Main Article Content

Angelo Vernuccio
CETT-UB
Spain
Alexandra Georgescu Paquín
CETT-UB
Spain
https://orcid.org/0000-0002-6737-3931
Vol. 14 No. 1 (2020), Articles, pages 72-80
DOI: https://doi.org/10.17979/rotur.2020.14.1.5946
Submitted: Jan 8, 2020 Accepted: Jan 22, 2020 Published: Jan 30, 2020
How to Cite

Abstract

Immersive museum exhibits offer visitors an active, multisensory experience. The aim of this research is to create a distinctive new experience-mediating soundscape resource for the Cardona Castle heritage site. The resource uses immersive (binaural) audio as a means of communication and storytelling. The research includes a study of the castle’s history and the surrounding area, in order to identify possible new subject of interest, and an assessment of the exhibits currently offered at the site. The soundscape evokes different moments and situations from history to give visitors a more personal experience of heritage. The tool is intended as a sustainable resource for tourism managers and an effective way of communicating the historical value of heritage sites and artefacts.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

References

Galera i Pedrosa, A., (2009). L'enginyer Emili Viader i el descobriment de la conca potàssica catalana. Lleida: Pagès Editors.

Galera i Pedrosa, A., (2013). La Festa Major de l'any 1914 i la commemoració de la capitulació gloriosa del castell de Cardona. En Festa Major 2013, Programa de Festes, 23-148. Ajuntament de Cardona.

Hernández, F.X. y Santacana, J. (2009). Las Museografías emergentes en el espacio europeo occidental. Hermes n.º 1, 220-226.

Milgram, P., & Kishino, F. (1994). A Taxonomy of Mixed Reality Visual Displays. Ieice Transactions on Information and Systems, 77 (12), 1321-1329.

Nerin, G, (9 de mayo de 2017). Cardona se impone a Ripoll como monumento favorito de los Catalanes. El Nacional. Recuperado de: https://www.elnacional.cat/es/cultura/cardona-monumento-favorito-catalanes_156615_102.html

Riambau, E. (2015). Las cosas que hemos visto. Welles y Falstaff. Barcelona: editorial Luces Galibo.

Ruiz Torres, D. (2013). La realidad aumentada su aplicación en el patrimonio cultural. Gijón: Ediciones Trea.

Santacana, J., Asensio, M., López, V. y Martínez, T., (2018). La evaluación de las «apps» en el patrimonio cultural. Gijón: Ediciones TREA.

Schaffer, R. (2013). El paisaje sonoro y la afinación del mundo. Barcelona: Intermedio.

Snijders, E. (2017). El storytelling y la difusión cultural. Anuario AC/E, 4, 47-67.

Sureda, J., Guerra, F., & Castells, M. (2008). Interpretación del patrimonio. Diseño de programas de ámbito municipal. Barcelona: Editorial UOC.

Truax, B., (2017). Soundscape Composition. Recuperado de: https://www.sfu.ca/~truax/scomp.html.