Contido principal do artigo

Joan Carles Llurdés
Universitat Autónoma de Barcelona
España
https://orcid.org/0000-0002-6582-0662
Francesc Romagosa
Universitat Autònoma de Barcelona
España
https://orcid.org/0000-0002-9963-4227
Inmaculada Díaz-Soria
Universitat Autónoma de Barcelona
España
https://orcid.org/0000-0002-0697-7969
Vol. 15 Núm. 1 (2021), Artículos, Páxinas 119-138
DOI: https://doi.org/10.17979/rotur.2021.15.1.6495
Recibido: maio 5, 2020 Aceptado: maio 28, 2020 Publicado: feb. 1, 2021
##submission.howToCite##

Resumo

Neste artigo faise unha reflexión sobre o papel chave que xogan as empresas turísticas, en especial as micro e pequenas empresas, no favorecemento dun turismo máis sostible a través do aproveitamento e promoción do patrimonio cultural. En primeiro lugar, abórdase a relación entre as micro e pequenas empresas turísticas e a protección do patrimonio cultural, sobre todo desde o punto de vista da súa integración no territorio e destino. A continuación, trátase a cuestión da interacción cultural. A idea de partida é que para a conservación do patrimonio é básico facer unha xestión correcta das visitas que se organicen ao redor dese patrimonio. A mellor maneira de que as visitas sexan máis rendibles para as empresas turísticas é contar coa comunidade local. Finalmente, o último apartado dedícase á presentación da cultura e o patrimonio por parte das empresas, abordando a cuestión da imaxe e a importancia de que calquera micro e pequena empresa turística incorpore unha visión global do territorio onde exerza a súa actividade.

Descargas

Os datos de descargas todavía non están dispoñibles.

Métricas

Cargando métricas ...

Detalles do artigo

Citas

Abad, Rafael y Sánchez, Celia (2017). Los parques arqueológicos japoneses: la explotación del patrimonio histórico como recurso turístico e identitario. Mirai: Estudios Japoneses, 1, 51-67. https://doi.org/10.5209/MIRA.57101

Afric, Kristina y Urosevic, Natasa (2017). Valorisation of cultural heritage in sustainable tourism. Management, 12(3), 199-215. https://doi.org/10.26493/1854-4231.12.199-215

Alves, Carlos Alberto y Barcellos, Roseane (2019). Hospitalidad, emociones y experiencias en los servicios turísticos. Estudios y Perspectivas en Turismo, 28(2), 290-311.

Amat, Xavier (2013). La resiliencia del territorio alicantino. Una interpretación desde la geografía ecocrítica (Tesis doctoral). Alicante: Universidad de Alicante.

Anguiano, Rigoberto y Pancorbo, C. José Armando (2008). El marketing urbano como herramienta de apoyo a la gestión del turismo de ciudad, estudio de un caso: el patrimonio industrial. Arquitectura, Ciudad y Entorno, 6, 739-747.

Araújo, Helena, Pinheiro, Elimar, Hoffmann, Valmir Emil y Bouças, David Leonardo (2017). ¿Por qué cooperan las micro y pequeñas empresas turísticas? Estudios y Perspectivas en Turismo, 26(4), 781-803.

Arrieta, Iñaki, Hernández, Elodia y Andreu, Agustí (2016). Patrimonio local en un mundo global: procesos de patrimonialización cultural en contextos locales de Andalucía y el País Vasco. Memória em Rede, 8(14), 41-57. https://doi.org/10.15210/RMR.V8I14.7545

Ashworth, Gregory John y Howard, Peter Howard (1999). European heritage, planning and management. Bristol: Intellect.

Bachimon, Philippe, Decroly, Jean-Michel y Knafou, Rémy (2016). Experiencias turísticas y trayectorias de vida, Via Tourism Review, 10. https://doi.org/10.4000/viatourism.1340

Bastidas, Ana Belén, Sánchez, Juan y Casado, Luís Alberto (2018). La influencia de la web en la reputación online: El caso de Tripadvisor y Minube. Revista Internacional de Turismo y Empresa, 2(2), 3-27. https://doi.org/10.21071/riturem.v4i0.11522

Bermejo, Juan Antonio (2019). El impulso del patrimonio marginado: comprender la evolución del concepto para afrontar nuevos retos. Boletín del Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, 27(98), 343-345. https://doi.org/10.33349/2019.98.4479

Bernini, Cristina, Cerqua, Augusto y Pellegrini, Guido (2020). Endogenous amenities, tourists’ happiness and competitiveness. Regional Studies. https://doi.org/10.1080/00343404.2020.1712350

Beltrán, Gersón (2019). Turismo rural on line: páginas web y redes sociales. Barcelona: Editorial UOC.

Butler, Richard (2012). Mature tourist destinations: Can we recapture and retain the magic? En Vera-Rebollo, José Fernando & Rodriguez-Sanchez, Isabel (Eds.) Renovación y reestructuración de destinos turísticos en áreas costeras: marco de análisis, procesos, instrumentos y realidades. Valencia: Publicacions de la Universitat de València, pp. 19-36.

Cardona, José Ramón, Álvarez, Daniel y Sánchez-Fernández, María Dolores (2018). Gestión del destino turístico: percepción de los impactos sostenibles. Revista Portuguesa de Estudos Regionais, 53, 7-21.

Cimbaljevi, Marija, Stankov, Uglješa y Pavluković, Vanja (2019). Going beyond the traditional destination competitiveness - reflections on a smart destination in the current research. Current Issues in Tourism, 22(20), 2472-2477. https://doi.org/10.1080/13683500.2018.1529149

Coccia, Luigi (2019). Turismo experiencial. Travesías por el territorio y valoración del patrimonio cultural. Estudios Turísticos, 217-218, 205-216.

Condevaux, Aurélie, Djament-Tran, Géraldine y Gravari-Barbas, Maria (2016). El antes y el después del turismo. Evolución de los lugares y papel de los actores del turismo ‘fuera de lo común’. Análisis bibliográfico. Via Tourism Review, 9. https://doi.org/10.4000/viatourism.414

Chagas, Lia y Miranda de Oliveira, Danielle (2019). Las evaluaciones online en la decisión de compra de los servicios hoteleros. Estudios y Perspectivas en Turismo, 28(4), 942-961.

Del Espino, Blanca (2020). Patrimonio cultural como factor de desarrollo territorial resiliente en áreas rurales. El caso de Mértola (Portugal). Pasos: Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 18(1), 9-25. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2020.18.001

De Lima, Marcelo, De Azevedo, Marta y Muzzi Manuela (2017). Políticas públicas de cultura e turismo: una relação resolvida? Cultur: Revista de Cultura e Turismo, 11(1), 174-201.

Díaz, Inma y Llurdés, Joan Carles (2013). Reflexiones sobre el turismo de proximidad como una estrategia para el desarrollo local. Cuadernos de Turismo, 32, 65-88.

Diaz-Soria, Inmaculada y Llurdés, Joan Carles (2019). El papel de los geoparques en la difusión del paisaje y enoturismo de un territorio. El caso del Geoparque de la Cataluña Central. En Actas del XXVI Congreso de la Asociación Española de Geografía Crisis y espacios de oportunidad. Retos para la geografía. Valencia: Universidad de Valencia, pp. 1067-1081.

Diaz-Soria, Inmaculada (2019). Transformer les lieux ordinaires en lieux touristiques, une étape vers la transition écologique? Le cas des visites guidées à Barcelone (Espagne). En Carrère, Geoffrey, Dumat, Camille y Zélem, Marie-Christine (Dir.) Dans la fabrique des transitions écologiques. París: L’Harmattan, pp. 177-201.

Dimitrov, Preslav, Stankova, Mariya, Vassenska, Ivanka y Uzunova, Dimitria (2017). Increasing attractiveness and image recognition of Bulgaria as a tourism destination. Tourism & Management Studies, 13(3), 39-47. https://doi.org/10.18089/tms.2017.13305

Drouin, Martin (2005). De la fréquentation du ‘petit patrimoine’. Chapelles et tourisme en Bretagne. Téoros: Revue de Recherche en Tourisme, 24(3), 58-60.

Du Cross, Hilary y McKercher, Bob (2015). Cultural tourism (2ª edición). Londres: Routledge.

Espeso-Molinero, Pilar (2019). Tendencias del turismo cultural. Pasos: Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 17(6), 1101-1112. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2019.17.076

Fabry, Nathalie, Picon-Lefebvre, Virginie y Pradel, Benjamin (2015). Introduction. En Fabry, Nathalie, Picon-Lefebvre, Virginie y Pradel, Benjamin (Eds.) Narrations touristiques et fabrique des territoires : Quand tourisme, loisirs et consommation réécrivent la ville. París: L’oeil d’Or, pp. 5-18.

Fullagar, Simone, Markwell, Kevin y Wilson, Erica (2012). Slow tourism. Experiences and mobilities. Bristol: Channel View Publications.

Fusco, Luigi y Nijkamp, Peter (2016). Cultural tourism and sustainable local development. Londres & Nueva York: Routledge.

Gabardo, Otavio Gabardo. y Valduga, Vander (2019). Los sistemas culturales y el paisaje del viñedo brasileño. Recursos para el enoturisme. Estudios y Perspectivas en Turismo, 28(3), 759-779.

Garay, Lluís, Gomis, Joan Miquel y González, Francesc (2018). El valor de la sostenibilidad como factor de diferenciación en los procesos de intermediación turística: un análisis para el caso de las pymes catalanes. Cuadernos de Turismo, 41, 219-248. https://doi.org/10.6018/turismo.41.327011

Gonçalves, José Carlos, Seabra, Cláudia P. y Silva, Carla (2017). Storytelling no turismo cultural: o poder do Era uma vez ... Revista Turismo & Desenvolvimento, 27-28(1), 2171-2177.

González, José Antonio (2018). Turismo y patrimonio inmaterial, una alianza obscena. Erebea, 8, 89-111.

Gössling, Stephen (2017). Tourism, information technologies and sustainability: an exploratory review. Journal of Sustainable Tourism, 25(7), 1024-1041. https://doi.org/10.1080/09669582.2015.1122017

Global Sustainable Tourism Council (GSTC) (2019). GSTC criteria overview. Recuperado de: https://www.gstcouncil.org/gstc-criteria.

Guedon, Josh (2005). Approches de la notion de proximité en sciences sociales. École de Management de Normandie. France Rapport EMN-R, 05-36.

Hosteltur (2020a). La resiliencia del turismo en su hora más dura (28 de marzo). Recuperado de: https://www.hosteltur.com/135619_la-resiliencia-del-turismo-en-su-hora-mas-dura.html.

Hosteltur (2020b). Los destinos se preparan para impulsar el turismo tras el coronavirus (11 de abril). Recuperado de: https://www.hosteltur.com/135879_los-destinos-se-preparan-para-impulsar-el-turismo-tras-el-coronavirus.html.

Iordanova, Elitza y Stylidis, Dimitrios (2019). International and domestic tourists’ “a priori” and “in situ” image differences and the impact of direct destination experience on destination image: the case of Linz, Austria. Current Issues in Tourism, 22(8), 982-1005. https://doi.org/10.1080/13683500.2017.1346588

Jeuring, Jelmer y Diaz-Soria, Inmaculada (2017). Introduction: proximity and intraregional aspects of tourism. Tourism Geographies, 19(1), 4-8. https://doi.org/10.1080/14616688.2016.1233290

Jeuring, Jelmer y Haartsen, Tialda (2017). The challenge of proximity: the (un)attractiveness of near-home tourism destinations. Tourism Geographies, 19(1), 118-141. https://doi.org/10.1080/14616688.2016.1175024

Jiménez, Jano (2016). Representaciones culturales como experiencias turísticas postmodernas un análisis desde la perspectiva del marketing experiencial. International Journal of Scientific Management and Tourism, 2(3), 177-194.

Jimenez, Andrea Edurne, Thomé, Humberto y Burrola, Crstina. (2016). Patrimonio biocultural, turismo micológico y etnoconocimiento. El Periplo Sustentable, 30, 180-205.

Lamas, Suellen Alice, Nascimiento, Edson Domingos y Mazaro, Rosana Mara (2019). Gobernanza y sustentabilidad en destinos turísticos. Un análisis del discurso académico. Estudios y Perspectivas en Turismo, 28(4), 1002-1020.

Liu, Yuan Yuan (2017). Destination images for marketing sustainable tourism destinations. Economy & Business Journal, 11(1), 520-525.

Llurdés, Joan Carles (2017). El paisaje minero, ¿patrimonio o inconveniente paisajístico? El caso de la comarca del Bages (Barcelona). Ería, 37(2), 151-167. https://doi.org/10.17811/er.2.2017.151-167

Llurdés, Joan Carles, Diaz-Soria, Inmaculada y Romagosa, Francesc (2016). Patrimonio minero y turismo de proximidad: explorando sinergias. El caso de Cardona. Documents d'Anàlisi Geogràfica 62(1), 55-77. https://doi.org/10.5565/rev/dag.231

Martos, Marta y Pulido, Juan Ignacio (2010). Una aproximación al análisis de la actividad turística en la ciudad, Papers de Turisme, 47-48, 39-57.

Martínez-Sala, Alba-María, Monserrat-Gauchi, Juan y Segarra-Saavedra, Jesús (2019). El influencer 2.0 turístico: de turista anónimo a líder de opinión. Revista Latina de Comunicación Social, 74(12), 1344-1365.

McKercher, Bob y Du Cros, Hilary (2009). Cultural tourism: the partnership between tourism and cultural heritage management. Londres: Routledge.

Medeiros, Marlene, Silveira, Diego, Fernandes, Lissa Valéria y Soares, Aline (2018). Imagen del destino natal, Brasil: Un análisis a partir del contenido generado por los usuarios en Tripadvisor, Estudios y Perspectivas en Turismo, 27(3), 533-549.

Montes, Paola Isis, del Carmen, Rocío, Palma-Castrejón, Yanelli Daniela, Favila, Héctor y Saldaña, Oliver Adalir (2019). Sustantabilidad y turismo. Una aproximación a la producción en Iberoamérica. Cultur: Revista de Cultura e Turismo, 13(1), 114-135.

Munar, Ana María, Gyimóthy, Szilvia y Cai, Liping (2013). Tourism social media: Transformations in identity, community and culture. Bingley (UK): Emerald Group Publishing Limited.

Murphy, Peter E. (1985). Tourism: A community approach. Londres & Nueva York: Methuen.

Nikolova, Valentina y Sinnyovsky, Dmitar (2019). Geoparks in the legal framework of the EU countries. Tourism Management Perspectives, 29, 141-147. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2018.11.007

Organización Mundial del Turismo (OMT) y Organización de los Estados Americanos (OEA) (2018). El turismo y los Objetivos de Desarrollo Sostenible – Buenas prácticas en las Américas. Madrid: OMT. Recuperado de: https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284419937.

Oyarzun, Fernand y Taucare, Hécr (2018). El cambio de paradigma en el turismo sostenible. Las implicancias para su gestión. Estudios y Perspectivas en Turismo, 27(1), 140-157.

Parrilla, Juan Antonio y Pulido, Juan Ignacio (2017). Inteligencia artificial y turismo. Hacia la integración de un modelo de transformación económica. Estudios y Perspectivas en Turismo, 26(1), 1-21.

Pérez, Mónica (2008). Manual del turismo sostenible: cómo conseguir un turismo social, económico y ambientalmente responsable. Madrid: Mundi Prensa.

Pinto de Farias, Tássio Ricelly, Costa, Jean Henrique y Costa Perinotto, André Riani (2017). Empresas turísticas, redes sociales y negocios electrónicos. Reflexiones a partir de la obra de Manuel Castells. Estudios y Perspectivas en Turismo, 26(3), 626-643.

Rego, Carla y Lopes, Eunice R. (2017). Heritage conservation and tourism. International Journal of Scientific Management and Tourism, 3(3), 479-488.

Rey-Pérez, Julia y Tenze, Alicia (2018). La participación ciudadana en la gestión del patrimonio urbano de la ciudad de Cuenca (Ecuador). Estoa: Revista de la Facultad de Arquitectura y Urbanismo de la Universidad de Cuenca, 7(14), 129-141. https://doi.org/10.18537/est.v007.n014.a10

Richards, Greg (2007). Cultural tourism: Global and local perspectives. Nueva York: The Haworth Hospitality Press.

Rivera, Manuel y Hernández, Ricardo David (2018). Microempresas de artesanía, turismo y estrategias de desarrollo local: retos y oportunidades en una ciudad histórico-patrimonial (Córdoba, España). Estudios Geográficos, LXXIX (285), 529-553. https://doi.org/10.3989/estgeogr.201820

Robinson, Mike y Picard, David (2006). Tourism, culture and sustainable development. París: Unesco.

Rodríguez-Toubes, Diego y Fraiz, José Antonio (2010). Gestión de crisis en el turismo. Tourism Management Studies, 6, 49-58.

Romagosa, Francesc (2020). The COVID-19 crisis: Opportunities for sustainable and proximity tourism. Tourism Geographies, 22(3), 690-694. https://doi.org/10.1080/14616688.2020.1763447

Romagosa, Francesc, Priestley, Gerda K. y Llurdés, Joan Carles (2011). El turismo en el marco de una estrategia de planificación sostenible general en Cataluña. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 57, 267-293. https://doi.org/10.13140/2.1.3925.4725

Royo-Naranjo, Lourdes y García, Alberto E. (2014). Turismo en la Costa del Sol. Un patrimonio en revisión. Pasos: Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 12(4), 847-857. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2014.12.062

Rubio, Ángeles y Vico, Ana (2018). La Ruta de los Bandoleros del Alhama-Linares en La Rioja: una perspectiva socioeconómica al servicio del turismo cultural. Berceo, 174, 217-242.

Silberberg, Ted (1995). Cultural tourism and business opportunities for museums and heritage sites. Tourism Management, 16(5), 361-365. https://doi.org/10.1016/0261-5177(95)00039-Q

Smith, Melanie Kay (2015). Tourism and cultural change. En Hall, C. M. Gossling, S. & Scott, D. (Eds) The Routledge handbook of tourism and sustainability. Londres: Routledge, pp. 175-184.

Strzelecka, Marianna, Bynum, B. Boley y Woosnam, Kyle M. (2017). Place attachment and empowerment: Do residents need to be attached to be empowered? Annals of Tourism Research, 66, 61-73. https://doi.org/10.1016/j.annals.2017.06.002

Rodrigues, Elisabete (2016). A aliança indissociável entre o turismo cultural e o turismo em espaço rural na Madeira. Tourism & Management Studies, 12(2), 70-77. https://doi.org/10.18089/tms.2016.12208

Troitiño, Miguel Ángel (2018). Las ciudades patrimonio de la humanidad de España: El desafío construir destinos turísticos sostenibles en clave de patrimonio cultural. Estudios Turísticos, 216, 27-54.

Troitiño, Miguel Ángel y Troitiño, Libertad (2018). Visión territorial del patrimonio y sostenibilidad del turismo. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 78, 212-244. https://doi.org/10.21138/bage.2716

Universitat Autònoma de Barcelona (2019). Sustain-T. Turismo sostenible a través de redes y la colaboración. Recuperado de: http://www.sustain-t.eu.

Urry, John y Larsen, Jonas (2012). The tourist gaze 3.0. Londres: Sage.

Valls, Raül (2013). Turismo sostenible y de proximidad contra turismo destructivo. Boletín Alba Sud (16 de junio). Recuperado de: http://www.albasud.org/blog/es/461/turismo-sostenible-y-de-proximidad-contra-turismo-destructivo.

Vera, José Fernándo, López Palomeque, Francisco, Marchena, Manuel y Anton, Salvador (2011). Análisis territorial del turismo y planificación de destinos turísticos. Valencia: Tirant Lo Blanch.

Veghes, Calin (2019). Cultural heritage: the forgotten resource for marketing and sustainable development of the local communities. European Journal of Sustainable Development, 8(3), 41. https://doi.org/10.14207/ejsd.2019.v8n3p41

Yu, Jibin, Li, Hanliang y Xiao, Honggen (2020). Are authentic tourists happier? Examining structural relationships amongst perceived cultural distance, existential authenticity, and wellbeing. International Journal of Tourism Research, 22, 144-154. https://doi.org/10.1002/jtr.2324