Main Article Content

Tatiana Iñiguez Berrozpe
Universidad de Zaragoza
Spain
https://orcid.org/0000-0001-5006-8693
Marta Plumed Lasarte
Universidad de Zaragoza
Spain
María Pilar Latorre Martínez
Universidad de Zaragoza
Spain
Vol. 6 No. 1 (2013), Monograph, pages 51-65
DOI: https://doi.org/10.17979/rotur.2013.6.1.1272
Submitted: Jul 20, 2015 Published: Dec 20, 2013
How to Cite

Abstract

Despite women are a very relevant collective for the Tourism sector in Spain, as they nourish in higher percentage than men both professional and academic fields, they keep on being under-represented in positions of responsibility in the academic and scientific areas. The purpose of this work is to analyze the percentage of women’s participation in those two aspects of tourist sector at a national level with the aim of elucidating the causes. Derivative of these empirical data it is concluded that it is necessary a greater commitment to education, research and innovation in the field of tourism as a competitive tool to overcome the economic crisis, considering criteria of social responsibility and effective gender equality, and purposing strategic steps to achieve that goal.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

References

Albacete, C. A., Fuentes, M. M. (2010): “Difusión de da Investigación Española Sobre Turismo en Revistas Internacionales”, Revista de Análisis Turístico, 9: 14-29.

Alizalde, M. (2007): El techo de cristal y el poder femenino. Perpectivas psicoanalíticas sobre las mujeres y el poder, Buenos Aires, Lumen.

Almeida, M., Redín, L., Castilla, J. (2006): Gestión de la calidad de los procesos turísticos, Madrid, Síntesis.

ANECA (2004): Título de Grado en Turismo, Madrid, Agencia Nacional de Evaluación de la calidad y Acreditación.

Canalis X. (2011): “Mujer y turismo: la igualdad no existe”, Hosteltur, 208.

Cappellano, M., Coche, J.C., Rizzon, L.A. (2010): “Formación del licenciado en turismo. Investigación, epistemología y lenguaje”, Estudios y Perspectivas en Turismo, 19: 740-760.

Comisión Europea. (2010): Cambio estructural en las instituciones científicas: Excelencia, igualdad y eficiencia en la investigación y la innovación, European Commission.

De la Rosa, J.M. (2012): “Las grandes agencias del mercado español facturaron 8.000 M de €”, Hosteltur, junio 2012.

Delgado, C. (2010): “Multiconjugado académico para turismo, un programa en contexto”, Anuario Turismo y Sociedad, XI: 85-104.

Flecha, R.; Gómez, J.; Sánchez, M.; Latorre, A. (2006): Metodología Comunicativa Crítica, Barcelona, Hipatia Editorial.

García, J., Cabrera, A., Valencia, C. (1998): “Formación y participación: tendencias en el turismo en la región Canaria”, Anuario de Filosofía, Psicología y Sociología, 1: 153-168.

García-Artiles, P. J. (1994): “Turismo y Hostelería: Estudios”, Universidad de Las Palmas de Gran Canaria- Servicio de Publicaciones, 22-26.

García, A.B. (2011): “La investigación de la formación turística y del mercado laboral en la Comunidad Valenciana: las expectativas de inserción laboral y de formación académica de los alumnos de turismo de la Universidad de Alicante” IX Jornadas Redes de Investigación en Docencia Universitaria, 16 y 17 de junio de 2011, Universidad de Alicante.

González L., y Talón, F. (2003): Dirección hotelera, Madrid, Síntesis.

Hennessy (1994): “Female employment in tourism development in South-west England”, Kinnard, V., Hall, D. (Eds) Tourism: a gender Analysis, Chichester, Wiley.

Hernández, J.M., Folgado, J.A., Campón, A.M. (2011): “La investigación en turismo en España: una revisión de la literatura a través de las revistas de dirección de empresas”, IV Jornadas de Investigación en Turismo, Sevilla 19 y 20 de mayo, 100-120.

Instituto Nacional de Estadística (2013): Estadísticas sobre el mercado laboral, Madrid, INE.

Iñiguez-Berrozpe, T., Latorre-Martínez, M.P., Plumed-Lasarte, M. (2013): “Investigación en Turismo en España y Desigualdad de Género” V Congreso Internacional: Turismo, Economía y Medio Ambiente, Suzhou, Jiangsu, República Popular China, 9, 10 y 11 de Abril de 2013.

Jafari, J. (2000): Encyclopedia of tourism, Routledge. London.

Law, R.; Chon, K. (2007): “Evaluating Research Performance in Tourism and Hospitality: The Perspective of University Program Heads”, Tourism Management, 28(5): 1203-1211.

Ley Orgánica 3/2007, De 22 De Marzo, Para La Igualdad Efectiva De Mujeres y Hombres.

Ley Orgánica 4/2007, De 12 De Abril, Por La Que Se Modifica La Ley Orgánica 6/2001, De 21 De Diciembre, De Universidades.

Lillo-Bañuls, A., Casado-Díaz, J.M. (2011): “Capital humano y turismo: Rendimiento educativo, desajuste y satisfacción laboral”, Estudios de Economía Aplicada, 29(3): 755-780.

Lugo, G., Alberti, M.P., Figueroa, O.L., Talavera, D. (2011): “Patrimonio cultural y género como estrategia de desarrollo en Tepetlaoxtoc, Estado de México” Pasos, 9(4): 599-612.

Majó i Fernández, J. (2010): “Las propuestas de grado en turismo en el espacio europeo de educación superior (EEES)”, Estudios Turísticos, 184: 137-181.

Mariscal, A. (2003): “La formación turística en Andalucía: input para la mejora de la calidad del empleo turístico”, Cuadernos de Turismo, 12: 93-117.

Ministerio de Economía y Competitividad (2008): VI Plan Nacional de Investigación Científica, Desarrollo e Innovación Tecnológica para el periodo 2008-2011, Madrid, Ministerio de Economía y Competitividad.

Ministerio de Industria, Turismo y Comercio (2007): Plan de Turismo Español Horizonte 2020, Madrid, Ministerio de Economía y Competitividad.

Moesch, M.M. (2002): A produção do saber turístico, Contexto, São Paulo.

Moreno, S. Picazo P., (2012): “Difusión de la investigación científica en revistas de turismo realizada por instituciones españolas”, Revista de Análisis Turístico, 14: 33-52.

National Research Council (2010): Gender differences at critical transitions in the careers of science, engineering, and mathematics faculty, National Academies.

Organización Mundial del Turismo (2011): Global Report on Women in Tourism, UNESCO.

Person, E. S. (2007): Sexo, género, jerarquía y poder. perpectivas psicoanalíticas sobre las mujeres y el poder, Buenos Aires, Lumen.

Pielfort, P. (2011): “Ranking HOSTELTUR de cadenas 2011”, Hosteltur, septiembre 2011.

Purcell, K. (1997): “Women’s employment in UK tourism. Gender roles ad labour markets”, Sinclair, T. (Ed.) Gender Work and Tourism, Routledge, London.

Racherla, P.; Hu, C. (2010): “A Social Network Perspective of Tourism Research Collaborations”, Annals of Tourism Research, 37(4): 1012-1034.

Ramos, V., Rey-Maquieira, J., Tugores M. (2002): “Análisis empírico de discriminación por razón de género en una economía especializada en turismo”, Annals of Tourism Research en Español, 4(1): 239-258.

Serra, A. (2002): Marketing Turístico, Madrid, Pirámide.

Shen, H. (2013): “Inequality quantified: Mind the gender gap”, Nature, 495, (7439): 5-134.

Sparrowe, R. T., Iverson, K. M. (1999): “Cracks in the glass ceiling? An empirical Study of gender differences in income in the hospitality industry”, Journal of Hospitality & Tourism Research, 23: 4-20.

Turespaña (2012): “La innovación, clave para el turismo del Siglo XXI”, IV Talleres de Sensibilización y Transformación en Innovación Turística, Santander 25 y 26 de abril, 2012.

Unidad de Mujeres y Ciencia. (2011): Libro blanco: situación de las mujeres en la ciencia en España, Madrid, Ministerio de Ciencia e Innovación.

Vargas, A. (2011): “¿Los principales destinos son también las principales potencias en la investigación en turismo?”, Estudios turísticos, 188: 91-111.

Vernos, I. (2013): “Research management: Quotas are questionable”, Nature, 495(39).

Weaver, D; Oppermann, M. (2000): Tourism management, Brisbane, John Wiley & Sons Australia.

Xiao, H.; Smith, S. L. J. (2008): “Knowledge Impact an Appraisal of Tourism Scholarship”, Annals of Tourism Research, 35(1): 62-83.

Zhao, W.; Ritchie, J. R. B. (2007): “An Investigation of Academic Leadership in Tourism Research: 1985-2004”, Tourism Management, 28(2): 476-490.