Main Article Content

Deborah Valerie Montesdeoca Arteaga
Escuela Superior Politécnica Agropecuaria de Manabí "Manuel Félix López"
Ecuador
https://orcid.org/0000-0002-3662-5091
Fátima Palacios Briones
Escuela Superior Politécnica Agropecuaria de Manabí Manuel Félix López
Ecuador
https://orcid.org/0000-0002-9662-0807
M.ª Elena Gómez-Parra
Universidad de Córdoba
Spain
https://orcid.org/0000-0001-7870-3505
Roberto Espejo Mohedano
Universidad de Córdoba
Ecuador
https://orcid.org/0000-0001-6592-3509
Vol. 7 (2020), Articles, pages 49-60
DOI: https://doi.org/10.17979/digilec.2020.7.0.7166
Submitted: Nov 18, 2020 Published: Mar 9, 2021
How to Cite

Abstract

The objective of this study was to analyze the strategies for teaching reading comprehension used by fourth grade teachers of Basic General Education in the districts of El Carmen and Jipijapa - Puerto López in the province of Manabí. The questionnaire was applied to 31 fourth grade teachers and 818 students. The evaluation instrument consists of two parts: (i) data on the perception of the importance attributed to the teaching of reading comprehension of Spanish as a first language, and (ii) data on the use of the methodology of teaching reading comprehension of Spanish as the first language. The results indicate that there are statistically significant differences between the employment data of the pre-reading, reading and post-reading phases of both districts. Students need to handle strategies that lead to a better understanding of the text. Conclusions suggest that reading requires more attention from teachers and that it is necessary to apply strategies to help students understand the text. Therefore, pertinent methodological strategies are recommended in the teaching of comprehensive reading, since they provide students with academic advantages and improve their performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Brown, H. y Lee, H. (2005). Teaching by principles: An interactive approach to language pedagogy. Longman: Pearson.

Cassany, D. (2006). Tras las líneas: sobre la lectura contemporánea. Barcelona: Anagrama.

Cooper, D. (1998). Cómo mejorar la Comprensión Lectora. Madrid: Visor.

Correa, R. (2011). Ley Orgánica de Educación Intercultural. Capítulo III de los Niveles y Subniveles Educativos, Art. 27.- Denominación de los niveles educativos. [Ministerio de Educación. Reglamento general a la LOEI] http://www.evaluacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2015/06/Anexob.-LOEI.pdf

Ferreiro, E. (2002). Pasado y presente de los verbos leer y escribir. México: Fondo de Cultura Económica.

Flotts, M., Manzi, J., Polloni, M., Carrasco, M., Zambra, C., y Abarzúa, A. (2016). Aportes para la enseñanza de la Lectura. [Informe UNESCO Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, TERCE Tercer Estudio Regional, Comparativo y Explicativo, Chile]. https://www.anep.edu.uy/sites/default/files/images/Archivos/publicaciones-direcciones/DSPE/llece/terce/244874spa.pdf

Guillén, L., Frías, A., y Fernández, V. (2019). Reflexiones en torno a la evaluación de la comprensión lectora en la formación del profesional pedagógico. Mikarimin. Revista Científica Multidisciplinaria, 5(3), 2-10.

Goya, G. y Sánchez, G. (2019). Técnicas lingüísticas en la lectoescritura del subnivel medio. [Título de Pregrado, Universidad de Guayaquil]. http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/47082

Hout, B. V., Simons, R. J., y Volet, S. (2000). Active learning: Self-directed learning and independent work. New learning. Springer Netherlands, 21-36. DOI: https://dx.doi.org/10.1007/0-306-47614-2_2.

López, A. (2016). El lector como usuario: implicaciones didácticas. Investigaciones sobre Lectura, 6, 36-50.

Llorens, R. (2015). La comprensión lectora en Educación Primaria: importancia e influencia en los resultados académicos. [Título de Pregrado, UNIO Universidad Internacional de la Rioja]. https://reunir.unir.net/handle/123456789/3411

Neira, M. A., Reyes, R. F., y Riffo, O. B. (2015). Experiencia académica y estrategias de comprensión lectora en estudiantes universitarios de primer año. Revista Literatura y Lingüística, 31, 221-244.

Niño Rojas, V. M. (2014). Competencias en la comunicación. Hacia las prácticas del discurso. ECOE.

Orejudo, J. (2019). Gamificar tareas de lectura en una Segunda Lengua: un Estudio Preliminar. Revista de estudios y experiencias en educación, 18(36), 95-103. https://dx.doi.org/10.21703/rexe.20191836orejudo13

Pin, N. y Arias G. (2018). Incidencia de la comprensión lectora en el desarrollo del pensamiento crítico en los estudiantes de básica media de la unidad educativa “los vergeles” del cantón Guayaquil, parroquias pascuales del año 2017. [Título de Pregrado, Universidad de Guayaquil]. http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/28142

Prensky, M. (2011). Enseñar a nativos digitales. Madrid: SM.

Quintanal, J. y García, L. (2014). El desarrollo lector y su relación con la mejora de las competencias básicas. Ocnos: Revista de Estudios Sobre Lectura, 11, 71-91. https://doi.org/10.18239/ocnos_2014.11.04

Ramírez, L. (2009). ¿Qué es leer? ¿Qué es la lectura? Investigación Bibliotecológica. Sistema de Información Científica. Red de Revistas Científicas de América Latina, el Caribe, España y Portugal, 23(47), 161-188.

Rosenblatt, L. (1978). The reader, the text, the poem: The transactional theory of the literary work. Carbondale, IL: Southern Illinois University Press.

Rivas, L. (2015). Methodology for the Development of Reading Comprehension in the Teaching-Learning Process. Revisita Ciencias de la educación, 1(1), 47-61.

Santiago, G., Castillo, P., y Morales, D. (2007). Strategies and teaching/learning to read. Grupo de Investigación en Pedagogía, Lenguaje y Comunicación, GIPELEC. Folios, 26, 27-38.

Selfa, M. (2016). La lectura y la competencia lectora en el siglo XXI. Entrevista a Ascen Díez de Ulzurrium Pausas. Asociación Española de Comprensión Lectora. Málaga, España. Investigaciones sobre Lectura, 5, 81- 83.

Solé, I. (2012). Competencia lectora y aprendizaje. Revista Iberoamericana de Educación, 52, 43-61.

Soler, A. (2016). Análisis de la enseñanza en comprensión lectora en el segundo curso del primer ciclo de Educación Primaria. Educación y Futuro Digital, 12, 53-69.

Sweet, A. P. y Snow, C. E. (Eds.) (2003). Rethinking Reading Comprehension. Solving Problems in the Teaching of Literacy. New York: Guilford Publications.

Valladares, O. (2007) ¿Cómo formar niños lectores? Lima, Perú: Editorial Mantaro.

Vega, L., Bañales, F., Reyna, V., y Pérez, A. (2014). Enseñanza de estrategias para la comprensión de textos expositivos con alumnos de sexto grado de primaria. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 19(63), 1047-1068.

Viñals, A. y Cuenca, J. (2016). El rol del docente en la era digital. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 30(2), 103-114.