol. 10 (2023), Articles, pages 149-161
DOI: https://doi.org/10.17979/digilec.2023.10.0.9778
Submitted: Jun 15, 2023 Published: Nov 2, 2023
How to Cite

Abstract

The prevalence of mental health issues has surged in recent years, especially in the aftermath of the pandemic, and adolescents have not been immune to these challenges. Our previous research explored the literary and cinematic references cited by a sample of students in compulsory secondary education. We discovered that the normalization of mental illness was among the reasons why these students gravitated towards a selection of fiction titles. This finding motivated us to investigate the portrayal of mental illnesses in film and literature, examine young people's perceptions and attitudes towards mental health, and contemplate the social stigma and discrimination often associated with it. To achieve this, we analyse two aesthetically captivating works: the novel El baile de las locas by Victoria Mas and the film Locas de alegría by Paolo Virzi. Following a brief theoretical introduction on the social, literary, and cinematographic representations of mental health and its consequences, as well as the concept of inclusive literary education, we present a teaching proposal aimed at fourth-year secondary school students based on the above works. The aim is to encourage reading enjoyment and critical thinking, while contributing to a reduction in the discrimination and stigma surrounding mental illness.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Alolio, I. (2005). El discurso literario costarricense sobre enfermedad mental y locura femenina (1890-1914). Diálogos: revista electrónica de historia, 5(1-2), 1-31.

Aretio, A. (2010). Una mirada social al estigma de la enfermedad mental. Cuadernos de Trabajo Social, 23, 289-300.

Ballester, J. (2015). La formación lectora y literaria. Graó.

Ballester, J. e Ibarra, N. (2009). La enseñanza de la literatura y el pluralismo metodológico. Ocnos, 5, 25-36.

Bombini, G. (2008). Volver al futuro: postales de la enseñanza literaria. En C. Lomas (Coord.). Textos literarios y contextos escolares. La escuela en la literatura y la literatura en la escuela (pp. 135-147). Graó.

Cambra-Badii, I. y Martínez Lucena, J. (2020). El canto de los locos manifiesta nuestra jaula. En J. Martínez-Lucena y I. Cambra-Badii (Eds.). Imaginarios de los trastornos mentales en las series (pp. 21-32). UOC.

Casco, M., Natera, G. y Herrejón, M. A. (1987). La actitud hacia la enfermedad mental, una revisión de la bibliografía. Salud Mental, 10(2), 41-53.

DECRETO 107/2022, de 5 de agosto, del Consell, por el que se establece la ordenación y el currículo de Educación Secundaria Obligatoria. [2022/7573]

Díaz Tenza, P. J. (2023). Situaciones de aprendizaje. Fundamentos y estrategias para su diseño. Hacia una nueva Escuela.

Echeita, G. (2017). Educación inclusiva. Sonrisas y lágrimas. Aula Abierta, 46, 17-24.

Lopera-Mármol, M. (2020). Depresión en las series: la gran desconocida. En J. Martínez-Lucena y I. Cambra-Badii (Eds.). Imaginarios de los trastornos mentales en las series (pp. 95-109). UOC.

Martínez-Lucena, J. (2020). La democratización del imaginario del psicópata. En J. Martínez-Lucena y I. Cambra-Badii (Eds.). Imaginarios de los trastornos mentales en las series (pp. 49-62). UOC.

Mas, V. (2021). El baile de las locas. Salamandra.

Mendoza, A. (1998). Tú, lector. Aspectos de la interacción texto-lector en el proceso de lectura. Octaedro.

Moliner, O. (2013). Educación inclusiva. Publicacions de la Universitat Jaume I.

Muñoz, M., Pérez-Santos, E., Crespo, M., Guillén, A. I. e Izquierdo, S. (2011). La enfermedad mental en los medios de comunicación: un estudio empírico en prensa escrita, radio y televisión. Clínica y Salud, 2, 157-173.

Pardo, R. (2016). Enfermedad mental, fotoperiodismo e Internet: hacia una visión más humana y normalizadora. adComunica. Revista de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, 13, 83-109.

Prado, J. (2004). Didáctica de la lengua y la literatura para educar en el siglo XXI. La Muralla.

Rodríguez-Meirinhos, A. y Antolín-Suárez, L. (2020). Estigma social hacia la enfermedad mental: factores relacionados y propiedades psicométricas del Cuestionario de Atribuciones revisado. Universitas Psychologica, 19, 1-13.

Subiría, M. E., Ricaldi, M. G. y Sánchez, S. (2020). Educación inclusiva, un gran desafío. Polyphonias Topológicas, 4(2), 118-139.

Torres Cubeiro, M. (2012). Imaginarios sociales de la enfermedad mental. RIPS: Revista de investigaciones políticas y sociológicas, 11(2), 101-113.

Valls, R. (2022). Programación Didáctica y Situaciones de Aprendizaje desde la LOMLOE. Universo de Letras.

Virzi, P. (2016). Locas de alegría. Cameo.