Main Article Content

Joan-Francesc Fondevila-Gascón
Spain
Elena Puiggròs
Escola Universitària Mediterrani de la Universitat de Girona (UdG)
Spain
Biography
Óscar Gutiérrez-Aragón
Escola Universitària Mediterrani de la Universitat de Girona (UdG), UB
Spain
Biography
Júlia Galindo-Reyes
Escola Universitària Mediterrani de la Universitat de Girona (UdG)
Spain
Biography
Vol. 18 No. 1 (2024): , Articles, pages 25-40
DOI: https://doi.org/10.17979/rotur.2024.18.1.9770
Submitted: Jun 11, 2023 Accepted: Jan 16, 2024 Published: Feb 29, 2024
How to Cite

Abstract

Digital marketing has enhanced tourism promotion for destinations and attractions. In the era of broadband and globalisation, marketing is used to optimise both by improving visibility and creating added content and advertising value to transform potential customers into visitors and persuade them to visit specific sites and the cities where they are located. Urban tourist destinations such as Barcelona lead the way in this regard. The aim of this research is to analyse the marketing and social networks of Park Güell, and the strategy it has used to boost its tourism profile. The study uses both quantitative (population survey of the Barcelona metropolitan area) and qualitative techniques (in-depth interviews). The results show that marketing and content creation has improved the image projected by Park Güell. However, the overall findings indicate the need to modify the park’s marketing content and create a marketing plan to ensure greater impact through its social networks.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

References

Aji, Prasetyo, Nadhila, Vanessa, Sanny, Lim (2020). Effect of social media marketing on Instagram towards purchase intention: Evidence from Indonesia’s ready-to-drink tea industry. International Journal of Data and Network Science, 4(2), 91-104. https://doi.org/10.5267/j.ijdns.2020.3.002

Antunes Paes, Taís Alexandre, Ladeira, Rodrigo, Grimaldi Larocca, María Teresa (2020). Destinos turísticos e a sua relaçao com o processo de concriaçao de valor e o marketing de experiencia: uma visao bibliográfica. Cuaderno Virtual de Turismo, 20(1), https://doi.org/10.18472/cvt.20n1.2020.1757

Arias-Sans, Albert, Paolo Russo, Antonio (2016). The right to Gaudí: what can we learn from the commoning of Park Güell, Barcelona? En C. Colomb & J. Novy (Eds.), Protest and resistance in the Tourist City (pp. 247–263). London, England: Routledge.

Arroyo-Vázquez, Natalia (2017). Dos conceptos para dar sentido a la presencia en medios sociales: marketing de atracción y marketing de conteni. Anuario ThinkEPI, 11, 205–209. https://doi.org/10.3145/thinkepi.2017.37

Ballester, Patrice (2014). Gaudi´s landmarks and tourism: the park Güell: collective memory and scheme for the image of Barcelona. Barcelone: The Gaudi 1st World Congress UNESCO World Heritage.

Barrientos-Báez, Almudena, Caldevilla-Domínguez, David, Blanco-Pérez, Manuel, Martínez-Sala, Alba (2021). MIL Cities: marketing y comunicación persuasiva en el sector Turístico. Word in science, 1(2), 151-161.

Campillo-Alhama, Concepción, Martínez-Sala, Alba María (2019). La estrategia de marketing turístico de los Sitios Patrimonio Mundial a través de los eventos 2.0. Pasos. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 17 (2), 425-452. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2019.17.029

Coll Rubio, Patricia (2019). El marketing de contenidos en la estrategia de growth hacking en la nueva economía. Los casos de Wallapop, Westwing y Fotocasa. AdComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, (17), 105-116. https://doi.org/10.6035/2174-0992.2019.17.7

Crespi-Vallbona, Montserrat, Gail Smith, Shannon (2020). Managing Sociocultural Sustainability in Public Heritage Spaces. Tourism Planning & Development. 17(6), 636-654. https://doi.org/10.1080/21568316.2019.1683885

Donaire Benito, José Antonio, Zerva, Konstantina, Palou i Rubio, Saida, Blasco, Dani (2019). Do not cross the line: planning the limits of tourism in Barcelona. Boletín De La Asociación De Geógrafos Españoles, (83). https://doi.org/10.21138/bage.2835

Espeso-Molinero, Pilar (2019). Tendencias del turismo cultural. PASOS Revista De Turismo y Patrimonio Cultural, 17(6), 1101–1112. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2019.17.076

Fondevila-Gascón, Joan-Francesc (2010). El cloud journalism: un nuevo concepto de producción para el periodismo del siglo XXI. Observatorio (OBS*) Journal, 4(1), 19-35. https://doi.org/10.15847/obsOBS412010315

Fondevila-Gascón, Joan-Francesc (2013). Periodismo ciudadano y cloud journalism: un flujo necesario en la Sociedad de la Banda Ancha. Comunicación y Hombre, 9, 25-41. https://doi.org/10.32466/eufv-cyh.2013.9.163.25-41

Garcia Carranza, Yolanda Mariana, Garcia Carranza, Evelyn Karina (2021). Emprendimientos turísticos sustentables: Una revisión de la literatura. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(6), 13612-13624. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i6.1346

García Henche, Blanca, Salvaj Carrera, Erica (2017). Asociacionismo, redes y marketing en la transformación hacia el turismo experiencial. El caso del Barrio de las Letras. Madrid. Cuadernos de Turismo, 315–338. https://doi.org/10.6018/turismo.40.309731

Goodwin, Harold (2019). Managing Tourism in Barcelona. Progress in Responsible Tourism, 5(1), 28-48. https://responsibletourismpartnership.org/wp-content/uploads/2019/11/Managing-tourism-in-Barcelona.pdf

Hernández Mogollón, José Manuel, Pasaco González, Bárbara Sofía, Campón Cerro, Ana María (2020). Aplicación del enfoque experiencial a la innovación de marketing de destinos turísticos: Recomendaciones para su implementación en Ecuador. Innovar, 30(77), 63-76. https://doi.org/10.15446/innovar.v30n77.87429

Mariani, Marcello (2020). Web 2.0 and Destination Marketing: Current Trends and Future Directions. Sustainability, 12(9). https://doi.org/10.3390/su12093771

Martínez Parra, Beatriz (2021). El marketing turístico como instrumento de sostenibilidad en destinos urbanos. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.

Miranda Zavala, Ana María, Cruz Estrada, Isaac (2016). Redes sociales: herramienta de marketing internacional en el sector hotelero. El periplo sustentable, 31. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-90362016000200012&lng=es&tlng=es

Moral-Moral, María (2021). La aplicación del neuromarketing al ámbito del turismo: una revisión bibliográfica. Vivat Academia. Revista De Comunicación, 154, 429-442. https://doi.org/10.15178/va.2021.154.e1359

Mora Pisco, Carmen Inés, Montilla Pacheco, Argenis de Jesús, Mora Pisco, Lilia Lourdes (2019). Perspectivas y potenciales del cantón Manta para la implementación de un plan de marketing turístico. TURyDes: Revista Turismo y Desarrollo local, 12(26). http://hdl.handle.net/20.500.11763/turydes26marketing-turistico-manta

Noguer Juncà, Ester, Sáez Puig, Alvar (2019). La accesibilidad de los atractivos turísticos culturales: el caso de la ciudad de Barcelona. Journal of Tourism and Heritage Research. 2(1), 183-203. https://www.jthr.es/index.php/journal/article/view/37

Noorbehbahani, Fakhroddin, Salehi Fereshteh, Jafar Zadeh (2019). A systematic mapping study on gamification applied to e-marketing. Journal of Research in Interactive Marketing, 13(3), 392-410. https://doi.org/10.1108/JRIM-08-2018-0103

Rafael Quiza, Hayde Valeria (2020). El Marketing multinivel en la venta directa: Una Revisión Bibliográfica. Puno: Universidad Nacional del Altiplano.

Resende, Ana Catarina, Ferreira, Ana Claudia, Rezende, Esther, Cunha, María Nacimiento. (2019). Marketing turístico na cidade do Porto: uma revisao de literatura. Comunicação & Mercado/UNIGRAN, 07(15), 177-186.

Rodríguez, Myriam, Pineda, Derly, Castro, Carolina (2020). Tendencias del marketing moderno, una revisión teórica. Revista Espacios, 41(27), 306-322. www.revistaespacios.com/a20v41n27/a20v41n27p26.pdf

Vidyastuti, Heppy Agustiana (2021). Influencia del Marketing Mix de servicios y la marca de lugar en la imagen del destino turístico. Revista CEA, 7(14). https://doi.org/10.22430/24223182.1646