Main Article Content

Rocío Chao-Fernandez
Universidade da Coruña
Spain
https://orcid.org/0000-0002-6584-0049
Biography
María Cristina Pérez Crego
Universidade da Coruña
Spain
Aurelio Chao-Fernández
University of A Coruña
Spain
https://orcid.org/0000-0001-7846-7637
Biography
Vol. 6 (2019), Didaxis, pages 75-88
DOI: https://doi.org/10.17979/digilec.2019.6.0.5954
Submitted: Jan 18, 2020 Accepted: Mar 11, 2020 Published: Mar 24, 2020
How to Cite

Abstract

Included in the Spanish education system since 1990 as part of the Organic Law of General Planning of the Educational System (LOGSE), Music is one of the least valued school subjects in our country, despite the innumerable benefits it provides to the integral formation of people. The objective of this research is to find out the perception that parents of students enrolled in Primary Education have about the inclusion of this subject in school. The results show that although music is part of the students' everyday life, Music education is not considered a priority by their parents, perhaps because it is associated with technical issues and skills traditionally associated with virtuosity. Finally, we conclude that there is an important lack of knowledge about the possibilities that music education can offer to the students.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Bernabé, M. (2012). Importancia de la música como medio de comunicación intercultural en el proceso educativo. Teoría de la Educación, 24(2), 107-127. Recuperado de http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index.php/1130-3743/article/viewFile/10357/10796

Bowman, W. (2009). La educación musical en tiempos nihilistas. En Lines, D. K. (Comp.), La educación musical para el nuevo milenio (pp. 44-69). Madrid: Morata.

Chao, R., Mato, M. D y López, V. (2015). La formación inicial del profesorado especialista en los CEIP gallegos. Revista Portuguesa de Educaçao, 28(2), 111-131. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/374/37443385006.pdf

Comellas, M. J. (2009). Familia y escuela: compartir la educación. Barcelona: Graó.

Cremades, R., García-Gil, D., Lizaso, B., Morales, A., del Olmo, M.J., Ríos, P., Román, M., Sustaeta, I. y Toboso, S. (2017). Didáctica de la educación musical en Primaria. Madrid: Paraninfo.

Cuevas, S. (2015). La trascendencia de la educación musical de principios de siglo XX en la enseñanza actual. Magister, 27, 37-43. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.magis.2015.05.002

Delval, J. (2002). La escuela posible. Barcelona: Ariel.

Essomba, M. A. (2009). Educación en el mundo del mercado global. Los peligros de la cohesión social. Educación social, 43, 37-58.

Espiñeira Bellón, E.M., Chao Fernández, R., & Calviño Vázquez, R.J. (2019). Análisis de la importancia del área de música de la etapa de educación primaria en el plan de introducción de las tecnologías de la información y la comunicación. Actas del II Congreso Mundial de Educación, Santiago de Compostela, 1170-1179.

Fernández-Enguita, M. (2007). Educar es cosa de todos: escuela, familia y comunidad. En Garreta, J. (ed.), La relación familia-escuela (pp. 13-32). Lleida: Edicions de la Universitat de Lleida.

Garreta, J. y Llevot, N. (2007). La relación familia-escuela: ¿una cuestión pendiente? En Garreta, J. (ed.), La relación familia-escuela (pp. 9-12). Lleida: Edicions de la Universitat de Lleida.

Giráldez, A. (2007). La composición musical en el aula (8-12). En Díaz, M. y Riaño, M.E. (eds.), Creatividad en Educación Musical (pp. 97-111). Santander: Universidad de Cantabria.

Hemsy, V. (2002). Pedagogía musical: dos décadas de pensamiento y acción educativa. Buenos Aires: Lumen.

Martínez, A. y Naranjo, L. (2004). Música y cultura. Perspectiva histórica. Málaga: Aljibe.

Ñaupas, H. (2014). Método de la investigación: cuantitativa-cualitativa y redacción de la tesis. Bogotá, Colombia: Ediciones de la U.

Prieto, M. D. y Ballester, P. (2010). Las inteligencias múltiples: diferentes formas de enseñar y aprender. Madrid: Pirámide.

Regelski, T. (2009). La música y la educación musical: Teoría y práctica para “marcar una diferencia”. En Lines, D. K. (Comp.), La educación musical para el nuevo milenio (pp. 21-47). Madrid: Morata.

Touriñán, J. M. y Longueira, S. (2010). La música como ámbito de educación. Educación por la música y para la música. Teoría de la Educación, 22(2), 151-181. Recuperado de http://revistas.usal.es/index.php/1130-3743/article/download/8300/8328

Vila, I. (1998). Cuadernos de Educación. Familia, escuela y comunidad. Barcelona: Horsori.

Visauta, B. (1989). Técnicas de investigación social. I: recogida de datos. Barcelona: Limpergraf.