Main Article Content

Cristina Bartolomé Porcar
Universidad de Zaragoza
Spain
https://orcid.org/0000-0002-7469-9075
Vol. 9 (2022), Articles, pages 291-309
DOI: https://doi.org/10.17979/digilec.2022.9.0.9294
Submitted: Sep 14, 2022 Published: Dec 28, 2022
How to Cite

Abstract

Since the Spanish transition there has been a boom in creative and thematic diversity in the field of literary short stories. After developing for forty years, the phenomenon has attracted the attention of critics and the academic world and, as a result, has become part of the syllabus of the subject of Spanish Language and Literature II for the second year of Bachillerato, and therefore, of the content of the textbooks for this level. In this study, a sample of thirteen textbooks has been analyzed with the aim of understanding how the canon of the literary short story corresponding to this period is being constructed. The list of outstanding narrators as well as their frequency of appearance has been collected in order to know the names in the process of being enshrined. The selected collections of short stories have been reviewed in order to discover the subject matters to which the greatest importance is being given. The results obtained show that the canon is still in the process of consolidation and requires ongoing revision of new voices. In these historiographic descriptions, which highlight the heterogeneity of this genre, we point out some issues that may be relevant for the literary training of our students, such as access to the publishing world, the approach to fantasy, the close reality or the generic hybridization.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Alonso, S., López, A., Lumbreras, P. y Pérez, A. (2016). Lengua castellana y literatura 2º Bachillerato. Casals.

ANELE (2022). Asociación Nacional de Editores de Libros y Material de Enseñanza (Anele). http://anele.org/.

Bartolomé Porcar, C. (2019). El cuento de las poéticas o las poéticas del cuento en España: La década de los noventa. CSIC.

Beas Miranda, M. y González García, E. (2019). Fuentes para la elaboración de un mapa editorial de libros de texto, Historia da Educaçao, 23. https://doi.org/10.1590/2236-3459/80355

Berbel Rodríguez, J. J., Maldonado Palmero, G., del Pino Medina, I. y Sánchez Vázquez, M. E. (2016). Lengua castellana y literatura 2º Bachillerato (Somos link): Teoría. Edelvives.

Blecua, J. M. (coord.). (2016). Lengua castellana y literatura 2º Bachillerato. SM.

Boccuti, A. (2008). Fantástico y humorismo en la microficción argentina contemporánea: Raúl Brasca, Rosalba Campra, Ana María Shua, Amoxcalli, 1, 223-239.

Bourdieu, P. (1996). Cosas dichas. Gedisa.

Bustamante Valbuena, L. (2012). Una aproximación al microrrelato hispánico: antologías publicadas en España (1990-2011). Tesis doctoras. Universidad de Valladolid. http://uvadoc.uva.es/handle/10324/1029

Calcedo, G. (2002) Apuntes al natural. Páginas de Espuma.

Carrillo, N. (1997). El cuento literario español en la década de los ochenta. FIDESCU.

Carrillo, N. (2001). Las antologías del cuento español en los noventa. En J. Romera Castillo y F. Gutiérrez Carbajo (Eds.), El cuento en la década de los noventa (pp. 47-66). Visor.

Díez, L. M. (1988). Contar algo del cuento. Ínsula, 495, 22.

Encinar, A. y Percival, A. (Eds.) (1993). Cuento español contemporáneo. Cátedra.

Escolano, Agustín (2009). El manual escolar y la cultura profesional de los docentes, Tendencias pedagógicas 14, 169-179. https://doi.org/10.15366/tp

Escribano Alemán, E., Esteso Moya, F. y Rodríguez Delgado, P. (2016). LCLB2 Lengua Castellana y literatura. Vicens Vives.

Federación de Gremios de Editores de España (2022). Directorio de miembros de gremios y asociaciones. https://www.federacioneditores.org/

Fortuny, J., Martín, S., López, M. y Ráfols, J. (2016). Lengua castellana y literatura 2º Bachillerato. Teide.

Fowler, A. (1979). Genre and the literary canon. New literary history, 11, 97-119.

Fraile, M. (2000). Cuentos de verdad. M.P. Palomo Vázquez (Ed.). Cátedra.

Fraile, M. (2004). Escritura y verdad: cuentos completos. A. Zapata (Ed. y prol.). Páginas de Espuma.

García Galiano, A. (2004). El fin de la sospecha: Calas significativas en narrativa española, 1993-2003. Universidad de Málaga.

García, C. J. (1995). La invención del grupo leonés: estudios y entrevistas. Júcar.

González, J. y de Miguel, P. (Eds.) (1993). Últimos narradores. Antología del relato breve español. Hierbaola.

González Romano, J. A. (Coord.) (2016). Lengua castellana y Literatura II, Algaida.

Grandes, A. (1996). Modelos de mujer. Tusquets.

Gutiérrez Ordóñez, S., Hernández García, J. y Serrano Serrano, J. (2016). Lengua y literatura 2º Bachillerato (Aprender es crecer). Anaya.

Hernández, G. y Cabrales, J. M. (2016). Lengua castellana 2º Bachillerato. SGEL.

Jiménez García-Brazales, C. y Nicolás Vicioso, C. (2016). Lengua y literatura 2º Bachillerato, Bruño.

Lobato Morchón, R. y Lahera Forteza, A. (2016). Lengua castellana y literatura 2º Bachillerato (Dual). Oxford.

Marías, J. (1998). Cuando fui mortal. Alfaguara.

Martín Nogales, J. L. (1994). El cuento español actual. Autores y tendencias. Lucanor, 11, 43-67.

Martín Nogales, J. L. (1996). De la novela al cuento, el reflejo de una quiebra. Ínsula, 589-590, 32-35.

Martín Nogales, J. L. (2001). Tendencias del cuento español en los años noventa. En J. Romera Castillo y F. Gutiérrez Carbajo (Eds.), El cuento en la década de los noventa. (pp. 9-30). Visor.

Martínez León, P. (2022a). La educación teatral en los libros de texto de lengua castellana y literatura en educación secundaria obligatoria. Contextos educativos, 30, 211-233. http://doi.org/10.18172/con.5153

Martínez León, P. (2022b). Poesía y género en Educación Secundaria: revisión teórica y análisis de manuales. Revista Complutense de educación, 33(1), 107-118. https://doi.org/10.5209/rced.73814

Masoliver Ródenas, J. A. y Valls, F. (Eds.) (1998). Los cuentos que cuentan. Anagrama.

Mateos Donaire, E., Espí Jimeno, L., González Gallego, B., Pantoja Rivero, J., del Río Luelmo, M. y Sales Dasí, E. (2016). Lengua castellana y literatura 2º Bachillerato (Smartbook). McGraw.

Mendoza Fillola, A. (2002). La renovación del canon escolar. La integración de la literatura infantil y juvenil en la formación literaria. En M. C. Hoyos Ragel et al. (Eds.), El reto de la lectura en el siglo XXI (pp. 21-38). Grupo Editorial Universitario. https://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmc1r771

Merino, J. M. (1998). Cien años de cuentos: Antología del cuento español actual. Alfaguara.

Orden PCM/58/2022, de 2 de febrero, por la que se determinan las características, el diseño y el contenido de la evaluación de Bachillerato para el acceso a la universidad, y las fechas máximas de realización y de resolución de los procedimientos de revisión de las calificaciones obtenidas, en el curso 2021-2022. BOE 30, de 4 de febrero de 2022. https://www.boe.es/eli/es/o/2022/02/02/pcm58

Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato. BOE 3, de 3 de enero de 2015. https://www.boe.es/eli/es/rd/2014/12/26/1105/con

Real Decreto 243/2022, de 5 de abril, por el que se establecen la ordenación y las enseñanzas mínimas del Bachillerato. BOE 82, de 6 de junio de 2022. https://www.boe.es/eli/es/rd/2014/12/26/1105/con

Roas, D. (2016a). El ángulo insólito: Cristina Fernández Cubas y lo fantástico. En D. Roas y A. Casas (Eds.), La realidad oculta. Cuentos fantásticos españoles del siglo XX (pp. 25-48). Menoscuarto.

Roas, D. (2016b). La persistencia de lo cotidiano. Verosimilitud e incertidumbre fantástica en la narrativa breve de José María Merino, En D. Roas y A. Casas (Eds.), La realidad oculta. Cuentos fantásticos españoles del siglo XX (pp. 71-91). Menoscuarto.

Roas, D. y Casas, A. (2008). Años de normalización (1980-2000). En D. Roas y A. Casas (Eds.), La realidad oculta. Cuentos fantásticos españoles del siglo XX (pp. 3-6). Menoscuarto.

Rojo, V. (2004). De las antologías de minicuentos como instrumentos para la definición teórica. En F. Noguerol Jiménez (Ed.), Escritos disconformes: Nuevos modelos de lectura. (pp. 131-6). Ediciones Universidad de Salamanca.

Sáez de Ibarra, J. (2019). Hipólito G. Navarro. El rabioso deseo de vivir. Quimera, 425, 39-42

Sánchez García, R. (2019). Canon escolar poético y pedagogía literaria en Bachillerato. Las escritoras invisibles. Pedagogía social: revista interuniversitaria, 33, 43-53. https://doi.org/10.7179/PSRI_2019.33.03

San Martín Alonso, A. y Peirats Chacón, J. (2017). Repensando la labor pedagógica en la escuela. Del libro de texto a los textos sin libros, Telos: Cuadernos de comunicación e innovación, 106, 39-46. http://www.fundaciontelefonica.com/arte_cultura/publicaciones-listado/pagina-item-publicaciones/itempubli/579

Sanz Villanueva, S. (1991). El cuento de ayer a hoy. Lucanor, 6, 13-25.

Tejeda, A. G. (2001). Entrevista a Enrique Vila-Matas, Babab, 6. https://www.babab.com/no06/enrique_vilamatas.htm

Tusquets, E. (2009). Carta a la madre y cuentos completos. F. Valls (Ed.), Menoscuarto.

Ulla Lorenzo, A. (2019). Sobre la aproximación a la obra dramática de Calderón de la Barca en la Educación Secundaria: del currículo al libro de texto. Didáctica. Lengua y Literatura, 31, 217-231. https://doi.org/10.5209/dida.65949

Universidad de Castilla la Mancha (2021). Evaluación para el acceso a la Universidad. Lengua castellana y literatura. https://www.uclm.es/perfiles/preuniversitario/orientadores/coordinacionmaterias

Universidad de Zaragoza (2020). Evaluación de Bachillerato para el acceso a la Universidad. Convocatoria de julio de 2020. Ejercicio de Lengua castellana y Literatura II. https://academico.unizar.es/sites/academico.unizar.es/files/archivos/acceso/accespau/exame/20junio/lengu.pdf

Universidades Públicas de Andalucía (s.f.). Directrices y orientaciones generales para las pruebas de acceso y admisión a la Universidad. Curso: 2021/2022 Asignatura: Lengua castellana y Literatura II. https://www.juntadeandalucia.es/economiaconocimientoempresasyuniversidad/sguit/examanes_anios_anteriores/selectividad/sel_2021-2022-Orientaciones_lengua_castellana.pdf

Valls, F. (1991). El renacimiento del cuento en España (1975-1990). Lucanor, 6, 27-42.

Valls, F. (Ed.) (1993). Son cuentos. Antología del relato breve español: 1975-1995. Espasa-Calpe.

Valls, F. y Martín, R. (Coords.) (2004). Encuesta, Quimera, 242-243.

VV.AA. (1997). Páginas amarillas. S. Martín (Ed.), Lengua de Trapo.

VV.AA. (2002). Pequeñas resistencias: antología del nuevo cuento español. A. Neuman Galán (Ed. lit.) y J. M. Merino (Pról.). Páginas de Espuma.

VV.AA. (2003). Relato español actual. R. Hernández Viveros (Ed. y pról.). Fondo de Cultura Económica.

VV.AA. (2010a). Pequeñas resistencias 5. A. Neuman (Ed.). Páginas de Espuma.

VV.AA. (2010b). Siglo XXI. Los nuevos nombres del cuento español actual. G. Pellicer, y F. Valls (Eds.). Menoscuarto.

VV.AA. (2013a). Bajo treinta. Antología de nueva narrativa española. J. Gómez Bárcena (Ed.). Salto de página.

VV.AA. (2013b). Última temporada: nuevos narradores españoles 1980-1989. A. Olmos (Ed.). Lengua de Trapo.

VV.AA. (2014). Cuento español actual (1992-2012). A. Encinar (Ed.). Cátedra.

VV.AA. (2016a). Lengua y literatura 2. Bachillerato. Edebé.

VV.AA. (2016b). Lengua y Literatura. 2º Bachillerato (Serie Comenta). Santillana.